پرده سینما

اما دل ما برای تو تنگ شده؛ خاکسپاری کیومرث ملک مطیعی

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 با  حضور خیل عظیم هنرمندان و هنردوستان پیکر  هنرمند فقید سینما و تلویزیون و تئاتر ایران زنده  یاد کیومرث ملک  مطیعی صبح امروز  تشییع و به خاک  سپرده شد.

 

پوری بنایی در مراسم خاکسپاری کیومرث ملک مطیعیصبح امروز تالار وحدت تهران باز شاهد گردهمایی مردمی بود که به خاطر عشق به هنرمندی محبوب و برای بدرقه ابدی او گرد آمده بودند. پوری بنایی، ملکه رنجبر، منوچهر آذری، محمود بهرامی، ناصر رودکی، میترا تبریزی، احمدرضا اسعدی، اسدالله یکتا، حسین خانی بیگ، رضا بنفشه خواه، بهروز بقایی، اصغر بیچاره، فرهاد بشارتی، آذر مردانیان، محمود مقامی، عباس محبوب، محرم بسیم و... از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم تشییع زنده یاد کیومرث ملک مطیعی حضور داشتند.

از ساعت 8 صبح آرام آرام دوستداران، اقوام و همکاران کیومرث ملک مطیعی به سوی تالار وحدت می آمدند تا برای آخرین بار با این پیر هنرمند سینمای ایران دیداری داشته باشند. آمبولانس حامل پیکر زنده یاد ملک مطیعی جلوی درب تالار وحدت ایستاده و چندین دستگاه اتوبوس برای انتقال تشییع کنندگان به سمت بهشت زهرا ( س ) کنار خیابان خارک پارک شده بودند. نوای تلاوت قرآن کریم به گوش میرسید و عده ای در فراغ این هنرمند ارزشمند اشک ماتم سر داده بودند.

اقوام و خویشان نزدیک مرحوم ملک مطیعی در گوشه ای از حیاط تالار وحدت ایستاده اند و با دیدن هر فرد تازه واردی اشک و زاری سر می دادند.

مردی جوان تابلویی در دست داشت که روی آن عکسهای زنده یاد ملک مطیعی در رلهای متفاوت چسبانده شده بود وسط آن چنین نوشته بود: «آقا غلام روحت شاد- کیومرث ملک مطیعی (غلام شیشلول بند)». سرانجام در ساعت 9 صبح مراسم تشییع این هنرمند فقید رسما آغاز شد.

حسین قاسمی وند حین اجرای مراسم خاکسپاری کیومرث ملک مطیعیدر ابتدای مراسم تشییع پیکر زنده یاد کیومرث ملک مطیعی، حسین قاسمی وند اجرای مراسم را بر عهده گرفت و در جملاتی چنین گفت:

افتخار می کنم که من اولین کسی هستم که توانستم با کیومرث کار مشترکی را به روی صحنه ببرم، این سربلندی هنر است که چنین جمعیتی امروز در اینجا جمع شده اند، این را بدانید هنرمند هیچگاه نمی میرد، هنرمند فیلم دارد، هنرمند کتاب دارد، هنرمند تالار وحدت دارد، ما با فیلمهایمان در قفسه های خانه مردم هستیم، ما همیشه زنده ایم ما نمی میریم و این تماشاگران هستند که ما را زنده نگاه می دارند.

قاسمی وند در ادامه مراسم متن نامه فرزند زنده یاد کیومرث ملک مطیعی را که در خارج از کشور زندگی میکند قرائت نمود: تشکر میکنم از تمام دوستان و عزیزان و همکاران و مردمان مهربان که در نبود من جایم را سبز کردند، امروز نه تنها یک هنرمند بلکه دوست عزیزی را تا منزل ابدی اش مشایعت می کنیم. در انتها دو بیت شعر در مورد این مورد می نویسم :

 

نه بی تو امور این جهان لنگ شده

نه بین زمین و آسمان جنگ شده

نه کوه شده آب نه دریا شده خشک

اما دل من برای تو تنگ شده

( کامران ملک مطیعی )

قاسمی وند پس از قرائت متن نامه فرزند مرحوم کیومرث ملک مطیعی چنین گفت: من می خواهم هم اکنون از بانویی که با موهای مشکی و جوانی به روی صحنه رفته و امروز با موهای سفید همچنان روی صحنه است دعوت کنم تا روی صحنه بیایند سرکار خانم ملکه رنجبر. ملکه رنجبر پشت تریبون قرار گرفت و در حالی که بغض داشت در جملات کوتاهی چنین گفت:

سلام عزیزانم، من دست همه شما را می بوسم که با تمام وجود در تشییع جنازه همکارم ملک مطیعی شرکت کردید، این را بدانید که ما با عشق شما تمامی زندگی مان را به هدر دادیم، من از طرف خانواده ملک مطیعی از تمامی شما خوبان تشکر می کنم. رنجبر در ادامه سخنانش افزود: من متاسفم که زنده مانده ام و دارم یکی یکی همکارانم را از دست می دهم، اینها ریشه های هنر ایران هستند، اینها هنرمند واقعی هستند، هنرمندان امروز که هنری ندارند، هنر برای آن زمانی بود که در کوچه و خیابان به ما تف می انداختند و ما را لعنت می کردند اما ما با تمام وجود ایستادیم و ایستادیم و همین است که اکنون هنر ایران در دنیا می درخشد.

بعد از سخنان ملکه رنجبر دختر زنده یاد ملک مطیعی پشت تریبون رفت و در حالی که اشک از چشمانش روان بود چنین گفت:

به نام او که ما متعلق به اوییم و او تعلق خاطر ماست، پدر من این اواخر خیلی زجر کشید من چند تا تشکر ویژه داشتم از مدیریت خانه تئاتر جناب آقای ایرج راد و همچنین آقای داوود رشیدی و دوستان خانه سینما خانم سروش و خانم روشنی و آقای دهکردی تشکر می کنم، همچنین از تمامی مسئولین بیمارستان شریعتی سپاسگذارم و در آخر از مادر عزیزم که 47 سال با پدر من زندگی کرد و خودتان خوب می دانید که زندگی با یک هنرمند چقدر سخت است...

برادر کیومرث ملک مطیعی در مراسم خاکسپاری ویبعد از اتمام سخنان دختر زنده یاد ملک مطیعی، قاسمی وند از رضا بنفشه خواه دعوت کرد تا برای سخنرانی پشت تریبون برود. رضا بنفشه خواه در حالی که بغض شدیدی داشت چنین گفت:

همانگونه که می دانید من یگانه برادرم را به تازگی از دست داده ام و الآن در شرایطی نیستم که بتوانم به راحتی حرف بزنم. مگر مي‌شود از يك شخصيت هنري با بيش از 60 سال سابقه كار كسي خاطره‌اي نداشته باشد؟ من یادم می آید همین چند سال پیش با برادرم و کیومرث برای جشنی به جزیره کیش رفتیم و هر سه در یک اتاق بودیم و کیومرث صبح ها نمی گذاشت ما بخوابیم و آنقدر شوخی می کرد که هیچگاه من یادم نمی رود.

پس از اتمام سخنان بنفشه خواه، بهروز بقایی پشت تریبون رفت و قطعه شعر کوتاهی را قرائت کرد.

سپس با بانگ لا اله الا الله پیکر مرحوم کیومرث ملک مطیعی به سمت درب شرقی تالار وحدت تشییع شد و هنرمندان و هنردوستان حاضر در این مراسم سوار اتوبوسهای از پیش تعیین شده شدند و به سوی بهشت زهرا (س) حرکت نمودند.

در بهشت زهرا (س) پس از شستشوی مذهبی این هنرمند فقید و قرائت نماز میت، پیکر این هنرمند فقید روی دست مردم به سمت قطعه هنرمندان تشییع و در کنار سایر همکارانش به خاک سپرده شد. 

 

عکس ها از: الهام عبدلی

همچنین در این رابطه ببینید

گزارش تصویری الهام عبدلی از خاکسپاری کیومرث ملک مطیعی

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

روحش شاد

0+0-

چهارشنبه 25 فرورد¡




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.