پرده سینما

بیست سال از مرگ فدریکو فلینی گذشت

پرده سینما






 

 

 

فردا (چهارشنبه) بیستمین سالروز درگذشت فدریکو فلینی، کارگردان پرآوازه سینمای ایتالیا و جهان و خالق اثر ماندگار هشت‌ونیم است.

 

فلینیبه گزارش ایسنا، فدریکو فلینی متولد 20 ژانویه 1920 در ریمینی ایتالیا از بزرگ‌ترین و مستعد‌ترین فیلم‌سازان دنیای سینما بود که با فیلم‌های جاده، هشت‌ونیم و زندگی شیرین به اوج شهرت جهانی رسید.

وی در سال 1939 وارد دانشگاه رم شد و در رشته‌ حقوق به تحصیل پرداخت، هرچند استعداد وی در طراحی انیمیشن و نگارش داستان‌های طنز در نشریات جلوه پیدا کرد.

فلینی در ادامه به نوشتن سناریوهای رادیویی پرداخت و طولی نکشید که اولین فعالیت سینمایی‌اش را به‌عنوان یک کمدی‌نویس در فیلم رویای یک دزد دریایی اثر ماریو ماتوله تجربه کرد.

شهرت و استعداد فلینی در فیلم‌نامه‌نویسی وی را با روبرتو روسلینی، کارگردان بزرگ ایتالیایی آشنا کرد تا فیلم‌نامه‌ اثر معروف او رم، شهر بی‌دفاع را بنویسد که برای آن تا آستانه‌ کسب جایزه‌ اسکار 1947 نیز پیش رفت. وی یک‌بار دیگر برای فیلم پاییزا روسلینی نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه شد.

فلینی نخستین‌بار در سال 1951 برای فیلم شیخ سفید پشت صندلی کارگردانی نشست و فیلم‌نامه‌ آن را نیز خودش نوشت. این فیلم در جشنواره‌های کن و ونیز به نمایش درآمد. این کارگردان نامدار در سال 1952 اثر معروف خود جاده را ساخت که قسمتی از فیلم‌نامه‌ آن را خودش نوشت که نامزد جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه شد.

در آغاز دهه‌ 60 فلینی دو شاهکار سینمایی خود زندگی شیرین و هشت‌ونیم را خلق کرد. زندگی شیرین محصول 1960 نامزدی اسکار بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی را برای فلینی به‌همراه آورد و در جشنواره کن موفق به دریافت جایزه نخل طلا شد. این فیلم سه ساعته چشم‌انداز وسیعی از زندگی جامعه ایتالیایی را از دید یک روزنامه‌نگار نشان می‌دهد‌.

فیلم های فلینیشاهکار ارزنده و تحسین‌برانگیز فلینی در سال 1963 به سینمای جهان معرفی شد؛ هشت‌ونیم که نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه شد، شاخص‌ترین اثر کارنامه سینمایی فلینی محسوب می‌شود.

در میان تمامی کارگردانانی که کسب اسکار را تجربه کرده‌اند، فدریکو فلینی توانست چهاربار جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را کسب کند و از این حیث همچنان رکورددار است.

فلینی در سال‌های 1956 برای جاده، 1957 برای شب‌های کابیریا، 1963 برای هشت‌ونیم و در سال 1974 برای آمارکورد چهار اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای سینمای ایتالیا به‌همراه آورد.

فلینی در سال 1993 جایزه افتخاری اسکار را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی کسب کرد و دوبار در سال‌های 1953 و 1954 جایزه شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را دریافت کرد و در سال 1985 شیر طلای افتخاری این جشنواره به وی اعطا شد.

آکادمی اسکار در سال 2010 به مناسبت پنجاهمین سال ساخت و اکران فیلم زندگی شیرین فلینی مراسم ویژه‌ای برگزار کرد. زندگی شیرین که در سال 1958 وارد مرحله نگارش فیلم‌نامه، در سال 1959 فیلم‌برداری و در سال 1960 اکران شد، از آثار ماندگار سینمای ایتالیا محسوب می‌شود. در این مراسم منتقدین، جامعه‌شناسان، موسیقی‌دانان و روان‌شناسانی از سراسر جهان به مدت دو روز جوانب مختلف این فیلم 178 دقیقه‌ای سیاه و سفید را مورد تحلیل قرار دارند.

وی در سال 1985 اولین کارگردان غیرآمریکایی نام گرفت که به‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی ازسوی انجمن فیلم لینکولن مورد تقدیر قرار گرفت.

فلینی که روز 31 اکتبر 1993 درگذشت، امروزه الهام‌بخش کارگردانان بزرگ سیننمای جهان چون امیر کاستاریکا، دیوید لینچ، وودی آلن، پدرو آلمادوار، تیم برتون، مارتین اسکورسیزی و دیوید کراننبرگ شده است.

چندی پیش شد فیلم‌نامه‌ای از فدریکو فلینی که هرگز به دنیای سینما راه پیدا نکرد، در قالب یک کتاب منتشر شد. فیلم‌نامه سفرهای جی. ماستورنا از فدریکو فلینی که هرگز بر پرده سینما اکران نشد، به شکل کتاب درآمد.

این فیلم داستان یک ویولونیست است که در یک سانحه هوایی سقوط می‌کند و قرار بود با بازی مارچلو ماسترویانی در نقش اصلی ساخته شود.

ماسترویانی شخصیت‌ اصلی این فیلمنامه در یک حادثه هوایی در جایی ناشناخته سقوط می‌کند و در آنجا معنای زندگی‌ برای او تغییر می‌کند و به این حقیقت پی می‌برد که مرگ و زندگی دو روی یک سکه است.


 تاريخ ارسال: 1392/8/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.