پرده سینما

اعضای شورای مرکزی فیلم کوتاه با حبیب ایل بیگی دیدار کردند

پرده سینما






 

 

 

اعضای شورای مرکزی انجمن فیلم کوتاه در دیدار با مدیرعامل انجمن سینمای جوانان تاکید کردند، عرصه فیلم کوتاه نیازمند بازگشت قدرتمندانه انجمن و حمایت گسترده از فعالان این عرصه است.

 

دیدار اعضای انجمن فیلم کوتاه با ایل بیگی به گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل‌بیگی در نخستین روزهای استقرار خود در انجمن سینمای جوان با اعضای شورای مرکزی انجمن فیلم کوتاه دیدار کرد. در این نشست مجید برزگر، نیما عباس پور، آرش رصافی، شهرام مکری و نقی نعمتی از دیگر اعضای شورای مرکزی، همراه مجید اکبر شاهی معاون تولید انجمن، امیر لطفیان و طیبه فلکیان کارشناسان انجمن سینمای جوانان با ایل‌بیگی دیدار و گفت‌و‌گو کردند و اعضای شورای مرکزی انجمن پیشنهادها و نظرات خود را درباره عرصه ساخت فیلم کوتاه ابراز کردند.

برزگر به عنوان آغازگر صحبت‌ها درباره جایگاهی که پیش از این انجمن سینمای جوانان در میان فعالان عرصه فیلم کوتاه داشت، اظهار نظر کرد و گفت: «زمانی فیلمسازی در انجمن فیلم کوتاه برند بود و امیدوارم دوباره این فضا در انجمن به وجود آید.» او تاکید کرد در چهار سال گذشته چابکی و شادابی از فضای انجمن سینمای جوانان دور شده بود.

او سخنان خود را چنین ادامه داد: «در عرصه سینمای حرفه‌ای دو نماینده از صنف در شورای صدور پروانه ساخت حضور دارند، یکی از واضح‌ترین پیشنهادهای ما ایجاد چنین فضایی در زمینه فیلم کوتاه است. اینکه در شورای تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان نماینده‌ای از انجمن فیلم کوتاه حضور داشته باشد. جایگاه این نماینده باید به گونه‌ای تعریف شود که با تغییر مدیران قابل حذف نباشد و همچنین انتخاب آن به صورت مشترک از سوی انجمن فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوان صورت بگیرد.»

برزگر خواستار بازگشت شور و نشاط سال‌های قبل به فضای انجمن سینمای جوانان در شهرستان‌ها شد.

دیدار اعضای انجمن فیلم کوتاه با ایل بیگینعمتی دیدگاه‌های خود را در این جلسه در قالب چند پیشنهاد مطرح کرد. او گفت: «انجمن سینمای جوانان بیش از اندازه بزرگ شده است؛ مثل لیوانی که سرریز کرده باشد همه حواس ما به پاک کردن آب ریخته از سرریز لیوان مشغول است و از آنچه داخل لیوان وجود دارد غافل شده‌ایم.»

او ادامه داد: «نمایش فیلم کوتاه چه به صورت نمایش تک فیلم‌ها و چه به صورت هفته‌های اکران، عرصه‌ای است که اجازه دیده شدن به اثر فیلمساز می‌دهد. اگر این اتفاق بیافتد قطعا شاهد خواهیم بود که فیلمسازان طولانی‌مدت‌تر در عرصه فیلم کوتاه باقی بمانند، چون تمایل آنان برای دیده شدن به این ترتیب تامین می‌شود.»

نعمتی گفت: «بحث دیگر بحث برند بودن سینما جوان حتی در عرصه بین‌المللی است. من یا دوستان دیگر که به جشنواره‌های نقاط مختلف دنیا رفته‌ایم همیشه با این مسئله مواجه شده‌ایم که آن‌ها انجمن سینمای جوانان را می‌شناسند، با در نظر گرفتن این جایگاه، انتخاب یک فرد کارآمد برای معاونت بخش بین‌الملل یکی از ضرورت‌های اساسی است. بحث دیگر بحث رونق دوباره جشنواره‌های منطقه‌ای است. دیده شدن فیلم‌های بومی اتفاق مهمی است که می‌توان برای به ثمر رساندن آن برنامه‌ریزی کرد.»

او با تاکید بر ویژگی‌های فیلم کوتاه گفت:‌ «یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فیلم کوتاه جسارتی است که در آن وجود دارد. امیدوارم این جسارت دوباره به فیلم‌های کوتاه برگردد.»

شهرام مکری از دیگر افرادی که در این نشست سخن گفت، بر این نکته تاکید کرد که عرصه  فیلم کوتاه عرصه نخبه‌هاست و گفت: «من یکی از مخالفان حمایت‌های دولتی در زمینه فیلم بلند هستم، اما در مورد فیلم ‌کوتاه معتقدم باید این حمایت اتفاق بیافتد. فیلم‌کوتاه در همه جای دنیا محصول دولت به مفهوم مالیات شهرداری، به مفهوم مالیات کارخانه است. مهم‌ترین کاری که انجمن سینمای جوان باید انجام دهد این است که خرده نگاه کردن و پنهان شدن پشت توده مردم را فراموش کند. باید درک کنیم که سینما محل نخبه‌هاست. سینما نیاز به پول دارد تا فیلم در تولید شود.»

او مسیر رسیدن به این هدف را چینن ترسیم کرد: «یکی از عوامل موثر در رسیدن به این هدف حضور یک مدیر با دل و جرات است. مدیر با دل و جرات یعنی مدیری که تصمیمی بگیرد و پای تصمیمش بایستد.»

مکری خطاب به ایل‌بیگی گفت: «ما شما را به عنوان مدیری با دل و جرات می‌شناسیم.»

رصافی هم پیشنهاد خود را چنین مطرح کرد: «من پیشنهاد می‌کنم تمام این حرف‌ها به صورت یک تفاهم‌نامه بین دو طرف رسمی شود تا به شکلی عملیاتی مطرح شود. البته این تفاهم‌نامه نباید فقط روی کاغذ و در حرف‌ها باشد بلکه به شکلی کاملاً عملیاتی درآید. حضور یک نماینده از طرف صنف در انجمن هم می‌تواند باعث تسریع و هماهنگی هر چه بیشتر اقدامات دو طرف شود.»

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان نگاه خود و مجموعه انجمن سینمای جوانان را به عرصه فیلم کوتاه و شکل مدیریت این انجمن چنین بیان کرد: «تلاش دوستان و همکاران من در قدم اول شنیدن نقطه نظرات  فیلم سازان پیشکسوت،اساتید و مدرسان ،سرپرستان دفاتر   و بازگرداندن فضای نشاط به انجمن خواهد بود.» او یادآور شد می‌توان برای رسیدن به این هدف براساس نقاط اشتراک و همکاری‌های دو جانبه با انجمن فیلم کوتاه پیش رفت.

ایل‌بیگی درباره اهمیت همکاری انجمن فیلم کوتاه با انجمن سینمای جوانان و تاکید روی این نکته که باید حرف‌ها و نظرات اعضای انجمن شنیده شود، گفت: «حتماً تعهدات پیشین و معطل مانده انجمن را در قبال انجمن فیلم کوتاه بررسی می‌کنیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن رضایت دو طرف حاصل شود. تلاش ما برقراری همکاری‌ها است و معتقدم نیاز انجمن سینمای جوانان به این تعامل بیشتر از انجمن فیلم کوتاه است.

او دیدگاه خود را درباره شکل مدیریت انجمن سینمای جوان چنین بیان کرد: «ما قرار نیست جایی را اداره کنیم. اداره کردن کار ساده‌ای ست. قرار است شرایطی را فراهم کنیم که باعث اتفاقات خوب شود.»

در پایان این نشست متن پیام تبریک انتصاب ایل بیگی از سوی انجمن فیلم کوتاه به وی اعطا شد.


 تاريخ ارسال: 1392/9/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.