پرده سینما

برترین مستندهای تاریخ سینما معرفی شدند

پرده سینما

 






 

 

 

مدی با دوربین فیلمبرداری ساخته ژیگا ورتوفنشریه معتبر سینمایی سایت اند ساوند با نظرسنجی از 200 منتقد سینمایی و فیلمساز اقدام به معرفی برترین ساخته‌های مستند تاریخ سینما کرده است.

به گزارش ایسنا، مستند صامت مردی با دوربین فیلمبرداری ساخته ژیگا ورتوف محصول 1929 از سوی نشریه معتبر سینمایی سایت اند ساوند در میان 10 ساخته مستند تاریخ سینما در مکان نخست قرار گرفت.

مستند سورئال و کلاسیک مردی با دوربین فیلمبرداری درباره مردی است که با سفر به شهرهای اودسا، کیف و خادلیف زندگی شهری را در این مناطق با دوربینش ثبت می‌کند.

در این نظرسنجی که 10 مستند برتر تاریخ سینما از سوی 200 منتقد و 100 فیلمساز از میان هزار فیلم نامزد انتخاب شدند، فیلم شاه ساخته معروف کلود لانزمن محصول سال 1958 فرانسه در مکان دوم قرار گرفت و پس از آن مستند بدون خورشید به کارگردانی کریس مارکر (1982، فرانسه) جایگاه سوم را از آن خود کرد.

در مکان‌های چهارم تا دهم برترین ساخته‌های مستند تاریخ سینما نیز به ترتیب شب و مه ساخته آلن رنه (1955، فرانسه)، خط باریک آبی از ارول موریس (1989، آمریکا)، خاطرات تابستان به کارگردانی ژان روش و الگار مورین (فرانسه، 1961)، نانوک شمال ساخته رابرت فلاهرتی (آمریکا، 1922)، خوشه چین‌ها و من ساخته آنیس واردا (فرانسه، 2000)، به عقب نگاه نکن به کارگردانی دی.ای پنبکر (آمریکا، 1967) و باغ‌های خاکستری از آلبرت و دیوید مایلز، الن هود و مافی میر (آمریکا، 1975) قرار گرفته‌اند.

همچنین در این نظرسنجی برترین مستندساز برتر تاریخ سینما نیز از نگاه منتقدین معرفی شدند که بر این اساس ژیگا ورتوف، کریس مارکر و کلود لانزمن در مکان‌های اول تا سوم قرار گرفتند و پس از آن‌ها آلن رنه، ارول موریس و ورنر هرتزوگ جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.


 تاريخ ارسال: 1393/5/11
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>Kave:

خیلی یادداشت جالبی بود. استفاده کردم. ممنون

0+0-

دوشنبه 13 مرداد 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.