پرده سینما

اعلام فراخوان و آیین نامه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

پرده سینما






 

 

 

فراخوان و آیین نامه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 1393 اعلام شد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، آیین نامه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 1393 شامل اهداف، بخش‌های‌ اصلی، مقررات، شرایط عمومی، شرایط فنی آثار،گاهشمار جشنواره و نشانی ارسال آثار به شرح زیر اعلام شد.

 

اهداف جشنواره

 

الف- تقویت سینمای ملی از طریق ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش‌های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده، بسط و تعمیم فرهنگ دینی و دفاع مقدس و توجه به دست‌آوردهای جدید علمی ( دانش بنیان).

 

ب- تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان سینمای آینده و بازاریابی، بازارسازی وعرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه.

 

بخش‌های‌ اصلی جشنواره:

 

جشنواره فیلم کوتاه تهران در دو بخش اصلی: الف- سینمای ایران ب- سینمای بین‌الملل برگزار می‌شود. الف: سینمای ایران شامل دو بخش مسابقه و بخش جنبی است. مسابقه ایران: همه‌ی آثار تولیدی در راستای اهداف جشنواره و در قالب‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی می توانند در این بخش حضور یابند. *تبصره- آثار حاضر در بخش مسابقه ایران می‌توانند درخواست داوری در یکی از چهار عنوان زیر را نیز داشته باشند:

 

پرتوی ایمان:

 

آثاری که ضمن ایجاد فضای معنوی، به مفاهیم دینی و ثمرات ایمان بپردازند.

 

چشم انداز سرزمین زیبای ما:

 

آثاری که به ارایه تصویری زیبا شناسانه از ایران و ظرفیت‌های موجود در رنگین‌کمان فرهنگی، معنوی و تاریخی آن بپردازند.

 

چراغ راه:

 

با توجه به نام‌گذاری سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال « اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» آثاری با این رویکرد و نیز آثاری که با موضوع «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی» تولید شده‌باشند می‌توانند درخواست داوری در این بخش را بدهند.

 

دست‌آوردها:

 

این بخش به منظور نشان دادن دست‌آوردها، افتخارات و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران و توانمندی‌های ایرانیان در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی و زیرساخت‌ها گنجانده شده‌ است.

 

بخش جنبی:

 

این بخش غیر رقابتی فرصتی است برای تبادل اندیشه‌ و تجربه‌های هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی آثار فیلمسازان فیلم کوتاه. شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار و نشست‌های تخصصی و...

 

مقررات خاص بخش سینمای ایران

 

1-حداکثر زمان برای آثار 40 دقیقه می‌باشد.

 

2-آثار قابل پذیرش: الف-فیلم‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی تولید شده از سال 1391 تاکنون، که به دوره‌های بیست و نهم و سی ام جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال نشده‌ باشند. ب-بهترین فیلم داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی و بهترین فیلم جشنواره که موفق به دریافت تندیس در جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان در سال 1393 شده‌اند، به شرط آن که در جشنواره فیلم تهران تا کنون به نمایش در نیامده باشند مستقیماً به بخش مسابقه راه خواهند یافت.

 

جوایز مسابقه‌ی سینمای ایران:

 

1-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/40 ریال به بهترین فیلم با موضوع «چشم انداز سرزمین زیبای ما».

 

2-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به بهترین فیلم با موضوع «پرتوی ایمان».

 

3- تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/40 ریال به بهترین فیلم با موضوع «چراغ راه».

 

4- تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /40 ریال به بهترین فیلم با موضوع «دست‌آوردها».

 

5-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/  40ریال به بهترین صدای فیلم (صدابرداری یا صداگذاری).

 

6-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40به بهترین تدوین.

 

7- تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /40 ریال به بهترین تصویربرداری.

 

8-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /40 ریال به بهترین جان بخشی در آثار پویانمایی.

 

9-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به بهترین فیلمنامه.

 

10-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 50 ریال به کارگردانی در بخش بهترین فیلم تجربی.

 

11-ندیس جشنواره و مبلغ 000/000/ 40 ریال به کارگردانی در بخش بهترین فیلم پویانمایی.

 

12-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /50  ریال به کارگردانی در بخش بهترین فیلم مستند.

 

13-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /70 ریال به کارگردانی در بخش بهترین فیلم داستانی.

 

14-تندیس جشنواره و مبلغ 000/000 /100ریال به عنوان جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران.

 

•  هیئت داوران می‌تواند حداکثر دو دیپلم افتخار اهدا نماید. (میزان جایزه نقدی دیپلم افتخار مبلغ 000/000 /20 ریال است)

 

•هیئت داوران می تواند دو جایزه ویژه در بخش فیلم های داستانی ( بازیگری، موسیقی، تیتراژ، جلوه های ویژه ، طراحی صحنه و لباس و ... ) اهدا نماید. (میزان جایزه نقدی مبلغ 000/000 /30 ریال است).

 

ب: سینمای بین‌الملل

 

سینمای بین‌الملل در 3 بخش مسابقه بین‌الملل، آسیا و جهان اسلام برگزار می‌گردد:

 

1-مسابقه بین‌الملل

 

در این بخش آثار فیلم سازان خارجی در قالب داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در قطع دی وی کم - 35م.م وHD حداکثر با زمان 40 دقیقه می‌توانند شرکت نمایند. (آثار این بخش می‌باید بعد از سال 1391 ( 2012 میلادی ) تولید شده و تاکنون برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال نشده باشند).

 

2-بخش مسابقه آسیا

 

این بخش به منظور تقویت روابط فرهنگی میان کشورهای قاره آسیا در حوزه فیلم کوتاه برگزار می‌شود. جایزه بخش مسابقه آسیا: -تندیس جشنواره و مبلغ 2000 یورو برای بهترین فیلم.

 

3-جهان اسلام

 

این بخش به آثاری با رویکرد هنری نسبت به اصول راستین اسلام و مفاهیم عدالت، راستی، کمال، نقش آیین‌ها در زندگی امروزی و اعتقادات معنوی در ایجاد ارتباطات انسانی اختصاص دارد. جایزه بخش جهان اسلام: -    تندیس جشنواره و مبلغ 2000 یورو برای بهترین فیلم.

 

جوایز مسابقه بین‌الملل

 

1-تندیس جشنواره و مبلغ 2500 یورو به برترین کارگردان فیلم تجربی.

 

2-تندیس جشنواره و مبلغ 2500 یورو به برترین کارگردان فیلم پویانمایی.

 

3-تندیس جشنواره و مبلغ 2500 یورو به برترین کارگردان فیلم مستند.

 

4-تندیس جشنواره و مبلغ 3000 یورو به برترین کارگردان فیلم داستانی.

 

5-تندیس جشنواره و مبلغ 5000 یورو جایزه بزرگ بخش بین‌الملل.

 

شرایط عمومی

 

1-شرکت همه‌ی فیلمسازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه کنندگان بخش خصوصی آزاد است.2-با توجه به تغییر شرایط فنی پذیرش آثار، لازم است متقاضیان پیش از ارسال آثار، مفاد بخش شرایط فنی آثار را به دقت مطالعه نمایند.3-سازندگان فیلم‌های 35م.م لازم است یک نسخه کپی DVD از آثار خود برای بازبینی هیئت انتخاب ارسال نمایند.4. ثبت نام در جشنواره تنها از طریق اینترنتی امکان پذیر است بنابر این لازم است درخواست کنندگان با مراجعه به سایت www.iycs.ir فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و هنگام ارسال کپی آثار، نام فایل را به کد دریافتی از سایت تغییر نام دهند.5-توجه: به هیچ عنوان امکان تغییر و یا ارسال مجدد آثار وجود ندارد. 6.به فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه یافته‌اند، گواهی شرکت داده خواهد شد.

7.فیلم‌هایی که استانداردهای فنی و نمایشی را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف می‌گردند. 8. دبیرخانه جشنواره، مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کننده را نمی پذیرد. 9. پس از راهیابی فیلم‌ها به جشنواره امکان خارج کردن آن از برنامه وجود ندارد. 10. اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است. 11.    فیلم‌های منتخب جشنواره در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و سینماها و فرهنگسراها و مجموعه مکان‌ها و فضاهای نمایش فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان ایران به نمایش درخواهند آمد. 12.  تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای قبول مقررات اعلام شده می‌باشد. تذکر: در صورت راهیابی فیلم به بخش مسابقه ارسال تاییدیه تهیه کننده الزامی است.

 

شرایط فنی آثار:

 

همه‌ی آثار ارسالی بایستی به صورت فایل دیتا و بر روی رسانه‌هایی مانند:  HDD- Flash memory - SD card - Blue ray Disk - DVD(Data) - DVD9 و تنها با فرمت‌های زیر به دبیرخانه جشنواره ارایه شوند:

 

فرمت های قابل پذیرش:

 

1-سیستم عامل windows  الف - نرم افزار Edius :  -    XD cam -    HDV(m2t) -    Canopus HQ standard -    DV Avi ب- نرم افزار Premiere: -    MPEG4 (H.264) -    MXF OP1a -    Microsoft Avi  2-    سیستم عامل Mac -    نرم افزارهای Finalcut و Premiere: -    XDCAM EX (35Mb/s VBR)  -     MOV(H.264)  تذکر مهم: از آنجا که در جشنواره سی و یکم فرایند ارسال فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره یک مرحله‌ای است، در صورت انتخاب هر فیلم برای بخش مسابقه، فایل ارسال شده توسط فیلمساز، مستقیماً و بدون هیچ تغییری در جشنواره به نمایش در خواهد آمد. از این رو اکیداً از ارسال آثار خود به صورت  DVD video یا همان VOB خودداری فرمایید. همچنین دفتر جشنواره از پذیرفتن آثار بر روی نوارهای DVcam یا HDcam معذور می‌باشد. بدیهی است به علت تراکم آثار ارسالی و محدودیت زمانی، فایل‌های معیوب و یا فرمت‌های متفرقه به هیچ عنوان در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

 

گاهشمار جشنواره:

 

آخرین مهلت ارسال آثار 12 تیرماه 1393 انتخاب آثار: از 15 تیرماه 1393 اطلاع رسانی: از شهریورماه 1393 بازگرداندن اصل آثار: آثار ارسالی بر روی hard وflash memory  از دی ماه 1393 به وسیله پست برای صاحبانشان در شهرستان‌ها بازگردانده خواهد شد. توجه: نسخ کپی شده روی DVD  ، DVD9  و  BLUE RAYعودت نمی‌شود. شرکت کنندگان ساکن تهران برای دریافت اصل آثار پس از هماهنگی شخصاً با ارایه رسید جشنواره به دبیرخانه مراجعه نمایند. کپی ارسالی جهت بازبینی عودت نمی‌گردد. نتیجه بازبینی از طریق جراید و سایت جشنواره اعلام می‌شود؛ به تماس‌های تلفنی پاسخ داده نخواهد شد.

 

نشانی ارسال آثار:

 

تهران – میدان آرژانتین – خیابان احمد قصیر – خیابان نوزدهم – پلاک 9 - دبیرخانه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تلفن: 88106837 سایت جشنواره: www.cinemajavan.ir, www.iycs.ir  پست الکترونیک:  festival@iycs.ir


 تاريخ ارسال: 1393/2/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.