پرده سینما

بزرگترین نظریه پرداز حوزه فیلمنامه نویسی جهان دارفانی را وداع گفت؛ سید فیلد در ۷۷ سالگی درگذشت

پرده سینما






 

 

 

نظریه‌پرداز بزرگ حوزه فیلمنامه‌نویسی که او را «مرشد تمام فیلمنامه‌نویسان» لقب داده بودند، از دنیا رفت.

 

سید فیلدبه گزارش خبرآنلاین، سید فیلد یکشنبه 17 نوامبر بر اثر کم‌خونی همولیتیک (تخریب زودتر از موعد گلبول‌های قرمز خون) در خانه خود در بورلی هیلز درگذشت. همسر، خانواده و دوستان فیلد هنگام مرگ در کنارش بودند. او 77 ساله بود.

فیلد نویسنده هشت کتاب پرفروش در حوزه فیلمنامه‌نویسی است. اولین کتاب با عنوان فیلمنامه نخستین بار در 1979 منتشر شد. این کتاب به 23 زبان ترجمه شد و در صدها دانشکده و دانشگاه در سراسر دنیا تدریس می‌شود.

سید فیلد متولد 19 دسامبر 1935 در هالیوود بود. او در 1960 از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در رشته ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت. فیلد دوران کاری خود را در وولپر پروداکشنز در واحد کشتی‌رانی آغاز کرد و هفته‌ای 75 دلار دستمزد می‌گرفت.

او در ادامه شروع به تحقیق و نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی بیوگرافی کرد و همزمان در پروژه‌های دیگر وولپر پروداکشنز مشغول کار شد.

فیلد که سی‌ان‌ان به او لقب «مرشد تمام فیلمنامه‌نویسان» داده بود، اولین نویسنده‌ای بود که الگوی ساختار سه‌پرده‌ای در فیلمنامه را تعریف کرد، الگویی که اکنون یکی از رایج‌ترین الگوهای فیلمنامه‌نویسی است.

سید فیلداو در دوران کاری خود که بیش از 50 سال ادامه داشت، رئیس کمیته روابط آکادمیک انجمن نویسندگان آمریکا و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و موسسه فیلم آمریکا بود و به عنوان مشاور ویژه فیلمنامه‌نویسی با شرکت‌های فاکس قرن بیستم، دیزنی استودیوز، یونیورسال و تری-استار پیکچرز همکاری می‌کرد. او در عین حال برای دانشمندان جی‌پی‌ال و ناسا کارگاه‌های آموزشی در حوزه هنر تجسمی در قصه‌گویی برگزار می‌کرد.

فیلد همچنین اولین عضو تالار مشاهیر انجمن فیلمنامه‌نویسی آمریکا و مشاور ویژه گتی سنتر در پروژه حفظ فیلم بود. او به دعوت وزرای فرهنگ کشورهای مختلف در سراسر اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و کانادا کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کرد.

کتاب‌ها و کلاس‌های آموزشی فیلد نویسندگان و تهیه‌کنندگان صنعت فیلمسازی را تحت تاثیر قرار داد.

جاد آپاتو، نویسنده و کارگردان فیلم‌هایی مانند Knocked Up گفت: «چیزی که از کلاس سید فیلد یاد گرفتم این بود که فیلم‌هایی چون آنی هال یا شاهد چطور درست از کار درآمده‌اند. بعد به این فکر کردم که خب، الان من چطور می‌توانم کاری متفاوت انجام بدهم؟ مفهوم همیشه در حال یاد گرفتن از آن روز تاکنون با من بوده است.»

تینا فی، خالق و نویسنده سریال 30 راک هم گفت: «یک میلیون نسخه از داستان را نوشتم و بعد همان کاری را انجام دادم که همه انجام می‌دهند: کتاب‌های سید فیلد را خواندم.»

فرانک دارابونت، نویسنده و کارگردان فیلم رهایی از شاوشنک نیز فیلد را مورد تحسین قرار داد و گفت: «اول کتاب‌های او را خواندم و بعد در کلاس‌هایش شرکت کردم. به خاطر اینکه همیشه برای من الهام‌بخش بوده، از او متشکرم.»

فیلد آخرین بار سپتامبر گذشته در نشستی در لس آنجلس با عنوان «چرا ما قصه‌گو هستیم» سخنرانی کرد که با استقبال بسیار مواجه شد.

از فیلد کتاب‌هایی با عناوینی چون راهگشای فیلمنامه‌نویسی، راهنمای فیلمنامه‌نویس و چگونه فیلمنامه بنویسیم (مبانی فیلمنامه‌نویسی) به فارسی ترجمه شده است.


 تاريخ ارسال: 1392/8/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.