پرده سینما

مهشید افشارزاده: روزنامه ها آمار فروش فیلمم را غلط درج می کنند؛ دست های پشت پرده می خواهند مرا محو کنند!

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری فیلم پنج ستاره به کارگردانی مهشید افشار زاده صبح امروز با حضور وی و امیر سمواتی (تهیه کننده) و برخی از بازیگران فیلم در دفتر آفتاب عالمتاب برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش در این نشست خبری بیش از هر نکته دیگر گلایه های متعددی از سوی عوامل فیلم به ویژه مهشید افشار زاده و امیر سمواتی نسبت به هیئت انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر، بخش بازرگانی صدا و سیما، روزنامه ها و برخی دست و ها و جریانات پشت پرده مطرح شد. افشار زاده در این نشست خبری محمود گبرلو را آدمی باند باز خطاب کرد و از ده نمکی به عنوان شخصی که ساپورت می شود یاد کرد! وی همچنین نسبت به کسانی که بیست سال او را از عالم سینما بایکوت کرده بودند موضع شدیدی گرفت!

 

در ابتدای این نشست خبری امیر سمواتی درباره شکل گیری روند تولید پنج ستاره گفت: خرداد سال 91 بود که ایده ساخت این فیلم از سوی مهشید افشارزاده با من مطرح شد از همان ابتدا تصمیم گرفتیم که فیلمنامه قاضی نظام را جلوی دوربین ببریم و تغییراتی روی آن اعمال شد و ما با آقای قاضی نظام صحبت کردیم و در نتیجه فیلمنامه توسط مهشید افشارزاده و کامبوزیا پرتویی بازنویسی و تا مهر ماه سال 91 تولید فیلم آغاز شد خوشبختانه امروز وقتی فیلم پنج ستاره را می بینیم اینطور به نظر می رسد که همه بازیگران انگار برای نقش هایشان تراشیده شده اند، هنگامی که فیلمبرداری فیلم شروع شد 56 جلسه فیلمبرداری داشتیم و لوکیشن های اصلی ما در این فیلم هتل های آزادی و هما بودند. من از مدیران این هتل ها تشکر می کنم اما پول های گزافی را از ما گرفتند. هیئت مدیره از ما حمایت نکرد و هزینه های سنگینی را برای فیلمبرداری این فیلم در هتل های هما و آزادی پرداخت کردیم. نمی شد، علاوه بر این اجحاف هایی در جشنواره فیلم فجر بر فیلم پنج ستاره صورت گرفت که ما آن موقع ترجیح به سکوت دادیم. چطور فیلمی که پروانه ساخت ندارد وارد بخش مسابقه جشنواره فجر می شود؟ خیلی از فیلم هایی که در جشنواره دیدم چند سر و گردن از پنج ستاره پایین تر بودند و به نظر من این فیلم از بقیه فیلم های جشنواره فیلم تر بود و ما به جهت اینکه بتوانیم همراه و همگام با فیلم باشیم سکوت کردیم. از طرفی کمیته انتخاب بازی های درخشان این فیلم را نادیده گرفت. تهیه کننده فیلم پنج ستاره در ادامه افزود: در هر سه فیلمی که من در سال های گذشته ساختم یک هدف را دنبال می کردم و اگر نام کارگردانان این سه فیلم را تغییر می دادم و به جای آن ها از نام کارگردانی استفاده می کردم که تجربه سوم یا چهارمش بود مطمئناً اتفاقات بهتری رخ می داد و این اجحافات نیز صورت نمی گرفت.

بنا بر این گزارش سمواتی ضمن انتقاد از وضعیت تولید در سینمای ایران گفت: در سینمای ایران چیزی به عنوان استاندارد نداریم و هرکس متنی را می نویسد و اسمش را می گذارد فیلمنامه و امیدوار است که این متن به پروسه تولید برسد. من فکر می کنم اتفاقاتی که در حوزه سینما می افتد، سینما را از مسیر اصلی اش خارج کرده است. فیلم هایی از جنس خط ویژه و پنج ستاره باید در سینمای ایران تولید شود. این جنس سینما مخاطبان خود را دارد و مردم هم از این قبیل فیلم ها استقبال می کنند.

وی ادامه داد: همه فصل ها در سینمای ایران برای اکران مناسب هستند. این روزها بحث هایی را به راه انداختند که جام جهانی است و مخاطبان سینما نمی روند. اگر فیلم خوب ساخته شود و به اکران برسد به خوبی ما مخاطبانش ارتباط برقرار می کند. من با دیگران را در زمان عید نوروز مقابل فیلم های میلیاردی اکران کردم. دو کار مهمی که با دیگران کرد این بود که اول سینما فرهنگ را سرگروه کرد و دیگری این بود که این فیلم توانست در عید نوروز با مخاطبانی که می خواستند فیلم هایی از این جنس را ببینند، ارتباط برقرار کرد و فروش قابل قبولی هم داشت. اگر این فیلم را نگه می داشتم که در گروه هنر و تجربه اکران شود، شاید به این موفقیت نمی رسید. من به عنوان تهیه کننده باز هم از این قبیل فیلم ها می سازم چون که نیاز جامعه و فرهنگ ما در تولید چنین فیلم هایی است.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این نشست خبری مهشید افشارزاده کارگردان پنج ستاره که بسیار از برخی رفتارها عصبی می نمود گفت:

جریاناتی در پشت پرده وجود دارند که من از آن ها خبر ندارم و گویا این جریانات قصد دارند به پنج ستاره آسیب بزنند و با دادن اطلاعات غلط از زمان و میزان فروش فیلم مطمئناً هدفی را دنبال می کنند. من تعجب می کنم از اینکه برخی از روزنامه ها عمداً آمار فروش فیلم من را غلط درج می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: در سینمای ایران بازیگران زن با محدودیت ها و مشکلاتی مواجه هستند. بازیگر باید از تمام توانایی های خود برای ایفای نقش استفاده کند، فن بیان ، زبان بدن و امثالهم از ویژگی های بازیگران هستند اما در سینمای ایران بازیگران زن محدود به یک کادر بسته می شوند. در فیلم پنج ستاره بازیگرهای زن من به خوبی از عهده نقش های خود بیرون آمدند. من بازیگرانی که انتخاب کردم از همان ابتدا همین گزینه ها بودند.

افشارزاده ضمن گلایه از شرایط سینمای ایران گفت: من سال ها تلاش کردم تا بتوانم جایگاه خود را ثابت کنم. ثابت کردن خود به عنوان یک کارگردان زن کار مشکلی بود. سالها جنگیدم تا بتواتنم به عنوان یک کارگردان زن شناخته شوم. مدرک کارگردانی ام را گرفتم و سر کلاس نشستم تا بتوانم به هدفم برسم.  اما شرایط در سینمای ایران به گونه ای است که همه می خواهند زیر پای هم  را خالی کنند. قرار بود این فیلم در نوروز اکران شود و در نهایت در این فصل به اکران رسید. دست های پشت پرده هستند که می خواهند فیلم من را زمین بزنند. همان هایی که نگذاشتند من سال ها در سینمای ایران فعالیت کنم، این بار فیلم پنج ستاره را هدف گرفتند. 

وی در ادامه اظهاراتش در حالی که به خبرنگار برنامه هفت اشاره می کرد گفت: آقای گبرلو آدم باند بازی است و ده نمکی در این سینما همواره ساپورت می شود.

وی در پاسخ به سال خبرنگار پرده سینما در خصوص چرایی عصبیتش اظهار داشت: من باید هم عصبی بشوم وقتی می بینیم روزنامه ای عمداً آمار فروش فیلم مرا غلط اعلام می کند چرا که می دانم دست هایی پشت پرده هست تا مرا مثل 20 سالی که بایکوت بودم مجدداً از گردونه سینما خارج کنند! برای فیلم ما هیچ تبلیغی انجام نمی شود و گویی همه قصد زیر آب زدن آن را دارند!

سمواتی با اشاره به تبلیغات تلویزیونی اظهار داشت: در سینمای ایران به نظر می رسد که بخش خصوصی در مقابل بخش دولتی قرار گرفته است، ارقامی که واحد بازرگانی صدا و سینما برای تبلیغات فیلم ها اعلام می کند بسیار وحشتناک است، همه تعرفه های مربوط به کارگردانان اول سینما حساب شده است و من فکر می کنم صدا و سیما با بی رحمی به بخش خصوصی نگاه می کند. وقتی هر تیزر تبلیغاتی در تلویزیون هزینه اش به اندازه یک ساختمان است چگونه ممکن است فیلم سی میلیارد هزینه تبلیغاتش باشد و به شش میلیارد تومان فروش بسنده کند؟

بنا بر این گزارش در پایان این جلسه اعلام شد هفته آینده نشست خبری فیلم ساکن طبقه وسط به کارگردانی شهاب حسینی برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1393/2/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.