پرده سینما

فرزاد موتمن: سينما محل نمايش فيلم است نه فوتبال!

پرده سینما






 

 

 

به روزهای برگزاری جام جهانی 2014 برزیل نزدیك می شویم پیوند میان اهالی سینما و فوتبال بیشتر می‌شود. در روزهایی كه صحبت از اكران مسابقات فوتبال در سالن های سینما واكنش های متفاوتی را رد پی داشته و فرمانده نیروی انتظامی رخ دادن این اتفاق را منوط به رعایت موازین اخلاقی دانسته، برخی از سینماگران هم موافق نمایش فوتبال بر پرده سینما نیستند.

 

فرزاد موتمنفرزاد موتمن در خصوص پخش مستقیم مسابقات فوتبال جام جهانی در سالن های سینما، به بانی فیلم گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در سینما این است که تماشاچی ما برای فیلم دیدن در سالن سینما تربیت نشده. آداب و آیین فیلم دیدن را نمی داند.

تماشاچی ما با DVD، VHS و امثال اینها بزرگ شده. به عبارت دیگر عادت کرده در منزلش فیلم ببیند. طوریکه دراز بکشد، تخمه بشکند، هر جایی که از فیلم لذت نبرد مسخره کند و در این بین فیلمی هم ببیند. مخاطب ما متوجه نیست که تماشای فیلم در سالن سینما یک تجربه جمعی است و هیچکس دارای این حق نیست که در سالن سینما بلند نظرش را ابراز کند. مشکلی که در جشنواره سال های اخیر شاهدش هستیم نیز همین است. متاسفانه برخی از تماشاگران که بعضاً مطبوعاتی هم هستند در سالن های سینما و گاهی با برنامه ای از پیش تعیین شده (مثلاً به این دلیل که از این فیلمساز خوشمان نمی آید) ایجاد تشنج می کنند. آنها متوجه نیستند که سالن سینما فقط متعلق به آنها نیست. قطعاً آنجا مال همه است و عده ای علاقمندند فیلم را در سکوت ببینند. تماشاچی وقتی فیلمی را دوست ندارد می تواند آن را نبیند و از سالن بیرون برود. اهالی مطبوعات حق دارند که فیلمی را دوست نداشته باشند و بعداً در موردش مطلب بنویسند. وی افزود: تماشای مسابقه فوتبال در سالن سینما باعث از یاد رفتن هرچه بیشتر آداب فیلم دیدن می شود. تماشاچی فکر می کند همان کاری که موقع تماشای فوتبال می کند، موقع تماشای فیلم هم می تواند انجام دهد.


 تاريخ ارسال: 1393/2/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.