پرده سینما

نگاهی به فیلم‌های خارجی بخش بین‌الملل جشنواره فجر سی و دوم

پرده سینما






 

 

 

بخش بین‌الملل سی ‌و دومین جشنواره فیلم فجر (جام جهان‌نما و سینمای سعادت) امسال با حضور 27 فیلم خارجی و ایرانی از کشورهای مختلف جهان برگزار خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر امسال علاوه بر حضور فیلم‌های ایرانی چون چ، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و چندین اثر دیگر، میزبان فیلم‌های خارجی از کشورهای مختلف جهان خواهد بود.

در زیر نگاهی به فیلم‌های خارجی حاضر در بخش جام‌ جهان‌نما و سینمای سعادت خواهیم داشت:

 

بخش بین‌الملل (جام جهان‌نما)

 

پوستر سی و دومین جشنواره فیلم فجرفیلم جهان تازه ساخته جاپ فن هودسن از هلند یکی از فیلم‌های خارجی حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره امسال فجر است که داستان یک نظافتچی در مرکز پناهجویان واقع در یک فرودگاه را روایت می‌کند که سعی دارد با کارهای روزانه گذشته‌اش را فراموش کند، اما درگیر ماجراهایی با یکی از پناهجویان می‌شود.

 

فیلم فصل برداشت ساخته اروشادز محصول سال 2013 سینمای گرجستان و استونی، داستان مردی است که در بحبوحه جنگ آبخازیا در سال 1990 در تلاش است تا محصولات مزرعه خود را برداشت کند.

 

فیلم دیوار محصول سال 2012 به نویسندگی و کارگردانی جولیان پولسلر، درباره زنی است که برای ملاقات دوستانش به یک کلبه شکار در کوه‌های آلپ در اتریش می‌رود، اما دوستانش به روستایی دیگر رفته‌اند و او در آنجا تنها باقی می‌ماند. این فیلم امسال از سوی سینمای اتریش به آکادمی اسکار معرفی شد، اما در نهایت نتوانست نامزد کسب جایزه شود.

 

فیلم سرگرد محصول سال 2013 سینمای روسیه به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری یوری بایکوف است. این فیلم اولین‌بار در هفته منتقدین بین‌المللی جشنواره کن 2013 نمایش یافت و در بخش سینمای معاصر جشنواره فیلم تورنتو نیز به روی پرده رفته است. این فیلم درباره افسر پلیسی است که مرتکب یک جرم ناخواسته شده و در وضع دشواری قرار گرفته است.

 

فیلم سپیده به کارگردانی بریت مدسن از دانمارک، با جمع بازیگران ایرانی خود چون انوشه انصاری درباره دختری به نام سپیده است که در رویای فضانورد شدن شب‌ها به کشف اسرار هستی می‌پردازد.

 

صیاد قارچ محصول مشترک سال 2012 سینمای آمریکا و لهستان به کارگردانی ویلیام تورگنسون است. داستان فیلم پیرامون گروهی از افراد روی می‌دهد که به جمع‌آوری قارچ‌های خوراکی می‌پردازند.

 

شب سکوت فیلمی از رس سلیک محصول 2013 سینمای ترکیه است و داستان ازدواج‌ اجباری یک دختر با مردی سابقه‌دار و ناخوشایند را روایت می‌کند.

 

فیلم حلقه‌ها ساخته سردن گلوبوویچ محصول مشترک کشورهای فرانسه، صربستان، آلمان، اسلوونی و کرواسی در سال 2012 است و داستان آن بر اساس یک داستان واقعی درباره یک سرباز صرب است که در جریان جنگ بوسنی جان خود را برای محافظت از غیرنظامیان مسلمان به خطر می‌اندازد.

 

مرد پیر ساخته ارمک تورسونوف محصول سال 2012 سینمای قزاقستان است. این فیلم به عنوان نماینده سینمای قزاقستان در هشتادوششمین دوره جوایز سینمایی اسکار به آکادمی معرفی شد، اما در جمع نامزدهای نهایی قرار نگرفت. این فیلم در واقع بر اساس داستان پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی در حال و هوای امروزی است.

 

فیلم دوچرخه بابام (2012) ساخته پیوتر ترزارسکالسکی از لهستان است و داستان آن نیز درباره پیرمردی است که همسرش او را رها می‌کند و ماجراهایی برای این مرد و نوه‌اش روی می‌دهد.

 

فیلم بچه ننه ساخته مومسیلو مردکویچ محصول مشترک صربستان، آلمان و مجارستان در سال 2013 است و داستان آن درباره مردی میانسال است که هنوز همراه مادرش در بلگراد زندگی می‌کند و بودن با مادرش را با دیگر افراد ترجیح می‌دهد.

 

بخش بین‌الملل (سینمای سعادت)

 

بدون شک فیلم نامزد اسکار عمر مطرح‌ترین اثر در میان فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل سی‌ و دومین دوره جشنواره فیلم فجر است. این فیلم به عنوان پنجمین اثر بلند داستانی هانی ابو اسعد دومین فیلمی است که در میان آثار سینمایی وی، پس از بهشت همین‌ حالا در سال 2005، به فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار راه یافته است.

داستان فیلم به صورت کلی درباره یک کارگر نانوایی به اسم عمر است که هر روز خود را در تیررأس سربازان اسرائیلی قرار می‌دهد و از دیوار امنیتی اسرائیل بالا می‌رود تا زن مورد علاقه‌اش نادیه را ملاقات کند. ازدواج عمر و نادیه پس از اینکه عمر توسط سربازان اسرائیلی در یک درگیری بازداشت می‌شود، به هم می‌خورد و عمر در بازداشتگاه رژیم اشغالگر زیر شکنجه‌های شدیدی قرار می‌گیرد.

فیلم عمر از فلسطین برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی با سقوط دایره شکسته (بلژیک)، زیبایی بزرگ (ایتالیا)، شکار (دانمارک)، تصویر گمشده (کامبوج) رقابت خواهد کرد.

 

فیلم یادداشت‌های هم آوازی ساخته امیر بایگارین محصول مشترک فرانسه، آلمان و قزاقستان در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی موفق به دریافت جایزه شده است. این فیلم درام در سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ساخالین جایزه بهترین کارگردانی را برای امیر بایگارین به همراه آورد. این فیلم همچنین در فوریه ۲۰۱۳ در جشنواره برلین برنده خرس نقره‌ای را برای دستاوردهای فوق‌العاده کسب کرد.

 

محمود بهرازنیا، بازیگر فیلم جمعه ساخته حسن یکتاپناه که در جشنواره کن سال 2000 برنده دوربین طلا شد، امسال با فیلم شاهزاده محصول مشترک آلمان و افغانستان در جشنواره فجر حضور خواهد یافت. این فیلم زندگی جوانی افغانی به نام جلیل نظری را به تصویر می‌کشد.

 

فیلم تقاطع به کارگردانی فیسل سویسال محصول سال 2013 سینمای ترکیه، داستان شاعر جوانی به نام بنیامین است که در بوسنی برای خارج کردن اجساد از گورستان‌های جمعی کمک می‌کند.

 

فیلم سرزمین به کارگردانی محمد حمیدی کارگردان الجزایری محصول مشترک سال 2013 سینمای فرانسه و مراکش است. داستان فیلم درباره یک دانشجوی 26 ساله حقوق است که تمام زندگی خود را در فرانسه گذرانده، اما با مرگ پدرش به الجزایر سرزمین مادری‌اش بازمی‌گردد تا خانه‌شان را از نابودی نجات دهد.

 

فیلم مریم محصول سال 2013 سینمای روسیه به کارگردانی بسیل الخطیب است که موفق به کسب جوایزی در جشنواره‌های قاهره و الجزایر شده است و داستان سه زن به نام مریم است که هر یک درگیر ماجراهایی در تاریخ معاصر سوریه هستند.

 

فیلم زمان دریاچه ساخته گفر اوزگول به تحولات کشور ترکیه در دهه 1930 و پس از اصلاحات آتاتورک می‌پردازد. فیلم عراقی حاج نعیم ساخته عامر الوان و آینه مات به کارگردانی نصیر سایدوف از تاجیکستان نیز دو فیلم دیگر حاضر در بخش بین‌الملل (سینما سعادت) سی ‌و دومین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.


 تاريخ ارسال: 1392/11/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.