پرده سینما

دیدار کتایون ریاحی با دالایی لاما در هند

پرده سینما


 

 








 

 

-ملاقات نوروزی کتایون ریاحی با دالایی لاما و بازدید از کمپ ها و همدردی با پناهجویان مسلمان میانماری

 

-وز خدا ؛پیشنهاد کتایون ریاحی به دالایی لاما

 

کتایون ریاحی و دالایی لاما

به گزارش امور رسانه ای بنیاد نیکوکاری کمک، کتایون ریاحی در روز نخست فروردین امسال، در هند با دالایی لاما رهبر راهبان بودایی دیدار و گفت و گو کرد .

کتایون ریاحی در این دیدار ، پیشنهاد داد که روزنخست فروردین (23 مارس) هر سال را به عنوان روز خدا (خود آ) نامگذاری کنند؛ روز صلح و آرامش بشر ، روزی که نباید در آن ، هیچ خونی نه از انسان و از نه حیوان بر زمین ریخته شود.

 به گزارش امور رسانه ای بنیاد نیکوکاری کمک ، کتایون ریاحی هنرمند و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری کمک، در پی سفرهای همیشگی خود برای همدردی با محرومان و شنیدن صدای خاموش آوارگان و بی پناهان ، در روزهای پایانی سال 1392 با سفر به هند ، به دیدار و ملاقات با پناهجویان و رانده شدگان مسلمان میانماری رفت و از تعدادی از کمپ ها و اماکن زندگی آنان بازدید کرد ؛ و به درد دل ها و حرف های آنان گوش فرا داد.

در هند ، هشت کمپ متعلق به مسلمانان رانده شده میانماری وجود دارد که اغلب در بدترین شرایط زیستی بسر می برند و بویژه وضعیت بهداشت و تحصیل برای کودکان و نوجوانان بسیار تاسف آورست. ریاحی در این سفر ، ضمن بازدید از کمپ میانماری های حومه دهلی ، به کمپ دیگر آنان در حومه شهر هاریانا هم رفت و از نزدیک با تعدادی از بزرگان آنان ملاقات کرد ، درد دل ها ومشکلات شان را شنید و کمک هایی ، از جمله ساخت جایگاه و خریداری هشت مخزن آب دو هزار لیتری برای داشتن آب آشامیدنی و سالم برای هشت کمپ فوق ، به ایشان اختصاص داد.

ریاحی درباره این سفر گفت: "مثل همیشه انگار صدایی از درونم از جایی به گوشم می رسد، و بی طاقت می شوم برای انسانی که گاهی بشدت درمانده و تنها شده است، چند ماه پیش هم نقل مردمی آواره و بی پناه به گوشم رسید و به این جا فراخوانده شدم، خوشبختانه اینجا با سومالی تفاوت هایی محسوس دارد ، این مردم آرام و صبور، فقیر نبودند ، بلکه آواره از شهر و دیار و کاشانه شان ؛ و با مناعتی غریب ما را پذیرا شدند و با گفتن دردهایشان؛ فکر می کنم که تا حدی تسکین یافتند ، ما نمی توانیم اینهمه مشکل را حل کنیم ، و فقط در حد بضاعت خود قدمی برداشتیم ، اما من امیدوارم و هدفم بطور کلی اینست که صدای کمک این مردم ، به گوش آنان که باید این درد دل ها را بشنوند برسد ؛ و من می دانم که می رسد. ما باید امید داشته باشیم ."

سفر کتایون ریاحی به هند و دیدار با دالایی لاماپس از آن ، کتایون ریاحی به دعوت دفتر فرهنگی دالایی لاما و برای همراهی با ایشان ، در روز آخر اسفند ماه 92 ، به دهکده جذامیان دهلی رفت و در مراسم بازدید و سخنرانی مسئولان مربوطه و مدیران چند موسسه نیکوکاری شرکت کرد ؛ شایان ذکرست که هند نزدیک به 150 هزار بیمار جذامی دارد و از این نظر در صدر بیماران جذامی جهان قرار گرفته است. دالایی لاما در این دیدار ، ضمن آن که بارها با دلجویی و همدردی با جذامیان ، دست های آسیب دیده آنان را گرفت و نوازش کرد ، خطاب به بيماران گفت : " با اين که مشکلات جسمى داريد ، اما لبخند، اعتماد بنفس و ذهن زيبا و پاک را همیشه حفظ کنید ، تا زمانى که مغزو دل انسان خوب کار می کند ، هیچ مشکل جسمانى نمی تواند خیلی مهم و موثر باشد."

همچنین ریاحی ، مهمان ویژه دانشگاه دخترانه "لیدی شری رام" بود و با رئیس دانشگاه، دیدار و گفت و گو کرد؛ در این مراسم دالایی لاما خطاب به دانشجویان گفت: "شما جوانان این شانس را داريد تا دنياى بهترى برای خودتان بسازيد.

من به سيستم آموزشى بطور کلی نقد دارم و می گویم که کامل و درست نيست. بايد تلاش کنيم تا خاصيت مهرپرورى و توانايى محبت کردن و کلاً انسانيت را در سيستم های آموزشى وارد کنيم و در این راه بسیار بکوشیم.

از نظر بيولوژيک، زن توانايى و پتانسيل بيشترى براى مهر ورزيدن دارد ، پس زنان باید در راه گسترش مهر و صلح ، بیشتر از قبل و فعالتر باشند ؛ در هستی ، فقط انسانِ است که ميتواند به مرتبه بالاى مهر و محبت دست پيدا کند ؛ مهر بورزيدبه همه، حتى به دشمنان تان... "

پس از این دیدارها، در روز اول فروردین ، ملاقات نهایی با دالایی لاما به شکل اختصاصی و با حضور تعدادی از همکاران بنیاد کمک صورت پذیرفت ؛ ابتدا دالایی لاما ، سال نو را به کتایون ریاحی و همراهان ایشان تبریک گفت؛ سپس ریاحی با ابراز خوشحالی از دیدار فوق، پیشنهاد "روز خدا" را طرح کرد : "آرزوى ديرينه من سلامتى و صلح در جهان هست، و فکر ميکنم که در اين زمينه ، با هم همعقيده باشيم. من مدام از خودم می پرسم چه اتفاقى براى بشريت افتاده که این قدر به فکر جنگ افتادهاست!؟ در حالى که انسان ذاتاً باید که خواستار صلح باشد. من این روزها از کمپ مسلمانان میانماری هم دیدن کردم ، وضعیت آنان اسفبار است ! و در گوشه گوشه دنیا می توان تبعیض و فقر و جهل و جنگ را دید ! من شما رايکي از مظاهر صلح و مهر در جهان می دانم و از آنجا که صلح و سلامتي در جهان آرزوي ديرينه من هم هست ، پيشنهادي با خودمهدیه آورده ام ؛ پيشنهاد ميکنم در سال ، يک روز را هم به نام "خدا" نامگذاري کنيم، که در اين روز هيچ خوني روي زمين ريخته نشود ؛ نه از انسان و نه از هيچ جانداري؛ جنگ ها در اين روز آتش بس شوند، اعدام ها لغو و هيچ قرباني اي صورت نپذیرد. باشد که اين روز ، اولين روز صلح در جهان شود... ."

 دالایی لاما نیز با استقبال وزیبا خواندن چنین اندیشه ای گفت : " بسیار ايده و فکر خوبی ست و فکر ميکنم که سرزمین هند بهترين جا برای طرح آن باشد ؛ زیرا هند مظهر همجواری و همزیستی زیبای همه مذاهب و قومیت ها و نژادهاست ؛ من اين ايده را دريک مراسم و یا کنفرانسی با حضور سران کشورها ، و با افتخار مطرح خواهم کرد و حتما عنوان ميکنم که اين فکر را از دوست ايراني ام کتایون ریاحی دریافت کرده ام. من از فعالیت های شما در زمینه کمک رسانی به محرومان مطلع شده ام ، تبریک می گویم و از آنجايى که شما را خيلى مشتاق گسترش مهر و صلح می بینم ، تقاضا دارم بيشتر در این زمینه ها فعاليت کنيد."

دالایی لاما در ادامه افزود: " متاسفانه در تمام تیره های مذهبی و قومی ، جنگ و بی عدالتی دیده می شود ، و ما از دیدن اینهمه درگیری در جای جای جهان ناراحتیم ، باید بیشتر بکوشیم و بیشتر انرژی صلح را در جهان گسترش بدهیم ؛ من واقعا امید دارم که سرانجام بشریت یکی شود و بسوی صلححرکت کند ، ما همه انسان هستيم و در احساسات با هم مشترکيم ؛ من هم به صلح امید بسیار دارم."

 

پایان بخش سفر کتایون ریاحی به هند ، دیدار از خانواده مسلمان هندی ، زنی به نام فاطمه بود که بدلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ، مصائب فراوانی از سر گذرانده بود ، ریاحی ضمن کمک به اسکان یکساله فاطمه و بچه هایش در دهلی، درباره تحصیل فرزندان وی نیز اقداماتی را صورت داد.


 تاريخ ارسال: 1393/1/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.