پرده سینما

استودیوهای بزرگ سینمایی سیستم تكنی كالر را احیا می‌كنند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حیات تازه رنگ‌ها روی پرده سینما

 

آواز در باران. از موفق ترین فیلم های تاریخ سینما که به شیوه تکنی کالر فیلمبرداری شدپس از بازگشت موفقیت‌آمیز تكنیك سه‌بعدی به دنیای سینما، حالا نوبت تكنیك تكنی‌كالر است كه با كشف مجدد توانایی‌های خود، بازگشت دوباره‌ای به عالم سینما داشته باشد.

در شرایطی كه مجموعه فیلم‌های موفق قدیمی سینما دست به احیای مجدد خود زده تا دوباره انبوه تماشاگران را به داخل سالن‌های تاریك سینما بكشانند، تكنیك تكنی‌كالر هم با احیای دوباره خود به روز می‌شود.

صنعت سینما در یك دهه اخیر در كنار خلق شیوه‌های جدید، به آرشیو خود مراجعه كرده و بعضی از شیوه‌های قدیمی خود را دوباره از انبار بیرون كشیده است. دلیل اصلی این كار،‌‌ آشتی دادن بیشتر تماشاچی با محصولات سینمایی است و این كارها صورت می‌گیرد تا فیلم‌های سینمایی بیننده بیشتری داشته باشند. بهره‌گیری از این شیوه‌ها، دنیای سینما را وارد مرحله تازه‌ای می‌كند كه برای خود اهالی آن (به ویژه فیلمسازان، بازیگران و مدیران فیلمبرداری)‌ هم جذاب و لذت‌بخش است. صنعت سینما كه به طور مستقیم با مشكلات ساخت و تولید فیلم سروكار دارد، از این مسیرهای تازه استقبال می‌كند.

یكی از نام‌ها و شیوه‌های افسانه‌ای و ماندگار در صنعت سینما، تكینك تكنی‌كالر است. این تكنیك ارتباط نزدیك و تنگاتنگی با رنگ و روند استفاده از آن در فیلم‌های سینمایی دارد. تكنیك تكنی‌كالر در دهه‌های گذشته به شكلی مطلوب و دقیق در یك ‌سری از فیلم‌های برجسته و ماندگار سینما، مورد استفاده قرار گرفت. فیلم‌هایی مثل جادوگر شهر اوز، فانتازیا (انیمیشن دستی كمپانی والت دیزنی)‌ و آواز در باران از جمله فیلم‌های كلاسیكی هستند كه بهترین و بیشترین بهره را از این تكنیك بردند. رنگ، در این فیلم‌ها در بهترین و كامل‌ترین شكل خود مورد استفاده قرار گرفت و تماشاگران سینما را با دنیای زیبایی از رنگ‌آمیزی‌های متفاوت روبه‌رو كرد.

اما در چند دهه اخیر، كمپانی‌های فیلمسازی تغییر رویه داده و با عوض كردن سبك‌های كاری خود، به استفاده از تكنیك‌های دیجیتالی روی آوردند. در این شرایط جلوه‌های ویژه تصویری اهمیت بیشتری یافت و مساله استفاده بهینه از رنگ در طراحی و خلق صحنه‌ها، به دست فراموشی سپرده شد. با كم‌رنگ شدن استفاده از تكنیك‌ تكنی‌كالر، رنگ به صورت یك عنصر اتفاقی در فیلم‌ها درآمد كه خیلی وقت‌ها خودش را به صورت یك عنصر مزاحم و بازدارنده نشان می‌داد. در شرایط ظهور جلوه‌های پیشرفته تصویری كامپیوتری، نمایش رنگ به عنوان یكی از اجزای مهم و اصلی، موجودیت و اصالت خود را از دست داد.

صنعت سینما حدود 2 سال پیش اعلام كرد با به روز كردن سیستم نمایش سه‌بعدی فیلم‌ها، قصد احیای آن را دارد. در یك سال اخیر تعدادی از محصولات مهم و پرسروصدای سینمایی، در كنار نسخه‌های دوبعدی خود نسخه‌های سه‌بعدی نیز داشتند كه با استقبال خیلی خوب تماشاگران در سراسر جهان روبه‌رو شدند. همین نكته، اهالی سینما را به این فكر انداخت كه بقیه سیستم‌های قدیمی تكنیكی خود را دوباره و این بار به شكلی جدید و امروزی مورد استفاده قرار دهد. به همین دلیل، صنعت سینما به سراغ تكنیك تكنی‌كالر رفته است. این شیوه جذاب كلاسیك، دوباره زنده می‌شود.

ویوین لی و ویکتور فلمینگ سر صحنه فیلم بربادرفته. از موفق ترین فیلم های تاریخ سینما که به شیوه تکنی کالر فیلمبرداری شددر شكل و شمایل تازه‌ای به دیدار تماشاگران می‌آید. در عین حال، صحبت‌هایی شنیده می‌شود كه نام تكنی‌كالر در شرایط تازه با تغییراتی همراه خواهد بود.

نكته جالب این است كه كمپانی‌های فیلمسازی بدون هماهنگی قبلی یكباره به صورت دسته‌جمعی به فكر احیای سیستم تكنی‌كالر افتاده‌اند. این اتفاقی است كه همیشه و به همین شكل در درون صنعت سینما رخ می‌دهد. همیشه در آغاز بحث انجام یك كار مطرح می‌شود و یكی دو تا از كمپانی‌های فیلمسازی پیشقدم می‌شوند. در شرایطی كه این كمپانی‌ها در تدارك اجرای آن كار هستند، بقیه كمپانی‌ها هم به آنها می‌پیوندند و تماشاگران سینما یكباره با محصولاتی روبه‌رو می‌شوند كه تولید كمپانی‌های مختلف فیلمسازی است، ولی از یك شیوه ساخت بهره گرفته‌اند. نمونه اخیر آن تكنیك سه‌بعدی است كه خیلی سریع از سوی همه كمپانی‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

طرفداران این شیوه معتقدند تكنی‌كالر زبان درست و مشترك رنگ در فیلم‌های سینمایی است و بدون آن محصولات سینمایی چیزی را كم دارند

در ارتباط با احیای سیستم تكنی‌كالر اظهارنظرهای متفاوتی ارائه می‌شود. از جمله نكاتی كه در این رابطه مطرح می‌شود، این است كه این سیستم در دوران قدیم بازتاب خوب و مثبتی در میان تماشاگران داشت و آیا در شرایط جدید (كه همه چیز به اجبار به سمت جهانی و یكی شدن می‌رود)‌ می‌تواند عملكردی مثل دوران گذشته خود داشته باشد یا خیر؟

در اوایل سده جدید، كوشش اندكی از سوی یكی دو كمپانی برای احیای تكنی‌كالر به كار گرفته شد. ولی این كوشش‌ها در همان ابتدای كار عقیم ماند و به نتیجه‌ای نرسید.

بحثی كه در این رابطه مطرح می‌شود، مربوط به میزان هزینه‌ای است كه هر فیلم تكنی كالر باید بپردازد. آیا صرف یك مبلغ بالا و خلق یك فیلم سینمایی به كمك تكنیك تكنی كالر، می‌تواند در جدول گیشه نمایش با سود و فروش بالا همراه باشد؟ این تكنیك چیزی شبیه سیستم سه بعدی یا جلوه‌های كامپیوتری نیست كه امكانی اضافه در اختیار بیننده بگذارد. رنگ در هر صورت در فیلم‌های سینمایی موجود است و شاید برای تماشاگران سینما اهمیت زیادی نداشته باشد كه بخواهند فیلم‌ها را به‌گونه‌ای تماشا كنند، كه رنگ در‌آن به بهترین شكل ممكن به نمایش درمی‌آید.

اما این شیوه طرفدارانی هم دارد و دوستداران آن می‌گویند تماشاگران از این كه رنگ‌ها را در شفاف‌ترین و بهترین شكل خود روی پرده سینما ببیند، لذت خواهند برد. سیستم تركیب‌بندی رنگ‌ها و نمایش دقیق و مجزای آنها روی پرده سیستم خاصی است كه كمك می‌كند تا تماشاچی بیشتر جذب اتفاقات روی پرده سینما بشود. البته در این شیوه دوربین و فیلم خامی را كه باید مورد استفاده قرار گیرد، دوربین و فیلم خام ویژه‌ای است. یكی از دلایل گران‌تر درآمدن فیلم‌های تكنی‌كالر هم به همین دلیل است. در همین حال، این تكنیك مهندسان خاص خودش را می‌خواهد.

طرفداران این شیوه معتقدند تكنی‌كالر زبان درست و مشترك رنگ در فیلم‌های سینمایی است و بدون آن محصولات سینمایی یك چیزی را كم دارند. به اباغ الله. ساخته ریچارد بولسلاوسکی. از معروفترین فیلم های تکنی کالر تاریخ سینماعتقاد آنها، استفاده روز افزون از تكنولوژی كامپیوتری كمك می‌كند تا سیستم تكنی‌كالر، رنگ‌‌ها را در مقایسه با فیلم‌های چند دهه قبل، بسیار زنده‌تر و جذاب‌تر به نمایش بگذارد.

اما مسوولان كمپانی‌های فیلمسازی می‌گویند احیای دوباره سیستم كلاسیك تكنی‌كالر، كار چندان راحتی هم نیست. مبتكران احیای مجدد سیستم تكنی‌كالر در چند سال اخیر تلاش وسیعی برای خلق سیستم تازه‌ای كردند كه ضمن حفظ وضعیت خوب گذشته با تكنولوژی معاصر هم همراه باشد و بتواند پاسخگوی خواسته‌های امروزی تماشاگران باشد. به گفته منتقدان سینمایی، تماشاگران امروزی از یك سو سختگیر شده‌اند و از سوی دیگر با انبوهی از تكنیك‌های تازه روبه‌رو هستند. نكته دوم باعث می‌شود تا آنها قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند و براحتی هر حركت و اقدام تازه‌ای را تایید نكنند.

خالقان سیستم تكنی‌كار جدید سینما قول داده‌اند فیلم‌های آنها آثاری چشم نواز باشند كه فضایی رویایی را برای بینندگان خود فراهم كنند. در عین حال، آنها خواستار همكاری نزدیك با تمام كمپانی‌های فیلمسازی هستند تا بتوان براساس آن، تكنیكی را به تماشاگران ارائه كرد كه در اوج قدرت و زیبایی است. یك بخش مهم این همكاری شامل ارتباط و همكاری نزدیك با شركت‌های تولیدكننده دوربین‌های فیلمبرداری می‌شود. در همین حال، كسانی كه درگیر پرونده‌های نرم‌افزاری هستند هم در زمره همكاران این طرح قرار می‌گیرند.

 

منبع: جام جم آنلاین به نقل از رویترز

مترجم: كیكاووس زیاری

 

در همین رابطه بخوانید

ظهور و سقوط و سقوط فیلم تکنی کالر- قسمت اول

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.