پرده سینما

پوران درخشنده: مدیران سینمایی به پخش جهانی فیلم های ایرانی بیندیشند

پرده سینما






 

 

 

پوران درخشنده کارگردان سینما از ارائه فیلمنامه هیس دخترها فریاد نمی زنند به آکادمی اسکار خبر داد و از مدیران سینمایی خواست به موضوع پخش بین المللی آثار سینمایی، توجه ویژه ای داشته باشند.

 

پوران درخشندهوی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره درخواست آکادمی اسکار برای ارسال فیلمنامه هیس دخترها فریاد نمی زنند به این آکادمی توضیح داد: این درخواست 10 روز پیش، از سوی آکادمی اسکار به من ارسال شد.

وی یادآور شد: آکادمی اسکار درخواست کرده که یک نسخه از فیلمنامه هیس دختر ها فریاد نمی زنند را در آرشیو خود برای مطالعه داشته باشد و به عبارتی این اثر به عنوان فیلمنامه ای پژوهشی در آکادمی اسکار قرار خواهد گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی زنند تاکید کرد: نسخه انگلیسی فیلمنامه این اثر سینمایی پیشتر آماده شده بود و بزودی برای اسکار ارسال می شود.

درخشنده ادامه داد: آکادمی اسکار علاوه بر فیلمنامه، درخواست کرده تمام مواد تبلیغاتی این اثر از جمله تیزر، آنوس و پوستر را در اختیار داشته باشد.

وی گفت: درخواست اسکار برای در اختیار داشتن این اثر سینمایی به خاطر استقبال مخاطبان در اکران محدود فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند در آمریکا انجام شده است.

درخشنده درباره اکران هیس دخترها فریاد نمی زنند در سینماهای آمریکا گفت: از فروش این اثر سینمایی اطلاع دقیقی ندارم در آمریکا رسانه ای نداشتیم که بخواهیم برای فیلم تبلیغ کنیم اما با این شرایط، مخاطبان استقبال بسیار خوبی از آن داشتند.

درخشنده درباره نحوه اکران فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند در آمریکا توضیح داد: برای اکران آن در آمریکا، سالن سینمایی را هفته ای چهار هزار دلار اجاره کردیم و با توجه به اینکه بخش خصوصی هستیم، پرداخت هزینه های جانبی برای اکران گسترده تر و بهتر این فیلم در آمریکا دشوار بود.

وی با اشاره به مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در تولید هیس دخترها فریاد نمی زنند تاکید کرد: معمولاً نهادهای دولتی برای اکران بین المللی یک اثر سینمایی هزینه ای پرداخت نمی کنند، در صورتی که با هزینه بیشتر می شد این فیلم در سینماهای بیشتری در آمریکا اکران شود.

کارگردان فیلم سینمایی پرنده کوچک خوشبختی با اشاره به تعدد مخاطبان علاقه مند به سینمای ایران در آمریکا گفت: سینمای ایران مخاطبان بسیاری در ایالات مختلف آمریکا دارد و معتقدم باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

درخشنده با یادآوری اینکه در عرصه پخش بین المللی فیلم های سینمای ایران کم کاری کرده ایم، افزود: باید به پخش بین الملل فیلم های سینمایی فکر کنیم. باید به تهیه کنندگان در اجاره سالن های سینمایی در کشورهای مختلف کمک کنیم تا از این طریق سینمای ایران به مخاطبان دنیا معرفی شود.

وی تاکید کرد: حضور بین المللی فیلم های ایرانی نباید فقط به جشنواره های خارجی ختم شود، بلکه باید بدنبال جذب مخاطبان جهانی برای آثار سینمای ایران باشیم و به عبارتی باید مخاطبان دیگر کشورها را برای تماشای آثار ایرانی به سینماها بکشانیم.

کارگردان فیلم سینمایی بچه های ابدی گفت: فیلمی مثل هیس دخترها فریاد نمی زنند، مضمونی جهانی و مشترک دارد و تولید چنین آثاری می تواند فرصت خوبی به منظور ایجاد مخاطب سازی برای سینمای ایران باشد.

درخشنده ادامه داد: سینمای ایران باید از این فرصت ها استفاده کند و از ظرفیت های موجود برای جذب مخاطبان جهانی و ایجاد ذائقه در میان مخاطبان تلاش کند.

وی با یادآوری اینکه موفقیت در اکران بین المللی آثار سینمایی ایرانی دور از دسترس نیست، توضیح داد: برای تحقق این مهم باید ابتدا هزینه کنیم و با تبلیغات مناسب، مخاطبان بالقوه سینمای ایران را شناسایی و در جهت جذب آنان تلاش کنیم.

کارگردان فیلم شمعی در باد با اشاره به بازخورد مثبت اکران این اثر سینمایی در آمریکا افزود: نامه های بسیاری از مخاطبان درباره این اثر سینمایی بدست من رسیده و مخاطبان تقاضای اکران آن را در ایالات مختلف این کشور داشتند اما طبیعتا تحقق این امر نیازمند هزینه های بسیار بود که برای ما مقدر نبود.

درخشنده ادامه داد: در نامه هایی که بدست ما رسیده، گاه موضوعات تکان دهنده ای ارائه شده و بسیاری از این دلنوشته ها در ذهن من باقی مانده است.

به گفته کارگردان فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند، یک موضوع جهانی که در یک اثر سینمایی مطرح می شود، می تواند برای مخاطبان خود در سراسر دنیا جنبه آگاهی و اطلاع رسانی داشته باشد.

درخشنده با اشاره به اینکه به خاطر ترس از قاچاق فیلم بسیاری از آثار سینمایی بلافاصله پس از اکران به شبکه نمایش خانگی می آید، افزود: هیس دخترها فریاد نمی زنند نیز از این قاعده مستثنی نیست و این فیلم در شبکه نمایش خانگی نیز توزیع شده است.

وی درباره سی ودومین جشنواره فیلم فجر نیز افزود: این رویداد سینمایی ویترین سینمای ایران است و برای بهتر نشان دادن این ویترین همه باید تلاش کنند.

کارگردان فیلم سینمایی رویای خیس ادامه داد: جشنواره فیلم فجر نباید باعث شود که تمرکز سینماگران و مسوولان ما تنها به مخاطبان داخلی باشد، بلکه سینمای ایران می تواند با رشد و بالندگی در عرصه های جهانی، حرف های جدیدی را مطرح کند.

درخشنده از مدیران سینمایی خواست که به موضوع پخش بین الملل فیلم های سینمایی خیلی جدی بیاندیشند و در این زمینه برنامه ریزی های مدونی انجام دهند.

وی به نیاز سینمای ایران برای معرفی به مخاطبان جهانی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم نگاه درستی به کشور و فرهنگ و تمدن ایران ندارند و سینما می تواند سفیر خوبی در این راستا باشد.

 

 

به گفته این کارگردان سینما، آثار سینمایی داخلی می تواند درک درستی از روابط انسانی در ایران را به جهانیان ارائه کند و هنوز تمدن و ویژگی های ایرانی برای بسیاری از مردم دنیا ناشناخته است.

درخشنده از سینما به عنوان یکی از مهمترین ابزار دیپلماسی فرهنگی یاد کرد و توضیح داد: برای استفاده صحیح از این بازار باید ردیف بودجه مشخصی به موضوع پخش بین المللی آثار سینمایی ایرانی اختصاص یابد.

وی افزود: اجاره سالن های سینمایی و حتی خریداری سینما در کشورهای دیگر می تواند راهی مناسب برای اکران فیلم های ایرانی در دیگر کشورها باشد و این اتفاقی دور از دسترسی نیست.

کارگردان فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی زنند توضیح داد: در کانادا سینماهایی وجود دارد که مختص اکران فیلم های هندی است و ما نیز نیازمند در اختیار گرفتن چند سالن سینمایی در کشورهای مختلف جهان هستیم.

درخشنده، اکران بین المللی فیلم ها را موجب ارتقا کیفی آثار سینمایی دانست و گفت: کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای ایران در صورتی که از امکان اکران بین المللی فیلم های خود مطمئن باشند در راستای خلق فیلم های باکیفیت با موضوع جهانی تلاش می کنند و از تولید آثار بی کیفیت دور می شوند زیرا نمایش عمومی فیلم های ایرانی در کشورهای دیگر به ارز آوری منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بخش بین المللی نه به لحاظ جشنواره ای، که به صورت مردمی وارد شویم؛ در خطوط هواپیمایی، فیلم های همه کشورها موجود هست اما فیلم ایرانی هرگز دیده نمی شود زیرا سینمای ما در بین عموم شناخته شده نیست و برای این امر باید چاره ای بیاندیشیم.

کارگردان فیلم شمعی در باد درباره لزوم پرداختن به موضوعات ملتهب در سینمای ایران توضیح داد: فیلمساز نمی تواند از کنار موضوعات ملتهب جامعه به سادگی عبور کند و باید امکان تولید آثار سینمایی با موضوعات خاص جامعه را فراهم کنیم.

درخشنده ادامه داد: در سی ویکمین جشنواره فیلم فجر داوران به موضوع هیس دخترها فریاد نمی زنند توجه نکردند. معتقدم حتی می شد نماینده بهتری را برای حضور در اسکار معرفی کنیم و تاکید دارم که باید با نگاهی بازتر به جامعه نگریسته شود.

وی از اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش در دولت تدبیر و امید خواست که با نگاهی عمیق، به ساخت فیلم هایی که جنبه آگاهی بخشی درباره معضلات جامعه را دارند، کمک کرده و مانع از ساخت چنین فیلم هایی در دوره جدید مدیریتی سینما نشوند.

به گفته این کارگردان سینما، اعضای این شوراها می توانند اجازه دهند که اندیشه فیلمساز در پشت نگاهی سالم به جامعه در اثری سینمایی متبلور شود.

درخشنده با اشاره به ساخت اثری سینمایی با موضوع طلاق گفت: اکنون در حال پژوهش درباره این اثر سینمایی هستیم و تلاش داریم زوایای پنهان این پدیده را در جامعه بیان کنیم.

کارگردان فیلم خواب های دنباله دار افزود: امیدوارم این طرح سینمایی بتواند اطلاعات دقیقی را درباره زندگی مشترک در اختیار خانواده ها قرار دهد.

وی گفت: در پرداختن به موضوع طلاق کمی دستم بازتر است اما دوست دارم در جدیدترین فیلم خود از موضوعاتی حرف بزنم که درباره آنها حرفی گفته نشده است.

 

درخشنده یکی از کارکردهای سینما را تربیت نسل جوان دانست و تاکید کرد که می توان با آگاهی رسانی درباره حفره های موجود در ارتباطات و روابط خانوادگی، نسل جدید را نسبت به آسیب های پیش رو آگاه کرد.


 تاريخ ارسال: 1392/9/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.