پرده سینما

سلحشور: ده نمکی هنرمند نیست،شریفی نیا راه را به او نشان می دهد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی از عوامل سریال در چشم باد كه با من نیز همکاری داشتند، برای فیلمبرداری به واشنگتن رفته بودند و می گفتند تمام دیوارهای شهر واشنگتن از پوسترهای یوسف پر است و نادر طالب‌زاده نیز كه مادرش آمریكایی است و به آن جا رفت و آمد دارد این حرف را تایید می‌كرد.

 

فرج الله سلحشور. عکس از الهام عبدلیفرج الله سلحشور سه شنبه شب در نشست «کنکاشی در سینمای دینی سه دهه اخیر» که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی برگزار شد در ادامه انتقادات از وضعیت سینمای ایران و در پاسخ به سوالی پیرامون فیلم اخراجی‌ها اظهار داشت: مسعود ده‌نمکی یک رزمنده است اما هنرمند نیست و زمانی که فرد هنرمند نباشد دیگران وی را راه می‌برند. چنان که شریفی‌نیا راه را به او نشان می دهد و بازیگران و سناریو را می‌گوید. فیلم اخراجی‌ها یک فیلم کمدی مانند دیگر فیلم‌ها است و فیلم دفاع مقدس نیست زیرا کسی برای تماشای ارزش‌های دفاع مقدس به دیدن آن نمی‌رود و تنها برای خنده آن را تماشا می‌کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده سینما گفت: به نظر من بچه‌های مسلمان توانایی زیادی دارند که دنیا را به حیرت وا می‌دارد. در عرصه هنر نیز این استعدادها وجود دارد. پشتوانه هنر معنویت است. ما قرآن و اهل بیت را داریم. چیزی که دنیا و حتی بخش زیادی از مسلمانان ندارند. ما هر دو را داریم و هنرمندان مسلمان نیز داریم. مبانی هنر اسلامی نیز تا حدودی روشن شده است. بنابراین بسیار به آینده امیدوارم اما راه بسیار سختی داریم.

وی درباره سینمای امروز ایران اظهار داشت: خط ‌دهنده به سینمای كشور ما غرب است. غرب پس از آنكه با جنگ نظامی و اقتصادی نتوانست از عهده انقلاب برآید، امروز بنا را بر جنگ فرهنگی و هنری گذاشته است. فیلمسازان مبتذل ما را غرب سامان می‌دهد و به آنان خط می‌دهد به نظر من برای حل این معضل باید اتاق فكرهایی تشكیل شود و همان گونه كه به مسایل سیاسی و اقتصادی بها داده می‌شود به مسایل فرهنگی نیز پرداخته شود.

سلحشور با اشاره به اینكه هنرمندان ارزشمند فراوانی داریم، بیان داشت: با این وجود راه درستی نداریم و باید عالمانی مانند حجت الاسلام پناهیان یا حجت الاسلام نقویان که با این مسایل آشنا هستند و هنرمندان مسلمان با هم راه را معلوم كنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا اكران فیلم‌های توقیف شده فعالیتی سیاسی است، ضمن تایید این مساله اظهار داشت:

بی‌تردید این کار، اشتباه است و صرفا برای جذب اهالی هنرانجام می‌شود. همیشه این گونه عمل كرده‌ایم كه برای همراه كردن هنرمندان ناز آنان را بكشیم غافل از این كه در شوره زار گل نمی‌روید.

وی در خصوص استقبال سایر كشورها از سریال یوسف پیامبر(ع) بیان داشت: استقبال فوق‌العاده بوده است. برای مثال در كردستان عراق با وجود پخش سریال به سه زبان و پس از سه بار دیدن همچنان هنگام پخش آن خیابان‌ها خلوت می‌شود. نه تنها در كشورهای همسایه كه در تمام دنیا این گونه است.

كارگردان سریال یوسف پیامبر بیان داشت: برخی از عوامل سریال در چشم باد كه با من نیز همکاری داشتند، برای فیلمبرداری به واشنگتن رفته بودند و می گفتند تمام دیوارهای شهر واشنگتن از پوسترهای یوسف پر است و نادر طالب‌زاده نیز كه مادرش آمریكایی است و به آن جا رفت و آمد دارد این حرف را تایید می‌كرد.

سلحشور در زمینه پخش آثار كشورهای دیگر در زمینه سریال‌های دینی گفت: اگر آثار كشورهای دیگر ارزشمند باشد خوب است و اگر نباشد برای پخش مناسب نیست، اما بهتر آن است كه خودمان كارهای ارزشمند تولید كنیم و وضع کنونی نشان می‌دهد كه سینما و تلویزیون ما تا چه حد ضعیف است كه حتی قادر به تولید اثری در حد كارهای ضعیف تركیه‌ای نیز نیستیم.

 

منبع: جهان نیوز


 تاريخ ارسال: 1389/1/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.