پرده سینما

متن كامل سیاست‌های معاونت سینمایی وزارت ارشاد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیاست‌های جواد شمقدری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مبانی، رویكردها، شیوه‌های اجرایی، حمایت‌ها،‌زیرساخت‌ها و بایسته‌ها منتشر شد.

 

این دفترچه سیاست‌گذاری صبح دیروز در نشست جواد شمقدری با اهالی سینما برای اختیار كارگردانان و اهالی سنیما تشریح شد. متن كامل این سیاست‌ها كه به طور اختصاصی در اختیار فارس قرار گرفته به شرح زیر است:

 

سیاست‌های معاونت سینمایی در بخش‌های مبانی، رویكردها، شیوه‌های اجرایی، حمایت‌ها،‌زیرساخت‌ها و بایسته‌ها

 

قال‌الله تعالی:

الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احداً الا الله و كفی بالله حسیبا

سوره احزاب آیه 39

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام:

بال پرواز هر كس به اندازه همت اوست.

مقام معظم رهبری (در دیدار با جمعی از كارگردانان سینما - خرداد 1385):

من می‌‌گویم الان كلید دست شماست. من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز كلید پیشرفت این كشور به میزان زیادی دست شماست. شما می‌توانید این نسل را یك نسل پیشرونده، امیدوار، پرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌های اسلامی و ملی خود بار بیاورید، و همین طور می‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سئوال برنده‌ی افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.

ریاست محترم جمهور دكتر احمدی‌نژاد در جلسه دیدار با كارگردانان (28 مهر 87)

- ظرفیت سینمای ما بسیار بسیار بالاست ولی این ظرفیت ناشناخته مانده. هم برای سینماگران و هم مدیران.

- اهداف ما باید مشخص شود، معیارها بر آن اساس باشد، و اراده و همت بر آن اساس شكل گیرد، آنگاه شكوفایی رخ خواهد داد.

- اگر هنری پیشتاز باشد هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را سانسور كند.

شهید آوینی

سینمایی كه می‌خواهد در خدمت اسلام باشد باید (روی خطاب خویش) را به (فطرت انسان) بگرداند. آنان كه در معضلات مربوط (به ماهیت سینما) حزب اندیشیده باشند، می‌دانند كه این (روی گردانیدن) به یك (تحول اساسی در سینما) منجر خواهد شد

 

* سرآغاز

رویكرد معاونت امور سینمایی تعامل و گفت‌وگوی شفاف، صریح و روشن با جامعه هنرمندان و سینماگران كشور و پرهیز از ابهام، پیچیدگی و چندگانگی در میان سیاست‌های مدیریتی و اجرایی است. در آغاز سال 1389 و در ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم و هنر، سید مرتضی آوینی، در كنار برگزاری جلسه‌ای عمومی با سینماگران و دست‌اندركاران فیلم و فیلمسازی كشور، كلیات سیاست‌های سینمایی و رویكردهای اجرایی و مدیریتی، با هدف گشودن راه‌ها و پنجره‌های تازه به عرصه‌های نو و تا حدی فراموش شده، تقویم جامعه هنری و سینمایی می‌شود.

امید است این تدابیر قدمی هر چند آغازین اما جدی و تعیین كننده برای اعلام سیاست‌های دهه پیش روی باشد. دهه‌ای كه به عنوان چهارمین دهه انقلاب شكوهمند اسلامی ایران، پس از دهه‌های «دفاع مقدس»، «تلاش و سازندگی»، «تثبیت و شكوفایی»، به حق باید «دهه فرهنگ» نام گیرد.

تلاش شده است سیاست‌ها و رویكردهایی كه در صفحات بعد ملاحظه می‌كنید، منبعث از سیاست‌های ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در سند برنامه پنج ساله آتی و چشم‌انداز بیست‌ساله باشد.

مدیریت سینمای ایران با استقبال از تأسیس و تشكیل «شورای عالی سینمای ایران» به عنوان عالی‌ترین مرجع سیاست‌‌گذاری و به مثابه مهمترین اتفاق در تاریخ سینمای ایران از تدابیر و مصوبات آتی این شورا در راستای اقدامات و تحولات بنیادین بهره لازم را خواهد برد.

 

 

1. مبانی

ما معتقدیم تفكر دینی تهها در حوزه اندیشه و رفتارهای شخصی و عبادی خلاصه نمی‌شود بلكه در همه ساحت‌هایی كه به زندگی بشر و حتی فراتر از آن یعنی حیات پس از مرگ تعلق می‌گیرد، نقش، تأثیر و راه‌كاره و برنامه دارد. بدیهی سات هنر و به خصوص سینما كه دریچه همه زایش‌های اندیشه‌ای، عاطفی، باورها، زیبایی شناسی و رفتارهای احساس گرایانه بشری است، بیش از هر ساحتی می‌تواند از انوار تجلی بخش دین حقیقی و حنیف یعنی اسلام عزیز بهره‌مند باشد. بر این اساس حاكم بودن بینش توحیدی بر تمام شئون و عرصه حیات فردی و اجتماعی و نقش و تأثیر بنیادی اعتقاد به اصول و فروع دین مبین اسلام، كرامت ذاتی و شرافت انسان، همانندی و برابری انسان‌ها، خیرخواهی،‌ كمال‌جویی، آرمان خواهی،‌ اصالت ارزش‌های معنوی، حریت، تربیت پذیری آدمی و .... فضایل اخلاقی و معارف والایی هستند كه در اصول سیاست‌های فرهنگی كشور و نیز قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانها اشارت رفته است كه در این متن از آن‌ها به مبانی یاد می‌كنیم.

 

1-1 پیام

تلاش بر آن است تا از درونمایه‌ها و مضامین عمومی تولیدات سینمای ایران كه به دست توانا و گوهر خلاقیت سینماگر ایران خلق می‌شوند آثار و نتایج زیر حاصل گردد:

- دین خواهی

- اخلاق گرایی

- آگاهی بخشی

- امید آفرینی

 

2-1 اولویت‌های موضوعی

اولویت های موضوعی در تولیدات فرهنگی و هنری جامعه‌ای نسبت مستقیم با باورها، آرمان‌ها و اعتقادات آن دارد. در متن سیاست‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران، تأكید بر موضوعات زیر روشنگر راه آفرینش گران در عرصه هنر به ویژه سینما است.

- مفاهیم دینی و قرآنی

- عترت و اهل بیت

- مهدویت

- تحكیم خانواده

- كودك و نوجوان

- فرهنگ و تمدن ایران اسلامی (حوزه بزرگ جغرافیایی و تاریخی ایران فرهنگی)

- انقلاب اسلامی

- تاریخ اسلام و تاریخ معاصر

- جنگ نرم

- رویارویی استكبار با ایران و مقاومت اسلامی

- دفاع مقدس

- موضوعات سیاسی (داخلی و خارجی)

- مفاخر و مشاهیر

- دستاوردهای علمی و فناوری

 

3-1 اصول نظری هنر دینی

به منظور تبیین اصول و چارچوب‌های نظری و تئوریك هنر دینی با تأكید بر سینمای مبتنی بر آموزهای دینی و وحیانی كرسی‌های آزاداندیشی و مجامع علمی برگزار خواهد شد.

 

2- رویكردها

 

1-2 اعتدال در تمامی جنبه‌های سینما و فیلمسازی

سینمای ایران باید در وجوه هنری، صنعتی، انتقال پیام و جذابیت به تعادل قابل قبولی برسد. سینمای تاز ایران در این دوره، در آثار و تولیداتی متجلی می‌شود كه واجد خصلت‌های چهارگانه فوق باشند. سینمای استاندارد تعادل مطلوب این چهار وجه است. شاخص‌های این امر توسط كمیته ویژه‌ای تبیین خواهد شد.

 

2-2 تقسیم عادلانه فرصت‌های كاری

پرهیز از ویژه‌خواری (رانت خواری) افراد، گروه‌ها و جمع‌های خاص، قطعا سبب ایجاد فرصت‌های برابر برای همه‌ی نیروهای مستعد خواهد بود

 

3-2 نفی مركزگرایی

همسو با سیاست‌های دولت، باروری استعدادها ظرفیت‌های هنری در كلیه نقاط كشور، یكی از رسالت‌های اصلی مدیریت سینما در این دوره می‌باشد.

توجه خاص به استان‌ها و مناطق كشور در قالب تعریف هشت منطقه بزرگ فرهنگی كشور با برنامه‌ریزی و طراحی مشخص و اجرایی در حیطه و عرصه‌ی سینمایی اعم از داستانی، مستند، كوتاه و بلند محور اصلی این سیاست است.

ایران به هشت منطقه فرهنگی با مركزیت شهرهای تبریز - اهواز - همدان - مشهد - اصفهان - شیراز - كرمان - تهران (به استثنای كلان شهر تهران) به شرح زیر تقسیم می‌شود:

* آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و گیلان (منطقه یك)

* تهران، قزوین، قم، سمنان، مازندران (منطقه دو)

* خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان (منطقه سه)

* اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، (منطقه چهار)

* همدان، كرمانشاه، كردستان، مركزی،‌(منطقه پنج)

* خوزستان، ایلام، لرستان‌ (منطقه شش)

* فارس، بوشهر، كهگیلوهی و بویر احمد(منطقه هفت)

* كرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان (منطقه هشت)

حداقل فعالیت‌های سینمایی و فیلمسازی در هر سال عبارت است از: 2 فیلم سینمایی، 8 مستند نیمه بلند، 20 فیلم كوتاه با ساختار حرفه‌ای كه تأمین هزینه‌های تولید در مناطق فرهنگی، به صورت مشاركتی بین معاونت امور سینمایی و منابع استانی با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های هر استان و منطقه خواهد بود.

 

4-2 تشكیل شورای عالی سینما

متعاقب تصویب اهداف، وظایف و ساختار تشكیلاتی این شورا در شورای هنر، ‌مراتب به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی منعكس خواهد شد.

 

5-2 مشاركت فكری با نخبگان

حركت به سمت سینمایی كه در بالاترین میزان مشاركت فكری و مشورتی با بخش‌های فكری و نخبه و مردمی جامعه به سر می‌برد، یكی از اهداف مورد نظر در این دوره می‌باشد. افزایش هر چه بیتر و عمیق‌تر این سطح از مشاركت، در تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی، ملی و فرامرزی سینمای ایران نقش تعیین كننده خواهد داشت. این مشاركت در قالب مشاوره، همفكری، همكاری، شركت در فرآیند تصمیم سازی مدیران و .... با گروه‌های دانشگاهی، نهادهای مردمی، ارگانهای دولتی و مراكز قانونی، روحانیت، حوزه‌های علمیه، متفكران اجتماعی و ... صورت می‌پذیرد.

 

6-2 جذب مخاطبین بالقوه

جذب گروه‌ها و اقشار عظیم مخاطبین مغفول مانده و فراموش شده به سینما و آثار سینمایی در سرلوحه توجهات این دوره است.

ضروریست اقشار و مخاطبینی همچون خانواده‌ها، آموزش و پرورش، اقشار بسیجی، ‌روحانیت، نخبگان علمی دانشگاهی، روستا نشینان، شهرها و شهرستان‌های كوچك در حلقه‌ی مخاطبان سینمای ملی قرار گیرند.

همچنین در صدد خواهیم بود سینمایی ایران به ظرفیت‌هایی دست یابد تا بتواند با میلیون‌ها مخاطب جهانی (در كشورهای فارسی زبان، مسلمان نشین، آسیایی، آفریقایی،‌ آمریكای جنوبی و ..) ارتباط برقرار كند.

 

7-2 فن‌آوری

تشویق به استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن از پیش‌تولید تا پس‌تولید و نمایش، ضامن دستیابی سینما به سطح قابل قبولی از استانداردها است. در این راستا حمایت از ورود و استقرار سیستم‌های سخت افزاری ونرم‌افزاری، گسترش دانش فنی دست‌اندركاران و تجهیز استودیوها و مراكز خدمات فنی سینمایی مورد توجه می‌باشد.

 

8-2 رونق تولید

با افزایش تولید و استفاده از همه ظرفیت‌های مادی و انسانی موجود در سینمای ایران تلاش می‌شود با تولید فیلم‌های سینمایی، نیاز سینمای اكران، نمایش خانگی، بازی‌های رایانه‌ای و نیز رسانه ملی تأمین گردد.

 

3- شیوه‌های اجرایی

روش‌های عملیاتی موردنظر با اعتنا به تجارب سی‌ساله و جلب مشاركت‌ اهالی سینما به شرح سرفصل‌های زیر ترسیم و به اجرا درخواهد آمد.

 

1-3 پژوهش و فیلمنامه

از تأسیس دفاتر و مؤسسات «پژوهش و نگارش فیلمنامه» حمایت می‌شود و از پیوند آنها با نهادهای علمی، پژوهشی، مراكز دینی و تربیتی استقبال می‌شود. این قبیل دفاتر پوشش مالی و انعقاد قراردادهای پژوهشی و نگارشی (اعم از اقتباسی و تألیفی) قرار می‌گیرند. حمایت از متون سینمایی در چارچوب ارزش‌های ملی - اسلامی و فارغ از ملیت نویسندگان و محدوده‌های جغرافیایی صورت می‌گیرد.

 

2-3 فیلم فاخر

تولید آثار موسوم به فاخر، با اتكا به بودجه خاص و مصوب برای تولید این آثار در اعتبارات سالانه، ‌ادامه می‌یابد.

فیلم فاخر به دو گونه از اثار شامل آثاری با موضوع ویژه و ارزشمند و نیز فیلم‌های با تولید عظیم و سنین اطلاق می‌شود.

بنیاد سینمایی فارابی، مدیریت هر گونه تولید حمایتی در سینما را به هر میزان، ‌تحت سیاست‌های معاونت سینمایی بر عهده دارد.(به جز فیلم‌های اول، مستند و آثاری كه با حمایت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شوند.)

 

3-3 كارگردانان اول

نخستین اثر كارگردانان، به مدد فن‌آوری‌های روز دیجیتال با حمایت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان فیلم‌های اول ساخته می‌شود. هزینه‌های تبدیل این آثار به نسخه سی‌و پنج میلیمتری به شرط كسب استانداردهای اكران، از سوی مركز فوق تأمین می‌گردد.

تمامی مجوزهای كارگردانان اول ( و نیز تهیه كنندگان اول) موقت و مشروط است. ارائه مجوز پروانه ساخت برای تولیدات بعدی این گروه از كارگردانان و تهیه كنندگان به كیفیت محتوایی و ساختاری، و نیز استانداردهای مورد نظر در تولید اول آنان بستگی دارد.

 

4-3 پروانه‌ ساخت

شورای پروانه ساخت، در صدور مجوزها به تعادل و تناسب در موضوعات و گونه‌های مختلف سینمایی، و نیز رسیدن به درصدهای لازم و پیش‌بینی شده برای همه مضامین و ژانرها توجه می‌كند. نكات مهم در صدور پروانه‌ی ساخت عبارتند از:

- نوع عرضه و نمایش هر فیلم (اكران یا غیراكران) در متن پروانه قید می‌شود. سینمای غیر اكران تمامی ویژگی‌های فیلم اكران نظیر عرضه در نمایش خانگی، حضور در جشنواره‌های سینمایی و هفته‌های فیلم به جز اكران عمومی را دارا می‌باشد.

- پروانه برای تهیه كنندگان حقیقی و حقوقی صادر شده و به یك اندازه اعتبار خواهد داشت.

- تهیه كننده حقوقی برای فردی واجد شانیت تهیه كنندگی (به تشخیص اداره كل ارزشیابی و نظارت) را به عنوان نماینده خود به مرجع صدور پروانه معرفی نماید.

- برای آن دسته از آثاری كه موفق به دریافت پروانه‌ی ساخت برای سینمای غیر اكران می‌شوند، حمایت‌های مالی منظور می‌گردد. همچنین این آثار می‌توانند جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی و هفته‌های فیلم حضور یابند.

- عملكرد سالانه تهیه كنندگان براساس شاخص‌های فیلم استاندارد، ارزشیابی شده و به اعتبار آثار تولیدی به چهار گروه تقسیم خواهند شد. تهیه كنندگان گروه یك سالانه امكان تولید سه فیلم، گروه دو دو فیلم، گروه سه یك فیلم سینمایی خواهند داشت و تهیه كنندگان گروه چهار یك سال از دریافت پروانه محروم خواهند بود. تهیه كنندگانی كه دو بار در رتبه چهار ارزیابی قرار گیرند، مجوز تهیه كنندگی آنها لغو می‌گردد.

- به منظور حفظ حریم و امنیت شغلی - حرفه‌ای دست اندركاران سینما، پرورش استعدادها، تخصصی شدن امور و ساحت‌های متفاوت تهیه كنندگی و كارگردانی و ایجاد فرصت‌های تازه، در حوزه سینمای اكرانی مجوز كارگردانی و تهیه كنندگی همزمان صادر نمی‌شود.

- تعداد پروانه ی ساخت سینمای اكرانی هر ساله به اندازه‌ای خواهد بود كه نیاز سالن‌های سینما را به حداقل 50 فیلم در سال تأمین سازد.

- كلیه‌ی آثار سینمایی دارای پروانه ساخت سینمای اكرانی از پشتیبان‌های اداری، تجهیزاتی و تسهیلات مقرر بانكی و امتیاز فروش حقوق متعلقه (فیلمخانه - نمایش خانگی - نمایش تلویزیونی - خارج از كشور - ناوگان حمل و نقل و ...) طبق ضوابط برخوردار خواهند بود. بدیهی است برخورداری از حمایت‌های مالی بنیاد سینمای فارابی منوط به اخذ موفقیت‌های آن بنیاد می‌باشد.

- هر ساله نامزدهای سیمرغ برای بهترین فیلم و نیز برنده سیمرغ بهترین كارگردانی، پروانه ساخت فیلم سینمایی بعدی خود را بدون نیاز به طرح آن در شورای پروانه ساخت دریافت خواهند كرد.

 

5-3 شاخص‌گذاری استانداردها

شورای جامع فن‌آوری در معاونت امور سینمایی تا اطلاع ثانونی نسبت به شاخص‌گذاری استاندارها و ارزش یابی فیلم و فیلمسازان اقدام خواهد كرد.

 

6-3 نمایش خانگی

نمایش خانگی مقوم سینمای اكران است و طی این سالها در بیش از صدها شهر و شهرستان و هزاران روستای محروم از سالن سینما، عامل پیوند دهنده‌ی آحاد مردم با سینمای ملی بوده است. بازگشت بخش قابل توجهی از سرمایه اولیه تولیدات سینمایی، كمترین فایده این حوزه در كمك به اقتصاد سینمای ایران است. ایجاد هزاران فرصت شغلی، سرمایه‌گذاری‌های كلان در بخش‌های صنعتی تولید و تكثیر لوح فشرده، رونق كسب و كار در امر توزیع محصول، گسترش سواد بصری، از جمله رده‌‌آوردهای پدیده‌ نمایش خانگی در كشور است اهم سیاست‌های این حوزه كه در جمع دست‌اندركاران نمایش خانگی كشور تبیین می‌شود عبارت است از:

* امنیت شبكه

* گسترش بازار

* كیفیت شبكه

* ارزشیابی

* توجه به فن‌آوری‌های نوین

* بهبود تامین فیلم

* تبلیغات و اطلاع رسانی

* مكانیزه نمودن و خدمات اداری

* روزآمد سازی مقررات

* بررسی مطالعاتی استفاده از شیوه‌های نوین پخش

 

7-3 تولیدات مشترك

صدور فرهنگ انقلاب، اسلام و ایران و تحكیم مودت بین دولت‌ها و ملت‌های دوست، حول میراث و علائق مشترك، مستلزم بسط روابط سینمایی و از جمله انجام تولیدات مشترك است.

اولویت تولید مشترك با مناطق زیر می‌باشد:

- منطقه اكو و حوزه فرهنگی نوروز

- جهان اسلام

- قاره آسیا، آفریقا، آمریكای لاتین و جنوبی

- دیگر كشورهای جهان

چگونگی این گونه تولیدات در شیوه نامه‌ جداگانه‌ای مشخص می‌شود

 

8-3 سینمای مستند، جوان و انیمیشن

تداوم فعالیت‌های مركز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاكید بر حمایت از فیلم سازان اول و تولید مستندهای بلند سینمایی، فیلم كوتاه اعم از مستند و داستانی و نیز گسترش (در صورت مشاركت منابع استانی) و ساماندهی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران بمنظور استعداد یابی و افزایش حضور جوانان و ارتقا كیفی آموزشی و تولیدات، از جمله سیاست‌های این دو مركز در سال جاری خواهد بود.

همچنین با تاسیس بنیاد انیمیشن در آینده نزدیك حمایت از این گونه‌ سینمایی از مركز گسترش سینمای مستند و تجربی منتزع خواهد شد.

 

9-3 بازی‌های رایانه‌ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‌ای از جمله موسسات تحت حمایت معاونت امور سینمایی (به موجب اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) از تولید بازی‌های جذاب ملی به عنوان رسانه‌ای استراتژیك و نیز هرگونه طرح و برنامه‌ی علمی و پژوهشی برای توانمند‌سازی كشور در زمینه‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای، كنسولی و ... حمایت مقتضی را به عمل می‌آورد.

تلاش خواهد شد همزمان با تولید فیلم‌های سینمایی كه سوژه آنان برای بازی‌های رایانه‌ای مناسب تشخیص داده شود، بازی رایانه‌ای این نوع فیلم‌ها نیز در دستور كار تولید حمایتی مركز قرار گیرد.

 

10-3 نمایش و اكران عمومی

معاونت سینمایی، از اكران و نمیاش عمومی فیلم‌های سینمایی از طرق زیر حمایت خواهد كرد

1 - شورای پروانه نمایش هنگام صدور پروانه نمایش با درجه‌بندی، میزان حمایت از نمایش و اكران عمومی هر فیلم را مشخص خواهد كرد.

2 - حمایت ویژه شامل نمایش همزمان در شهرستان‌ها و كمك به تبلیغات تلویزیونی خواهد بود.

3 - بن كارت سینما مخصوص این فیلم‌ها در اختیار اقشار مختلف قرار خواهد گرفت.

4 - فیلم‌های سینمایی غیر اكرانی جسب مورد و با تصویب شورای پروانه نمایش امكان اكران در گروه فیلم‌های مخاطب خاص را خواهند یافت. اكران آثار مستند و كوتاه نیز جهت علاقمندان با حمایت از باشگاه‌ها و كانون‌های فیلم به اجرا در خواهد آمد.

5- در راستای حمایت از اكران فیلم‌های مخاطب خاص و ایجاد فرصت برای مخاطبین كه دسترسی به سالن سینما ندارند، سینمای سیار راه‌اندازی می‌شود. با حمایت از بخش خصوصی و اختصاص تسهیلات ویژه این بخش فعال می‌شود.

 

11-3 اكران محدود

برای تولیدات سینمایی با موضوع خاص یا آن دسته از آثاری كه تابع شرایط ویژه هستند، اكران با اعمال محدودیت انجام خواهد شد كه این شامل: محدودیت نمایش برای سنین خاص، مناطق خاص، یا محدودیت تبلیغات و ... می‌باشد.

 

12-3 توزیع و بازاریابی

اتحاذ سیاست‌ها و شیوه‌های اجرایی تازه در بخش توزیع و بازاریابی ضرورت تام و تمام دارد. این امر نه فقط در حوزه توزیع و پخش داخل كشور، بلكه در منطقه‌ی بزرگ جغرافیایی و تاریخی ایران فرهنگی (سرزمین بزرگ نوروز) و نیز جهان اسلام، سپس قاره آسیا، آفریقا، آمریكای جنوبی و سرانجام كل جهان است. قلمروز توزیع نه فقط سینمای اكران، بلكه عرصه‌ی نمایش خانگی، نمایش تلویزیونی و محافل جشنواره‌ای و خاص را در بر می‌گیرد بدین منظور یكی از موسسات معاونت سینمایی به طور متمركز عهده‌دار این ماموریت خطیر خواهد بود.

 

13-3 نمایش جهانی

كمیته‌ای مستقل زیر نظر شورای صدور پروانه نمایش، برای نمایش فیلم‌ها در خارج از كشور، مجوز می‌دهد. این مجوز شامل حضور در جشنواره‌های جهانی، هفته‌های فیلم، اكران عمومی در دیگر كشورها، پخش از كانال‌های ماهواره‌ای و سایر اشكال نو می‌باشد بدیهی است هر نوع حمایتی از سوی معاونت سینمایی برای حضور یك فیلم در نمایش‌های جهانی، تابع رای این شورا خواهد بود.

پخش فیلم‌ها در شبكه ویدیویی دیگر كشورها تابع مجوز نمایش خانگی در داخل كشور می‌باشد.

 

14-3 موسسه جشنواره‌ها

به منظور تجمیع امور جشنواره‌ها و اعمال مدیریت متمركز و نیز كاستن از مسئولیت‌های اجرای موسسات تابع معاونت امور سینمایی در زمینه برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، موسسه‌ای به همین منظور تشكیل خواهد شد. این موسسه نظارت و سامان‌دهی سایر جشنواره‌های سینمای كشور را نیز بر عهده خواهد داشت.

 

15-3 سایر موارد آثار فیلمسازان ایرانی كه در خارج از كشور با تكیه بر امكانات شخصی و بدون حمایت‌ها و بهره‌مندی از یارانه‌های دولتی ساخته می‌شوند، می‌توانند پس از پرداخت مبلغ مشخصی به صندوق حمایت از سینمیا ملی ایران صرفا جهت اخذ پروانه نمایش خانگی اقدام كنند.

دستورالعمل خاص این نوع فیلم‌ها پس از تصویب متعاقبا اعلام می‌گردد.

 

16-3 اصلاح و تغییر مقررات

بر پایه‌ استانداردسازی و ارزشیابی و درجه‌بندی، در تمامی آئین‌نامه‌ها و مقررات موجود تغییرات و اصلاحات لازم حسب ضوابط و روال قانونی صورت می‌گیرد.

 

4- حمایت‌‌ها

در ادامه‌ سیاست‌ عمومی هدایت سینمای كشور به سوی خصوصی سازی و كاهش تصدی‌گری دولت، حمایت‌های قانونی برای رشد و بالندگی سینما و تحكیم بنیان‌های اقتصادی آن، در اشكال زیر متجلی می‌گردد.

 

1-4 تشویق‌های ویژه

تهیه‌كنندگان و فیلمسازانی كه اثار آنان در حوزه‌های مختلف مانند:

* برخورداری از مضمون و محتوای ویژه

* دستیابی به استانداردها

* جذب مخاطب گسترده

* حضور موثر و ارزشمند در جشنواره‌های جهانی

* كسب موفقیت ویژه در نمایش‌های خارجی

* استفاده از تجهیزات فناوری روز در ساخت فیلم‌ها

* فیلم ارزشمند و موفق اما كم هزینه

به شاخص‌هیا مطلوبی دست یابند، در پایان هر سال، از سوی معاونت سینمایی برگزیده شده و برای ساخت پروژه‌ بعدی مورد حمایت‌های ویژه قرار خواهند گرفت. این حمایت بین تهیه‌كننده و سرمایه‌گذار (خصوصی) و كارگردان، متناسب با ارزیابی نقش آنان تقسیم خواهد شد.

 

2-4 تجهیزات و فناوری‌های نوین

هر فیلم و فیلمسازی كه در صدد پیمودن نوین فیلمسازی و استفاده از فناوری‌های روز در مراحل تولید و پس از تولید باشد با رای شورای عالی فناوری در معاونت امور سینمایی از حمایت لازم برای تأمین هزینه‌ی اجرا و تمهیدات صحنه‌های مورد نظر تا سقف صد در صد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

 

3-4 تأسیس صندوق حمایت از سینمای ملی

براساس بند ب ماده 104 برنامه چهارم توسعه كشور، این صندوق با هدف ساماندهی حمایت‌ها و تشویق فیلمسازان و فیلم‌هایی كه به رشد و بالندگی سینمای ملی ایران كمك كنند، تأسیس می‌شود.

آئین‌نامه و اساسنامه این صندوق و منابع درآمدی و هزینه كرد آن پس از تصویب متعاقبا اعلام می‌شود.

 

5- زیر ساخت‌ها

عقب ماندگی كشور در زمینه‌ ابنیه و زیر ساخت‌های سینمایی بی‌تردید یكی از عوامل بازدارنده برای جهش اساسی سینمای ایران در سه دهه گذشته بوده است. نازل بودن سرانه‌ی سالن و صندلی به جمعیت كشور و شكاف و فاصله ‌آن با استانداردهای جهانی ضرورت اقداماتی بنیادین در این زمینه را یادآور می‌سازد. بی‌تردید به دلیل ابعاد بزرگ سرمایه‌گذاری در این زمینه و لزوم جلب سرمایه‌گذاری خارجی و جنبه‌های ملی آن می‌ّایست در یكی از اولین جلسات شورای عالی سینمای كشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیرامون آن تصمیمات اصولی اتخاذ شود.

 

1-5 سالن و پردیش‌های سینمایی

تعداد سالن‌های سینما در كشور 325 باب است، كه در اولین گام این تعداد باید به دو برابر در كلان شهرها، مراكز استان‌ها و شهرستان‌های پرجمعیت افزایش یابد. موسسه سینما شهر (تحت حمایت معاونت امور سینمایی) در صورت تصویب و تخصیص طرح‌ها و اعتبارات ملی یا استانی آماده‌ی جهاد برای سرعت بخشیدن به نهضت سینما سازی در كشور است. این موسسه، آماده ارائه هر گونه مشاوره و حمایت عملی در مكان‌یابی، طراحی، ساخت، بازسازی و تجهیز سالن‌ها و پردیس‌های سینمایی در كشور است. در حال حاضر عدم دسترسی مردم بسیاری از شهرهای كشور به سالن مناسب سینما، علاوه بر بروز بی‌عدالتی در بهره‌مندی مردم از مواهب فرهنگی، موجب دوری ناخواسته سینماگران و آثار سینمایی از فرهنگ ها و خرده فرهنگ‌های متنوع وق درتمند در كهن سرزمین بزرگ ایران شده است كه حاصل آن به یكنواختی و عدم تنوع در موضوعات و مضامین انجامیده است.

تاكید می‌گردد، تمهیدات لازم برای نهضت سالن‌سازی، با توجه به امكانات و فن‌آوری‌های مدرن، می‌تواند از جمله دستور كارهای مهم شورای ‌عالی سینما باشد. در همین رابطه تجهیز سالن‌های جدید در شهرهای فاقد سینما به امكان پخش دیجیتال (با رعایت اصول ایمنی) در سرلوحه توجهات دارد.

 

2-5 شهرك و دهكده‌های سینمایی

وجود دو به اصطلاح شهرك سینمایی و تلویزیونی در كشور كه فقط امكانات محدود محیطی و صحنه‌ای را دارا هستند، فقر سینما و تلویزیون كشور را به رخ می‌كشد. مطالعه فضا و كاركردهای شهرك‌ها و دهكده های سینمایی در جهان، ویژگی‌های استثنایی آنها را برای سرعت بخشیدن به انجام پروژه‌های سینمایی از یكسو و خلق و اجرای بسیاری از تمهیدات صحنه‌ای و رایانه‌ای در محیط‌های قرنطینه و به دور از مسائل دست و پاگیر محیط‌هیا شهری از سوی دیگر، جلوه‌گر می‌سازد این موضوع نیز به دلیل ابعاد اقتصادی، فنی و هنری و نیازمندی به حجم بالای سرمایه‌گذاری، قابلیت طرح و بررسی در شوریا عالی سینمای كشور را داراست. امید میرود در صورت گشایش در این امر مهم، امكان خدمات فرامرزی برای سینما و تلویزیون كشور مهیا گردد و زیمنه تازه‌ای برای رشد و پرورش‌ صدها متخصص و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید فراهم گردد.

 

3-5 ساماندهی مراكز خدمات سینمایی

پراكندگی دفاتر و مراكز خدمات و پشتیبانی سینمایی در سطح شهر بزرگ تهران، اعم از دفاتر تولید، پخش، لابراتوار، استودیو‌های صدا گذاری و .... سبب صرف هزینه‌های سنگین برای تردد، استقرار دفاتر در محیط‌های نامناسب، جابجایی‌های مكرر به دلیل استیجاری بودن مركز و نگهداری غیر اصولی بسیاری از تجهیزات حساس و آسیب‌پذیر شده است. ای این روی به نظر می‌رسد تجمیع این مراكز در نقطه‌ای مناسب در حریم شهر تهران و اعطای فرصت به مراكز فاقد مجوز (از پی تصویب و ابلاغ آیین نامه این گونه مراكز) برای دریافت پروانه‌ی رسمی فعالیت، آرایش بمراتب بهتری را بدان‌ها بخشد. كار مطالعاتی این امر هم اینك در دستور كار شورای عالی فناوری معاونت سینمایی قرار گرفته است با توجه به توصیه دولت مبنی بر مهاجرت از تهران و كاستن از بار جمعیتی این كلان شهر، مدیریت سینمای كشور آمادگی خود را برای انتقال استودیوها، دفاتر تولید، مراكز خدمات فنی، لابراتوارها و نهادها و ادارات مسئول از تهران به مكانی مناسب را قابل مطالعه و بررسی می‌داند.

 

4-5 كاخ جشنواره

به منظر تامین فضا و امكانات متمركز برای برگزاری كلیه جشنواره‌های سینمایی در تهران، این معاونت اختصاص اعتبار ویژه‌ای برای احداث چنین مجتمعی را از ضرورت‌های مبرم سینمای ملی می‌داند بدیهی است سرمایه‌گذاری مشترك دولت و سایر نهادهای عمومی گره‌گشای مشكلات موجود خواهد بود.

 

6- بایسته‌ها

منظور از بایسته‌ها در این متن انتظاراتی است كه از سایر سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز كشور برای بهبود و ارتقای برنام سینمای ملی می‌رود

 

1-6 رسانه ملی

گسترش ارتباط كاری با صدا و سیما و توجه ویژه به ظرفیت‌های بسیار بالای نمایش فیلم‌های سینمایی در تلویزیون از اولویت‌های این دهه می‌باشد. تلاش می‌شود بخش عمده‌ای از نیازهای رسانه ملی در پخش فیلم‌های سینمایی طبق ضوابط تعیین شده و مورد توافق سینما و صدا و سیما تامین شود.

 

2-6 مدیریت واحد كلان

پرهیز از اقدامات پراكنده، موازی كاری، تضییع منابع مالی و انسانی و متقابلا استفاده بهینه از امكانات و سرمایه‌های موجود هدایت و برنامه‌ریزی هدفمند، مستلزم تمركز مدیریت در مجموعه فرهنگی و هنری كشور بطور اعم و سینما به طور اخص است.

توزیع عادلانه‌ منابع اعتباری در سطوح استانی و افزایش اختیارات مدیران مناطق به معنی تضعیف و نادیه انگاشتن سیاس گذاری و برنامه‌ریزی‌های ستادی و كلان نیست. حال كه منابع قابل توجهی برای توسعه‌ی فرهنگ و هنر مناطق در بودجه‌های سنواتی لحاظ شده است، مدیریت واحد سینمای كشور وظیفه خود می‌داند، الگوهای مشخصی را به اقتضای ویژگی‌های هر استان برای افزایش زیر ساخت‌های سینمایی، رونق تولید و مجموعه امور خدماتی مربوط به سینما طراحی و ابلاغ نماید.

پیگیری دقیق و جدی این امر نیز از طریق شورای عالی سینما به عمل خواهد آمد.

 

3-6 سینما و سایر سازمان‌ها

ضرورت دارد تمامی فعالیت‌های فیلمسازی وزارتخانه‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مراكز دولتی و نیمه دولتی و هرگونه سرمایه‌گذاری در سینما، با هماهنگی كامل معاونت سینمایی انجام گیرد .

اجرای دقیق و جدی این امر نیز از طریق شورای عالی سینما قابل پیگیری می‌باشد.

 

* در پایان

این پایان راه نیست. هر گام به جلو، خود مقدمه و سرآغاز گامی دیگر است و هر چه ارتقا و رشد، مسیری بی‌انتها به سوی افق بلند آرمان‌های دینی را نشان می‌دهد.

اما گام آغازین و پله اول مهمترین است و توفیق از خداست.

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.