پرده سینما

ماجراهای مؤسسه سینمایی شمقدری ادامه دارد!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

شکایت از وزیر ارشاد به دیوان عدالت اداری!

 

جواد شمقدریمؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی از وزیر ارشاد به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و جواد شمقدری هم یادآور شد دولت برای تصمیم گیری در مورد این مؤسسه اقدام زودهنگام کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی مؤسسه سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی را منحل اعلام کرد. او براساس قوانین تعیین شده برای این مؤسسه در مقام وزیر ارشاد عضو هیئت امنا نیز محسوب می شد.

در واکنش به این تصمیم جنتی، مهدی عظیمی میرآبادی و جمال شورجه بارها با رسانه ها گفت و گو کردند و همچنین بیانیه ای از سوی این مؤسسه منتشر شد که در آن تاکید شده بود امکان تعطیلی این مؤسسه در شرایط کنونی وجود ندارد.

در تازه ترین اقدام، اعضای این مؤسسه، شامل علیرضا عاقل زاده، شورجه و میرآبادی به دلیل آنچه رفتار و دستور غیرقانونی و خارج از اختیارات جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته دادخواست ابطال دستورات اخیر او را به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده است.

این مؤسسه در شش ماه پایانی مسئولیت جواد شمقدری راه اندازی شده و او به عنوان هیئت موسس معرفی شده است. رییس سابق سازمان سینمایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاسیس این مؤسسه اظهار کرد: «تاسیس مؤسسه سینمای «مقاومت و انقلاب اسلامی» در راستای مجموعه تکالیفی بود که از سوی بالاترین مقامات عالی کشور برای دستگاه‌های فرهنگی تعیین شده بود‌. به عنوان مثال، در راستای این تکالیف، سازمان صدا و سیما به تاسیس شبکه‌های تلویزیونی طنز‌، اسپانیایی زبان، نمایش‌ و... مکلف شده بود که خوشبختانه تمامی آن‌ها را راه‌اندازی کرد. در همین راستا، تکالیفی هم برای وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تعریف شده بود که راه‌اندازی مؤسسه مقاومت و انقلاب اسلامی در راستای یکی از بندهای آن بود.»

شمقدری با تاکید بر اینکه مسئولان فعلی وزارت ارشاد درباره تصمیم‌گیری برای این مؤسسه عجله کرده‌اند، اظهار کرد: «قرار بود برای آنکه این مؤسسه جایگاه حقوقی و قانونی پیدا کند به شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شود. لازم به توضیح است از مجموعه موسسات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها بنیاد «رودکی» جایگاه کاملا قانونی و حقوقی دارد، چون مصوبه مجلس را برای تاسیس گرفته است. ما در تلاش بودیم این مؤسسه نیز همچون بنیاد رودکی در مراحل بعد به چنین جایگاه قانونی دست یابد.»

رییس سازمان سینمایی دولت دهم در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا تاسیس چنین مؤسسه‌ای در 6 ماه آخر فعالیت دولت گذشته‌ انجام شده بود، گفت: «اولا که بحث تاسیس مؤسسه سینمای مقاومت از دو سال قبل پیگیری می‌شد. همچنین ما نمی‌توانستیم براساس آنچه یکسری دوست داشتند در 6 ماه آخر، کار را تعطیل کنیم. تاکید دارم که اقدامات برای تاسیس این مؤسسه از دو سال قبل آغاز و در تمامی مراحل آن با نظر شخص وزیر ارشاد جلو می‌رفت.»

 

آنچه به عنوان اهداف راه اندازی این مؤسسه اعلام شده عبارتست از: « مؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی در قالب تشکیلاتی غیردولتی و غیرانتفاعی و به عنوان یکی از بازوهای هدایتی، حمایتی و اجرائی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های کلی فرهنگی و هنری امور سینمایی کشور تشکیل و در تاریخ چهارم شهریور‌ماه 92 با شماره 32582 ثبت شده است تا براساس اهداف فرهنگی مصرّحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت قوانین، مقررات، و ضوابط موضوعه کشور در زمینه‌های «تاریخ انقلاب اسلامی»، «دفاع مقدس»، «بیداری اسلامی»، و «مقاومت» به عنوان یک مرکز بزرگ و جامع سینمایی با قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات در جهت تولید فیلم‌های ارزشی و انقلابی فعالیت کند.»


 تاريخ ارسال: 1392/8/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.