پرده سینما

اعتراض شدید جین فوندا به تبعیض جنسیتی در هالیوود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

تبعیض در سینماجین فوندا با گفتن «شرم بر استودیوهایی که کارگردان زن استخدام نمی‌کنند» از مردسالاری حاکم بر استودیوهای هالیوود انتقاد کرد. به گزارش مهر و به نقل از گاردین، جین فوندا بازیگر قدیمی از استودیو‌ها خواست تا استخدام جنسیت‌گرایانه و اشتغال به کار مبنی بر مردسالاری را متوقف کنند. این بازیگر کهنه‌کار که دو جایزه اسکار در کارنامه‌اش دارد به استودیوهای هالیوودی گفت با سیاست‌های مغرضانه مبتنی بر جنسیتی که به‌کار می‌بندند باید نزد مردم شرمنده باشند.

فوندا گفت آمار نشان می‌دهد کارگردانان زنی که این شانس را به‌دست می‌آورند تا پشت دوربین قرار بگیرند تنها ۲۳ درصد فیلم‌های ساخته شده را تولید می‌کنند و تنها ۶ درصد از تولیدات استودیوهای بزرگ توسط کارگردان‌های زن تولید شده‌اند. این بازیگر که در جشنواره ساندنس سخن می‌گفت تأکید کرد سلسله‌مراتب مردانه حاکم بر این استودیو‌ها بندرت ممکن است به نابرابری حاکم بر روابط اذعان کنند. وی گفت: استودیو‌ها توسط مردان اداره می‌شوند و در پایین‌ترین حد ممکن زنان را به استخدام در می‌آورند. او افزود: این یک موضوع جنسیتی است و به این معنی نیست که ما همین تجربه را نداشته ‌باشیم.

فوندا با اشاره به اینکه کارگردان‌های مردی که اعتبار چندانی ندارند به‌طور مرتب کنترل فیلم‌های با بودجه زیاد هالیوود را در دست می‌گیرند، گفت: شرم بر استودیوهایی که چنین جنسیت‌مدارانه عمل می‌کنند. وی تاکید کرد باید بتوانیم ثابت کنیم که می‌توانیم برمبنای قوانین تجاری عمل کنیم و باید برای قرار دادن زنان در موقعیت‌های قوی بجنگیم و بدانیم قانونی برای انجام ندادن این کار وجود ندارد. کا‌ترین بیگلو فیلم مردانه «قفسه درد» را ساخت درحالی‌که همسر سابق‌اش جیمز کامرون یک فیلم زنانه مثل «آواتار» را ساخت.

جین فوندا با اشاره به دوره کاری خودش گفت در دهه ۱۹۷۰ که دو اسکار را در سال ۱۹۷۱ برای «کلوت» و در سال ۱۹۷۸ برای «بازگشت به خانه» برده، این فیلم‌ها در باکس‌آفیس فروش موفقی نداشتند. او گفت: من فیلم‌هایم را با توجه به چیزهایی که به آن‌ها اهمیت می‌دادم انتخاب کردم. بعضی از آن‌ها واقعاً مود توجه قرار گرفتند و برخی از آن‌ها نه. وی گفت به کارهای اولیه‌اش که کمتر مشهورند افتخار می‌کند.


 تاريخ ارسال: 1393/11/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.