پرده سینما

رضاداد: در جستجوی یک ذائقه متفاوت از سینما هستیم

پرده سینما







علیرضا رضادادعليرضارضاداد، دبیر سی و دومین جشنوراه فیلم فجر با حضور در جمع هیات انتخاب بین الملل ضمن تشکر از تلاش آنها، با اشاره به اینکه، برگزارکنندگان سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایندگی از جامعه سینمایی ایران این جشنواره بین المللی را برگزار می کنند، گفت: تلاش می کنیم نمایندگی خود را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانیم.

به گزارش مدیریت ارتباطات جشنواره فجر،  علیرضا رضا داد، دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر،  ادامه داد:  احساس مثبتی که پس ازمعرفی هیات های انتخاب به ما منعکس شد حکایت از این دارد که ما راه را درست در پیش گرفته ایم و این نشانه ها می تواند نمایندگی ما را به جامعه سینما معرفی کند.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه امسال  به دلایل گوناگون سطح انتظارات از جشنواره بیشتر شده است، گفت: امیدواریم با تلاش هیات های انتخاب تا حدودی به این انتظارات پاسخ دهیم.

وی در ادامه یکی از دلایل مهم این انتظارات را  تغییر دولت خواند و گفت:  با تغییر دولت و روی کارآمدن دولت جدید، فاصله میان جامعه سینمایی و مدیریت سینما، کمتر شده  است. و جامعه سینمایی باوردارد  که  مدیریت سینمایی کشور به دنبال تشدید اختلافات و کینه ها نیست. در حال حاضر مدیریت سینمایی کشور  بسیاری از مشکلات را برخود  هموار می کند تا از مشکلات جامعه سینمایی کاسته شود.

وی در عین حال تصریح کرد:  کمتر شدن فاصله میان جامعه و مدیریت سینمایی به خودی خود،  این انتظار را ایجاد می کند که در جشنواره فیلم فجر ، با یک افق منطقی و متفاوت نسبت به سالهای قبل رو به رو شویم.

رضا داد در ادامه گفت: مدیریت سینمایی در تلاش است که آرام آرام بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر هویت مستقلی پیدا کند و حتی با ایجاد امکانات و شرایط مناسب بتواندبه صورت جشنواره مستقلی تعریف شود. در دوره جاری تلاش می کنیم تا با ارزیابی از ویژگی ها، به  فرصت ها و تهدیدهای جشنواره مستقل بین المللی فجر دست یابیم.  

وی با اشاره به اینکه تفکیک بخش مسابقه بین الملل از بازار به ما کمک می کند تا به دستاورد نسبتا منطقی تری دست یابیم و این دستاورد را در سالهای دیگر تعمیم و یا نسبت به آن تصمیم صحیح تری اتخاذ کنیم، گفت:با آنکه محدودیتهای بخش بین الملل را خوب می دانیم اما نمي خواهيم بخش بین الملل زینت المجالس جشنواره باشد ودنبال تقلید،تکرارو یا گرته برداری بی هدف از جشنوراه های دیگر نیستیم. تلاش ما بر این است که حتی الامکان بخش بين الملل جشنواره فیلم فجر یک هویت مستقل داشته باشد و همان هویت را هم به نمایش بگذارد. آرزوی ما این است که این بخش معرف فیلم های ارزشمندی باشد که در جشنواره های دیگر کمتر مورد توجه قرار می گیرند یا مورد توجه قرار نمی گیرد.

رضا داد بیان داشت: ما سینمای ایران را از ابعاد گوناگون سینمایی متفاوت می دانیم و فکر می کنیم این سینما هم در تلاش است و هم می تواند طعم و ذائقه ای متفاوت را در جهان به نمایش بگذارد. و این طعم و ذائقه را تعمیم دهیم. امروز پژوهشگران  ازسینمای ایران به عنوان سینمایی متفاوت که نه مولفه های هالیوود، نه ویژگی های سینمای اروپا یا بلوک شرق سابق و نه آسیای دور بلکه مولفه های مستقلی دارد، یاد می کنند. از این جهت مهم است که ما هم در سینمای جهان حضور جدی تری داشته باشیم و هم با سینمای جهان در جشنواره فجر ارتباط معنادار و ویژه برقرار کنیم.

وی افزود: به همین جهت در بازار فیلم ایران ما  تمامی میهمانان  را به تماشای فیلم های ایرانی دعوت  می کنیم، در انتخاب فیلم های بخش های بین الملل هم سه مولفه  همسطحی، همگرایی و همجواري مورد توجه ما است . هدف ما در هم سطحی رقابت پذیر بودن و رقابت پذیرکردن سینمای ایران است و این امر موجب رشد سینمای ایران شده و می شود.

وی تصریح کرد:  پس از دریافت جایزه اسکار توسط آقای فرهادی باید به رقبای جدی تر فکر کنیم. فتح هر قله، این اعتماد به نفس را به ما می دهد که در سینمـای جهان، قله های جدید را هدف قرار دهیم.  تردید نکنیم، علیرغم همه ی  ناملایماتی که سینمای ما با آن دست به گریبان است این طعم و ذایقه متفاوت به جهان معرفی خواهد شد. سینمای ما سینمای خواستن ها و توانستن هاست.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجـراظهار داشت:  در مولفه هم سطحی برجسته سازی رقابت میان جامعه سینمایی ایران و جهان هدف جدی ما است.در مولفه همجواری در بخش جام جهان نما و سینمای سعادت تمرکز بر روی سینمای آسیا و جهان اسلام  برای ما بسیار حائز اهمیت است. این منطقه فرصت های بسیاری برای ما ودیگران به وجود می آورد. باید  بتوانیم پایگاه فرصت های منطقه باشیم و سپس می توانیم این ذائقه متفاوت ودلپذیر سینمایی را در دنیا به اشتراک بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: حذف  بخش سینمای آسیا در دو سال گذشته،  یکی از اشکالات بخش بین الملل جشنواره بود. درجشنواره سی و دوم باید،  از همان فرصت جایزه ویژه آسیا استفاده کنیم و برجسته ترین فیلم های سینمای آسیاکه قابل رقابت با سینمای ایران هستند را برگزینیم. به هر حال موضوع همجواری و اینکه سینمای بین الملل بهانه ای است برای نزدیک  شدن کشورهای منطقه، باید در جشنواره فیلم فجر بروز و تجلی پیدا کند.

علیرضا رضاد داد، عنوان کرد:  نکته دیگر همسویی است. به هر حال سینمای ایران  در دنیا حوزه معرفتی خاص خود را دارد. در کشورهای دنیا سینمای ایران با توجه به ویژگیهایی مانند حذف خشونت و سکس وتوجه به ویژگیهای انسانی و اخلاقی و معنوی  و دینی و حتی سیاسی مکتب معرفتی ویژه ای برخاسته از فرهنگ و تمدنی دیرینه رابه نمایش می گذارد.

این ویژگی باعث شده تا سینمای ایران علاقه مندان زیادی پیدا کند و با فیلم های کشورهای دیگر دنیا که با این فضای معرفتی سازگارهستند هم سویی یافته و به دنیا معرفی شود.  

وی افزود:به همین جهت است که می گوییم ما به دنبال تکرار دیگران نیستیم. جشنوارهای دیگر هم به شکلی این همسویی را با خودشان تکرار می کنند. اگر بتوانیم بر روی سه محور همسطحی، همگرایی و همجواری تمرکز ویژه ای داشته باشیم می توانیم روشی نو و خاص برای جشنواره ترسیم کنیم. البته طبیعی است و می دانیم که در دنیا هنوز برای ما فیلم نمی سازند ولی دست مان برای شروع چندان هم بسته نیست.

رضاداد در پایان خاطر نشان کرد: در سال جاری اگر هیأت انتخاب هم به این سه محور توجه ویژه ای داشته باشد، می توان بخش بین الملل را از آسیب های احتمالی مصون نگه داشت و هویت جدی تری در بخش بین الملل جشنواره به وجود آورد.


 


 تاريخ ارسال: 1392/9/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.