پرده سینما

آلن رنه درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

کارگردان هیروشیما عشق من  و سال گذشته در مارین باد درگذشت

 

 

آلن رنهآلن رنه کارگردان آثار ماندگار چون هیروشیما عشق من و سال گذشته در مارین‌باد در 91 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آلن رنه که بیش از شش دهه در سینما فعال بود، غروب شنبه در پاریس در کنار اعضای خانواده‌اش فوت کرد.

این کارگردان در ژوئن سال 1922 متولد شد. او اوایل دهه 1940 در سمت تدوینگر وارد سینما شد و بعد به ساخت فیلم کوتاه روی آورد. یکی از این فیلم‌های کوتاه شب و مه (1955) مستندی تاثیرگذار درباره اردوگاه‌های مرگ نازی بود.

او ساخت فیلم بلند را از اواخر دهه 1950 شروع کرد و با هیروشیما عشق من (1959)، سال گذشته در مارین‌باد (1961) و موریل (1963) به شهرت رسید. هر سه فیلم از نظر روایی قراردادهای رایج را زیر پا می‌گذاشتند و به موضوعاتی چون خاطرات آزاردهنده و گذشته خیالی می‌پرداختند.

این فیلم‌ها همزمان با محبوب شدن موج نوی فرانسه ساخته شدند، اما رنه هیچ‌وقت خودش را عضو این جنبش نمی‌دانست.

او بیشتر با گروه نویسندگان و فیلمسازان کرانه شرقی دمخور بود، گروهی که به مدرنیسم تعهد داشتند و به سیاست‌های چپ گرایش داشتند. رنه عادت داشت در فیلم‌هایش با نویسندگانی همکاری کند که آثارشان کمتر به سینما نزدیک بودند؛ نویسندگان چون مارگارت دوراس، آلن رب-گریه و خورخه سمپرون.

رنه در آثاربعدی خود از لحن و موضوع سیاسی فاصله گرفت و بیشتر به علاقه دیگر خود یعنی رابطه و تعامل میان سینما و دیگر فرم‌های فرهنگی مثل تئاتر، موسیقی و کتاب مصور پرداخت. نتیجه این علاقه ساخت اقتباس‌های خلاقانه سینمایی براساس نمایشنامه‌های آلن آیک‌بورن، هانری برنستین و ژان آنویی شد. او در فیلم‌هایش به استفاده مکرر از ترانه‌های پاپ علاقه داشت.

اما نام این فیلمساز فرانسوی در تاریخ سینما به دلیل پرداختن به موضوع رابطه بین ذهن انسان، خاطره و تخیل و همچنین ساختارهای روایی نوآورانه فیلم‌هایش ماندگار شده است.

رنه در طول عمر خود جوایز متعددی به خانه برد. او در 1980 برای فیلم عموی آمریکایی من برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن شد و سال 2009 هم جایزه یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد.

این کارگردان امسال فیلم زندگی بی‌دردسر را در جشنواره فیلم برلین داشت که برنده جایزه خرس نقره‌ای آلفرد بائر شد.

آلن رنه سال 1998 با سابین آزمه بازیگر ازدواج کرد و تا آخر عمر در کنار او بود.

 

 

یورونیوز / 2 مارس / ترجمه: حسین عیدی‌زاده


 تاريخ ارسال: 1392/12/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.