پرده سینما

تهیه‌کننده «آمادئوس» و «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» درگذشت

پرده سینما








سال زانترسال زانتز که سه فیلم برنده اسکار پرواز بر فراز آشیانه فاخته، آمادئوس و بیمار انگلیسی را تهیه کرد، در 92 سالگی از دنیا رفت. به گزارش خبرآنلاین، این چهره موفق دنیای موسیقی و تهیه‌کننده مستقل سینما جمعه در منزل خود در سان فرانسیسکو بر اثر عوارض ناشی از آلزایمر درگذشت. او 92 ساله بود.

سال زانتز متولد 28 فوریه 1921 در نیوجرزی بود. او پس از حضور موفق به عنوان یک تهیه‌کننده موسیقی و صاحب شرکت «فانتزی رکوردز» وارد دنیای سینما شد و به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های پرواز بر فراز آشیانه فاخته (1975)، آمادئوس (1984) و بیمار انگلیسی (1996)، سه جایزه اسکار دریافت کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در 1997، همان سالی که زانتز سومین اسکارش را گرفت، به او جایزه یادبود اروینگ جی. تالبرگ را هم اعطاء کرد. زانتز پس از سسیل بی. دمیل اولین تهیه‌کننده‌ای بود که در یک سال هم جایزه اسکار و هم جایزه تالبرگ را دریافت کرد.  

دو فیلم اول زانتز - پرواز بر فراز آشیانه فاخته و آمادئوس - دو اسکار برای او به همراه داشت. سومین فیلمش فیلم تحسین‌شده سبکی تحمل‌ناپذیر هستی (1988) بود که در چند رشته نامزد اسکار شد. زانتر در فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته با مایکل داگلاس تهیه‌کنندگان جوان همراه شد. این فیلم با بازی جک نیکلسن بر مبنای رمان کن کیسی ساخته شد و پنج جایزه اسکار اصلی - فیلم، کارگردان، فیلمنامه اقتباسی، بازیگر مرد و بازیگر زن - را دریافت کرد که یک موفقیت نادر بود

آمادئوس دومین فیلم زانتز در مقام تهیه‌کننده، فیلمی مبتنی بر موسیقی بود که با پیشینه او به عنوان یک تهیه‌کننده موسیقی هم‌خوانی داشت. آمادئوس بر مبنای زندگی و موسیقی ولفگانگ آمادئوس موتزارت آهنگساز اتریشی ساخته و برنده هشت جایزه اسکار شد.

بیمار انگلیسی سومین جایزه اسکار را برای زانتز در مقام تهیه‌کننده به همراه داشت. این فیلم از روی رمانی منتشرنشده که زانتز حقوق آن را خرید ساخته شد و 9 جایزه اسکار - شامل جایزه بهترین کارگردان برای آنتونی مینگلا و جایزه بهترین بازیگر زن مکمل برای ژولیت بینوش - و جایزه بفتا بهترین فیلم را برد.

زانتز سال 2006 فیلم اشباح گویا به کارگردانی میلوش فورمن را تهیه کرد. فورمن کارگردان فیلم‌های پرواز بر فراز آشیانه فاخته، آمادئوس هم هست و برای هر دو فیلم اسکار گرفت.

زانتز در 1997 برای بیمار انگلیسی جایزه تهیه‌کننده سال را از انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا دریافت کرد و در 1994 نیز جایزه یک عمر دستاورد این انجمن را گرفت.

او سپتامبر 2011 از شرکت‌های دیزنی و میرامکس شکایت کرد و خواستار دریافت 20 میلیون دلار غرامت بابت سود حاصل از فروش بیمار انگلیسی شد.

 

هالیوود ریپورتر / 3 ژانویه / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1392/10/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.