پرده سینما

«ماهی و گربه» به سوییس و آمریکا می‌رود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهرام مکریشهرام مکری از حضور فیلم ماهی و گربه در دو فستیوال بین‌المللی در فروردین 93 و سخنرانی درباره موضوع «برداشت فرمی از حادثه واقعی» خبر داد.

شهرام مکری نویسنده و کارگردان سینما درباره حضورهای بین‌المللی فیلم سینمایی ماهی و گربه در سال 93 به مهر گفت: حضور فیلم ماهی و گربه در اسفند و فروردین ماه امسال در دو جشنواره مختلف قطعی شده است البته جشنواره‌های دیگری هم هستند که به زودی قرار است حضور این فیلم در آنها مشخص شود بنابراین فعلاً توضیحی درباره‌شان نمی‌دهم.

وی افزود: ماهی و گربه قرار است در پایان سال در چهل‌وسومین جشنواره «کارگردان های جدید/ فیلم های جدید نیویورک» که از  28 اسفند تا 10 فروردین و با همکاری مشترک انجمن فیلم مرکز لینکلن و موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، شرکت کند. حضور در این جشنواره برای نمایش فیلم‌ها در دیگر فستیوال های آمریکا و آمریکایی شمالی بسیار مهم تلقی می شود و در حقیقت یکی از معتبرترین جشنواره‌های آمریکالی شمالی است.

این کارگردان درباره حضور فیلمسازان معتبر در دوره های گذشته این جشنواره یادآور شد: تمرکز این فستیوال که بیشتر فیلم هایی از آمریکا و اروپا در آن شرکت می کنند روی معرفی کارگردان های جدید به دنیای سینماست. در حقیقت این جشنواره سابقه طولانی در معرفی کارگردان های جدید دارد و فیلمسازانی مثل کریستوفر نولان، دارن آرنوفسکی، ویم وندرس، وانگ کار وای و... اولین آثارشان را در این جشنواره به نمایش گذاشته و از این طریق به دنیای سینما معرفی شده اند.

کارگردان اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر ادامه داد: نمایش‌های فستیوالی فیلم ماهی و گربه نیز در آمریکای شمالی با حضور در این جشنواره آغاز می‌شود و بسیار خوشحال می‌شوم که بعد از این فستیوال بتوانم فیلم را در دیگر فستیوال‌های آمریکای شمالی و کانادا به نمایش بگذارم. این فیلم 7 و 8 فروردین در این جشنواره به نمایش درمی‌آید و تنها فیلمی است که از قاره آسیا در فستیوال اکران می شود اما متاسفانه خودم به دلیل مشکل صدور ویزا نمی توانم در این رویداد حضور داشته باشم.

وی درباره حضور این فیلم در جشنواره ای دیگر عنوان کرد: قرار است ماهی و گربه در بخش مسابقه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فرایبورگ سوییس که از 8 تا 16 فروردین ماه برگزار می شود نیز حضور داشته باشد که البته خودم نیز در این فستیوال حضور خواهم داشت. در این جشنواره بخش مروری هم برای سینمای ایران در نظر گرفته شده است.

این کارگردان جوان که فیلم ماهی و گربه وی امسال در جشنواره فیلم فجر با استقبال زیادی روبه رو شد، متذکر شد: همچنین فیلمسازان ایرانی قرار است در جشنواره سخنرانی داشته باشند که من نیز 9 فروردین ماه با موضوع «برداشت فرمی از حادثه واقعی» سخنرانی می‌کنم و درباره مدلی از اقتباس از حوادث واقعی که بر مبنای فرم به تصویر کشیده می شود، صحبت خواهم کرد. «ماهی و گربه» سه نمایش در این جشنواره دارد که اولین آنها 10 فروردین است.

مکری درباره استقبال مخاطبان از این فیلم در جشنواره فیلم استانبول ترکیه که چند هفته پیش اتفاق افتاد، توضیح داد: ماهی و گربه در ترکیه سه نمایش داشت که بعد از نمایش فیلم در جلسات پرسش و پاسخ با تماشاگران به بحث و گفتگو می‌نشستیم. اتفاق جالب توجه در سینمای ترکیه این است که سینمای هنری ترکیه از لحاظ پرداختن به جهان رئالیستی، به سینمای هنری ایران بسیار نزدیک است بنابراین مخاطبان ترکیه ای سینمای ایران را خیلی خوب می شناسند.

وی در پایان بیان کرد: در نمایش‌هایی که ماهی و گربه در استانبول داشت بحث‌های بسیار زیادی درباره تفاوت ساختاری فیلم و فرمی که برای ارائه انتخاب کرده نسبت به تصویری که از سینمای ایران وجود دارد به وجود آمد که برایم بسیار جالب بود. چون فیلم هر دو جایزه اصلی جشنواره را از آن خود کرد مورد توجه زیادی قرار گرفت و استقبال مخاطبان نیز از کار قابل توجه بود.

ماهی و گربه دومین فیلم بلند سینمایی مکری و محصول ایران نوین فیلم است. آخرین اثر مکری علاوه بر موفقیت در جشنواره ونیز، جايزه بهترين فيلم در جشنواره فيلم ليسبون، جایزه ویژه هیات داوران دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم دبی، برنده دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم استانبول و نامزد بهترین کارگردانی از جشنواره آسیا پاسفیک شده است.


 تاريخ ارسال: 1392/12/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.