پرده سینما

رضاداد: اراده ام بر بر تغییر قوانین جشنواره نبوده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

علیرضا رضاداد در نشست خبری. عکس از مونا هوبه فکر. ایسنابه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما، امروز صبح نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر در هتل انقلاب، با رونمایی از تندیس جدید این جشنواره صبح امروز با حضور جمع كثیری از اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا رضاداد ضمن خوشامدگویی و خوشحالی از حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: فكر می كنم در دولت جدید با توجه به شرایط اجتماعی، شرایط سیاسی و بین المللی جدید این مسئولیت بر دوش ما است كه از هیچ تلاشی برای تحقق آرمان های ایران اسلامی دریغ نكنیم و همه باید برای پیشرفت و سعادت كشور تلاش كنیم.

رضا داد افزود: باید همه ظرفیت های كشور در اختیار سینما قرار گیرد تا سینما بتواند به نحو احسن وظیفه خود را انجام دهد. سینما هنر-صنعت است اما امروزه كسی تردید ندارد كه سینما یك هنر – صنعت – رسانه است. سینما پدیده ای بسیار مهم، حساس و مؤثر است و جشنواره ها در مؤثر جلوه دادن و تأثیرگذار بودن این آثار نقش بسیاری دارند.

شعاری كه همواره نظر من در مورد جشنواره بوده این است كه دولت برگزار كننده این جشنواره است اما جشنواره متعلق به سینمای ایران است و ما باید به نمایندگی از سینمای ایران این جشنواره را برگزار كنیم.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر ضمن عذرخواهی از اصحاب رسانه بابت دعوت محدود آنها در مراسم رونمایی پوستر جشنواره افزود: از فعالیت های آغازین ما رونمایی از پوستر جشنواره بود كه با حضور مسئولین قبلی جشنواره آقایان عباسیان و خزایی صورت برای تقدیر و تشكر از آن ها گرفت و اولین گام ما برای جشنواره تنظیم مقررات بود، مقررات اگر قرار است تغییر كند باید در یك بازده زمانی ده ساله این اتفاق بیفتد و من اراده ام این نبود كه قوانین جشنواره را تغییر دهم. ما پایان آبان را برای تقاضای شركت در جشنواره و پایان آذر ماه را پایان زمان رسیدن آثار معین كردیم. 152 فرم درخواست به دست ما رسید، 126 فیلم بازبینی شد، 26 فیلم تحویل داده نشد و یا با مقررات جشنواره هماهنگ نبود، 61 فیلم در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شد كه هیئت انتخاب این فیلم ها را طی 45 روز مشاهده كردند كه 21 فیلم از آن ها به بخش نهایی راه یافت و امكان افزایش این تعداد در روزهای آتی وجود دارد و 69 فیلم نیز در بخش نگاه نو به جشنواره رسید.

رضا داد درباره حضور جوانان در جشنواره فیلم فجر ادامه افزود: از دوره های 25 و 26 من صدای پای این نسل جوان را می شنیدم، صدایی كه خیلی جذاب و شیرین بود، نسلی كه برخواسته از توانمندی های دانشگاهی است، به سینما جدی تر نگاه می كند و ادعاها و آرزوهای بسیاری دارد.

از بین 65 فیلمی كه تا روز پایانی به دفتر جشنواره تحویل داده شد 15 فیلم تا كنون انتخاب شده است كه ممكن است در جلسه نهایی یكی دو تغییر هم در بخش فیلم های اول داشته باشیم.

رضاداد در ادامه در مورد بخش مستند جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: این بحث مطرح بود که به دلیل جشنواره سینما حقیقت، این بخش از جشنواره فیلم فجر حذف شود و این پرسش مطرح بود که با وجود جشنواره سینمای حقیقت چه لزومی به اختصاص این بخش در جشنواره فیلم فجر است؟

دو دلیل در جلسه شورای سیاست گذاری برای برگزاری این بخش مطرح شد. اول اینکه جشنواره فیلم فجر تریبونی برای سینمای ایران است و چه خوب که از این فرصت برای تقویت سینمای مستند هم استفاده شود. دوم اینکه هرچه به مستندسازی توجه شود، به گسترش تولیدات سینمای ایران کمک می کند. همچنین می تواند در تغییر رویکرد بسیاری از فیلمسازان ما نیز که دچار محدودیت وضعیت اکران هستند، تاثیر داشته باشد.

نشست خبری سی و دومین جشنواره فجر. عکس از مونا هوبه فکر. ایسنافیلم هایی كه نامزد بخش فیلم بلند مستند در جشنواره سینما حقیقت شده اند می توانند در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته باشند، در نهایت 22 فیلم برگزیده كه دو برابر سال گذشته است و 3 فیلم نیز به عنوان ذخیره اعلام شد. 9 فیلم از این 22 فیلم رقابت اول شان در جشنواره سینما حقیقت بوده و بقیه فیلم ها برای اولین بار است كه در جشنواره ای حضور دارند.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در رابطه با بخش بین المللی جشنواره گفت: در بخش بین الملل 353 فیلم معرفی شد كه حدود 50 فیلم در بخش های مختلف به نمایش در می آید.

رضاداد با اشاره به مشكلات ایجاد شده در سال گذشته به دلیل نزدیك بودن بازار فیلم به سالن اصحاب رسانه اظهار داشت: یكی از تغییرات در چارچوب جشنواره مربوط به بازار فیلم است. در این بخش یك مدیر مستقل به نام آقای حمید اسفندیاری خواهیم در نظر گرفته شده است و 60 تا 70 كمپانی خارجی در جشنواره حضور دارند و محل بازار فیلم در این دوره از جشنواره به طبقه دوم برج میلاد تغییر یافته تا كل سالن تنها به رسانه های تعلق یابد.

وی در ادامه افزود: 21 سالن مردمی به جشنواره اختصاص دارد، 6 سالن برای نمایش های ویژه، 2 سالن برای صنوف سینمایی و 2 سالن هم برای اصحاب رسانه و بازار فیلم در نظر گرفته شده است. دیروز ضمن همكاری استاندار تهران در شهر ری اختصاص سینمای راگا در ایام جشنواره قطعی شد. در بخش تجلی اراده ملی نیز تا كنون 23 سازمان و نهاد اعلام آمادگی كرده اند و حدس می زنیم كه تعداد این نهاد ها بیشتر شود و نهادهای حاضر در جشنواره موظف هستند كه كف جایزه معین شده را تحقق بخشند.

علیرضا رضاداد ضمن بیان این نكته كه در دولت جدید توجه بسیاری به حوزه فرهنگ شده گفت: باید این توجه در شهرستان ها نیز تحقق پیدا كند و طبق جلسه ای كه با وزیر كشور داشتیم طرحی در وزارت كشور منعقد شد كه اكران فیلم های جشنواره فیلم فجر در همه استان ها باشد و امیدواریم كه هیچ استانی نداشته باشیم كه سینما ندارد. امیدواریم كه جشنواره فیلم فجر امسال بتواند در همه استان های كشور برگزار شود و از همین رو كار بازسازی چندین استان انجام شده است و بین 15 تا 30 عنوان فیلم سینمایی در هر استان ان شاء الله همزمان با جشنواره فجر به نمایش در آید و نسخه نمایش امسال همه فیلم ها دیجیتال خواهد بود و تبدیل همه فیلم ها به نسخه دیجیتال به عهده خودمان خواهد بود و این مسئولیت را به گردن فیلمسازان نخواهیم انداخت و آخرین مهلت ارسال فیلم ها به جشنواره 20 دی ماه است كه خوشبختانه تا امروز 15 فیلم به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شده است.

رضاداد در ادامه افزود: بیشترین توجه در جشنواره باید به سه ضلع مردم، رسانه و هنرمندان صورت گیرد. دوستان ما در تلاش هستند تا كارت های اصحاب رسانه را در هفته اول بهمن ماه بدهند و دکتر ابراهیم داروغه زاده قائم مقام دبیر جشنواره كه مسئول كاخ جشنواره هستند با تیم ستاد برگزاری خود به درستی توانسته امور لازم برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره درکاخ جشنواره را انجام دهد. ما در تلاشیم فضایی آرامش بخش را داشته باشیم.

رضاداد درباره بزرگداشت ها گفت: در این دوره از جشنواره بزرگداشت سه بزرگوار هما روستا، مهدی هاشمی و جهانگیر میرشكاری را به پاس یك عمر فعالیت هنری خواهیم داشت.

 

در ادامه این نشست خبری از سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره رونمایی شد و این جلسه با پرسش و پاسخ اهالی رسانه ادامه یافت. 


 تاريخ ارسال: 1392/10/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.