پرده سینما

نماینده جشنواره فیلم برلین شش فیلم ایرانی را با خود به آلمان برد

پرده سینما






 

 

 

آنکه لویکه نماینده جشنواره فیلم برلین در سفر اخیر خود به ایران پس از تماشای تعدادی از فیلم‌های ایرانی نسخه شش فیلم اکران‌نشده را با خود به آلمان برد که در میان آنها عنوان سه فیلم که اولین فیلم بلند کارگردانان آنهاست، دیده می‌شود.

 

جشنواره فیلم برلیننماینده جشنواره سینمایی برلین سال‌ها است که قبل از برگزاری این جشنواره به ایران سفر می‌کند و فیلم‌های مختلفی از هنرمندان کشورمان را می‌بیند تا از میان آنها تعدادی را انتخاب کند و برای حضور در بخش های مختلف این رویداد بین المللی الف به آلمان ببرد.

به گزارش مهر البته این انتخاب اولیه جشنواره برلین است که توسط خانم آنکه لویکه صورت می‌گیرد و پس از آن دوباره این آثار توسط هیئت انتخاب جشنواره برلین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت پذیرش وارد بخش های مختلف از جمله مسابقه برلین می‌شوند. از همین‌رو انتخاب این آثار توسط نماینده برلین دلیل قطعی آنها برای حضور در بخش‌های اصلی این جشنواره نیست. البته در این سال‌ها فیلم هایی که توسط خانم آنکه دیده و انتخاب شده اند شانس حضور در بخش مختلف برلین را پیدا کرده‌اند.

امسال نیز خانم لویکه که چهارشنبه شب (ششم آذرماه) به تهران رسید، روز پنجشنبه فیلم‌های سینمایی سیزده ساخته هومن سیدی، رد کارپت به کارگردانی رضا عطاران، پاپ ساخته احسان عبدی‌پور، برف به کارگردانی مهدی رحمانی، ملبورن ساخته نیما جاویدی و ... را تماشا کرد.

البته شنیده‌ها حاکی است امسال در این دوره جشنواره برلین چند فیلمسازان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز با آثار خود متقاضی حضور در این رویداد هستند.

نمایی از فیلم برفشنیده‌ها حاکی است فیلم‌های مهمان داریم محمد مهدی عسگرپور، ملبورن نیما جاویدی، پاپ احسان عبدی پور، انارهای نارس مجید مصطفوی، برف ساخته مهدی رحمانی و یک فیلم اولی دیگر در لیست انتخابی خانم آنکه حضور دارند که درباره یکی از این فیلم‌ها که کار اول کارگردان است هنوز هیچ اطلاعاتی موجود نیست.

مهمان داریم تازه‌ترین ساخته محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما است که تهیه‌کنندگی آن برعهده منوچهر محمدی است. این فیلم از تولیدات حوزه هنری به شمار می رود و اثر متفاوتی در کارنامه عسگرپور است که البته تا حدودی شباهت هایی به سبک و سیاق کارهای قبلی وی دارد.

پرویز پرستویی بازیگر اصلی مهمان داریم به شمار می رود و هم اکنون فیلم در مرحله نهایی فنی است و به زودی آماده نمایش می شود. این فیلم داستان پیرمرد و پیرزنی است که به همراه فرزند جانبازشان زندگی می‌کنند و قرار است که به زودی برای آنها مهمان بیاید. پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی و سهیلا گلستانی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

برف شرح حال یک روز از زندگی خانواده شهری است که درگیر برپایی مراسم خواستگاری دخترشان هستند. در این فیلم رویا تیموریان، محمدرضا غفاری، افشین هاشمی، آناهیتا افشار و ... بازی می کنند. این فیلم سومین تجربه کارگردانی مهدی رحمانی محسوب می شود.

ملبورن اولین فیلم بلند سینمایی نیما جاویدی است که تهیه کنندگی آن برعهده جواد نوروزبیگی است. تا کنون اخبار مختلفی درباره این پروژه شنیده شده است که بیشتر آن را یکی از متفاوت‌ترین فیلم های اول سینمای ایران می دانند که اثر موفقی شده است و حتی در جشنواره فجر ممکن است نظرات منتقدان را به خود جلب کند.

نمایی از فیلم ملبورننویسنده و کارگردان این پروژه نیما جاویدی است که از مشاوره کیانوش عیاری بهره برده است. مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم، صدابردار: وحید مقدسی، طراح گریم: سودابه خسروی، مدیر تولید: حسین بشگرد و... از دیگر عوامل این فیلم هستند.

پاپ دومین فیلم بلند سینمایی احسان عبدی پور است که سال گذشته با فیلم تنهای تنهای تنها در جشنواره فجر حضور داشت و در کنار جوایزی که از آن خود کرد با نقدهای مثبتی هم روبرو شد.

این فیلم داستانی سه اپیزودی درباره یک خانواده است و کل داستان حول محور اعضای این خانواده می‌چرخد. روایت اول متعلق به پسر خانواده است. او  برای اینکه از ایران خارج شود دست به کارهای عجیب و غریبی می زند ولی رویکرد فیلم این است که نشان دهد این جوان اگر مورد حمایت قرار می گرفت می توانست پرچم ایران را بالا ببرد. بخش دوم داستان مربوط به مشکلات دختر خانواده با پدرش است و قسمت پایانی به مسائل یک عضو دیگر خانواده که دانشجو است، اختصاص دارد.

از این فیلم نیز اخبار زیادی و حتی عکس نیز تا کنون منتشر نشده است. شنیده ها حاکی است نسخه نهایی از این فیلم آماده نبوده و قرار است نسخه جدید را اوایل هفته برای نماینده برلین ارسال کنند. چراکه وی سه‌شنبه شب 12 آذر ماه تهران را ترک کرده است.

انارهای نارس اولین فیلم بلند سینمایی مجید مصطفوی است که وی پیش از این تدوین فیلم های همچون آن سه نقی نعمتی را برعهده داشته است. این فیلم اجتماعی به گفته برخی که این فیلم را دیده اند، کاری متفاوت به شمار می رود. در این فیلم آنا نعمتی، پژمان بازغی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی و... بازی کرده اند. البته گفته می شود آنا نعمتی در این فیلم بازی و گریمی کاملاً متفاوت دارد.

امیدواریم امسال نیز در برلین 2014 سینمای ایران بتواند حضور موفقی داشته باشد تا بیشتر از گذشته به افتخارات این سینما افزوده شود و پرچم ایران بار دیگر در مرزهای بین المللی برافراشته شود.

شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین 17 تا 27 بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. هتل بزرگ بوداپست تازه‌ترین ساخته وس اندرسن فیلمساز آمریکایی فیلم افتتاحیه جشنواره است.


 تاريخ ارسال: 1392/9/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.