پرده سینما

آغاز جشنواره سی‌وسوم فجر

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

افتتاحیه سی و وسومین جشنواره فیلم فجرشب گذشته آین افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آغاز شد. این مراسم حدود ساعت ۱۹:۱۵ با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دکتر حجت الله ایوبی معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر و جمعی از اهالی هنر و رسانه در مرکز همایش های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد.

اجرای مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره را احسان کرمی بر عهده داشت

هنرمندان راس ساعت مقرر سوار بر خودروهای تشریفات از درب کناری برج میلاد وارد سالن شده و پس از عکاسی عکاسان روی فرش قرمز وارد سالن شدند.

همه عوامل اصلی فیلم های بخش مسابقه آمدند تا در افتتاحیه جشنواره سی و سوم شرکت کنند و با شاخه گلی در دست وارد سالن شدند.

با ورود وزیر ارشاد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراسم آغاز شد.

سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغازگر مراسم افتتاحیه بود و سیدمهدی شجاعی با خواندن چند بیت شعر و متنی درباره رسول اکرم (ص) صحنه را ترک کرد و در ادامه کلیپی از حضرت محمد (ص) پخش شد که در پایان آن سال نوی سینمای ایران به پیامبر بزرگ اسلام (ص) تقدیم شد.

احسان کرمی مجری برنامه با تبریک سی و ششمین جشن انقلاب اسلامی و خوشامدگویی به هنرمندان، اجرای مراسم را آغاز کرد. او اشاره ای به گمانه زنی های موجود درباره جشنواره داشت و گفت: جشنواره ای متفاوت را به استناد این گمانه زنی ها شاهد خواهیم بود. سپس با خیر مقدم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پوزش بابت تاخیر در اجرای مراسم از علیرضا رضاداد دعوت کرد تا برای سخنرانی روی سن بیاید.

در ادامه مراسم کلیپی از درگذشتگان یک ساله سینمای ایران پخش شد که در آن از هنرمندانی چون اکبر خواجویی، عظیم جوانروح، صابر رهبر، باقر صحرارودی، انوشیروان ارجمند و مرتضی احمدی که در یک سال اخیر جان باخته اند نام برده شد و حاضران در سالن به افتخار موی سپیدان سینمای ایران دست زدند و احسان کرمی از داریوش اسدزاده که در جمع حضور داشت نام برد تا حاضران با تشویق از او تشکر کنند.

هیات انتخاب و داوران بخش های مختلف با پخش کلیپ هایی معرفی شدند و بخش هایی از فیلم ها به صورت ترکیبی نمایش داده شد.

علی جنتی که قرار بود در مراسم اختتامیه سخنرانی کند به اصرار مسوولان جشنواره روی سن آمد.

هیات مسابقه سینمای ایران در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در کلیپی معرفی شدند و احسان کرمی مجری برنامه به سبد پر و رنگارنگ جشنواره امسال به ویژه در بخش نگاه نو اشاره کرد.

همچنین در ادامه مراسم کلیپی از برخی سینماگران حاضر در جشنواره پخش شد که درباره حال سینمای ایران حرف زده بودند. یکی معتقد بود سینما سرماخورده و دیگری از حال خوب این روزهایش تعریف می کرد.

در ادامه رامبد جوان که برای خوانش متنی از سوی داوران بخش مواد تبلیغی روی سن آمده بود از حاضران خواست تا دستهای خود را بالا ببرند و از جای خود برخیزند همه این کار را انجام دادند و این خواست چند باری تکرار شد. حاضران هم با روی خوش این خواسته را انجام می دادند. رامبد در توضیح این خواسته اش گفت حالا دیگه خواب از سرتون پرید.

در بخش اهدای جوایز بسیاری از برگزیدگان سخنرانی نداشتند. تنها بهرنگ تنکابنی که برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین مدیر تبلیغات و اطلاع رسانی روی سن آمده بود از عدم انتشار نام عبدالرضا نیکو در لیست کاندیداها که در خبرگزاری ها منتشر شده بود عذرخواهی و این جایزه را به سرمایه سینمای ایران تقدیم کرد.

سحاب زری باف هم که برای عکاسی فیلم اشباح جایزه دریافت کرد از مسوولان خواست تا توجه ویژه تری به عکاسی سینما داشته باشند و آن ها را نادیده نگیرند.

پوریا عالمی و همکارانش با تاخیر برای دریافت دیپلم های افتخارشان آمدند چرا که فکر می کردند صدایشان نکرده اند.

در این بخش رامبد جوان تذکری آیین نامه ای به حاضران به دلیل تلفظ غلط واژه سینما داد و احسان کرمی از خط بد متن هایی که به دستش می دادند گله کرد.

همچنین در بخش معرفی هیات داوران احسان کرمی با بیان این که مجیدی رئیس هیات داوران، در ایران نیست گفت: این کارگردان به دلیل وسواس زیاد برای اصلاح فیلم «محمد(ص)» از ایران رفته و به زودی با فیلمی که کیفیت بالاتری پیدا خواهد کرد به ایران بازمی گردد.به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، علی جنتی در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه این جشنواره در جمع خبرنگاران درباره ساخت و حضور فیلم هایی با مضمون انقلاب و دفاع مقدس افزود: تاکنون فیلم های بسیاری درباره انقلاب و دفاع مقدس و ارزش های انقلاب ساخته شده که فیلم های خوبی بوده اند، در مجموع سینمای ایران در این باره کارهای خیلی خوبی انجام داده و البته باز هم جای کار زیاد داریم.

وی ادامه داد: سینماگران ما باید به سوژه‌های خوب در این زمینه بپردازند و بتوانند دردها و رنج‌های مردم را منعکس کنند و برای آنان شادی بی‌آفرینند.

در بخش تقدیر از لابراتور کلیپی با عنوان آئین چراغ خاموشی نیست نمایش داده شد و ۳۵ نفر از فعالان این عرصه روی سن رفته و عکسی یادگاری گرفتند.

عکس های سلفی و فیلمبرداری از بخش موسیقی مانند بسیاری از مراسم های این چنینی بخشی از علاقمندی حاضران در سالن بود.

افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجرکلیپ تقدیر از محمدعلی کشاورز که در بخش های پایانی برنامه گنجانده شده بود با صدای لیلا حاتمی و صحبت های علی نصیریان و محمد متوسلانی رنگ و بویی دوست داشتنی داشت. سعید راد در این کلیپ کشاورز را مردی برای همه فصول خواند و با پایان کلیپ حمید فرخ نژاد و بهرام رادان دست در دست محمد علی کشاورز او را به روی سن آوردند. تشویق برای تقدیر از کشاورز چند دقیقه ای ادامه یافت و همه ایستاده استاد را تشویق کردند.

احسان کرمی دست کشاورز را بوسید و گفت: گاهی در مدح یک مرد باید تنها ایستاد و دست زد.

اما محمود کلاری از تقدیر دیرهنگام حسین جعفریان در زمانی که سالن از جمعیت نیمه خالی شده انتقاد کرد. او اعتقاد داشت این تقدیر باید در ساعت های اولیه افتتاحیه گنجانده می شد.

 

وزیر ارشاد: احترام و اعتماد به سینماگران به ثمر نشسته است

 

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به احترام و اعتماد به سینماگران گفت: امروز این اعتماد به ثمر نشسته و احساس می‌کنیم که سینماگران ما خود را بیش از گذشته با ارزش‌های انقلاب تطبیق داده‌ و فیلم های خوبی ساخته شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره فیلم های جشنواره سی و سوم گفت: من همه فیلم‌ها را ندیده‌ام اما آنچه از هیات انتخاب شنیدم، در مجموع فیلم‌های خوبی به جشنواره ارسال شده و به خصوص نیرو‌های جوان و مستعدی این فیلم‌ها را ساخته‌اند و این نشان می‌دهد که استعداد‌های بسیار خوبی در حوزه سینما داریم که درحال شکوفا شدن است.

 

علی جنتی: طبیعتاً نارضایتی کسانی که احیاناً فیلم های آن ها به جشنواره راه پیدا نکرد و یا در انتظار سیمرغ هستند اما نمی توانند به آن‌ دست یابند، نشانه اهمیت جشنواره فیلم فجر است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از اهالی سینما برای ایجاد فضای مثبت و سازنده در عرصه هنر هفتم در یکسال اخیر گفت: جوانان در جشنواره سی وسوم حضور پرشوری دارند و پیشکسوتان سینما از توفیق جوانان خوشحال هستند.

جنتی یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال را حضور جوان‌ها دانست و گفت: یکی از نکات جشنواره امسال، حضور قدرتمند نیروهای جوان و مستعدی است که امسال به صحنه آمدند و فیلم ساختند و کارهای مثبت و ارزنده ای را عرضه کردند. البته این جوانان باید بدانند که خلاقیت و نوآوری آن‌ها مرهون تلاش و کوشش پیشکسوتان و بزرگان سینماست که آن ها را یاری کردند و کمک کردند این استعدادها شکوفا شود.

وی افزود: ما همه خود را مدیون زحمات آن ها می دانیم و یقین می دانیم پیشکسوتان سینما از توفیق جوانان خوشحال هستند

وی سپس از علیرضا رضاداد و هیات‌های انتخاب و داوری تشکر کرد و گفت: طبیعتاً نارضایتی کسانی که احیانا فیلم های آن ها به جشنواره راه پیدا نکرد و یا در انتظار سیمرغ هستند اما نمی توانند به آن‌ دست یابند، نشانه اهمیت جشنواره فیلم فجر است.

جنتی سپس با اشاره به تغییرات جشنواره فجر امسال نسبت به گذشته عنوان کرد: امسال بخش بین الملل جدا شد و دلیلش هم این بود که این بخش در سال های گذشته تحت الشعاع بخش ملی قرار می‌گرفت. امیدواریم این بخش به صورت مستقل در اردیبهشت ماه برگزار و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

 

 

امضای سینماگران پای بیانیه محکوم کردن اهانت به پیامبر اکرم(ص)

 

 

سینماگران و میهمانان جشنواره فیلم فجر با امضای یک بیانیه، اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم کردند.

همزمان با برگزاری آیین افتتاح این جشنواره، اهالی سینمای ایران بیانیه‌ی محکوم نمودن اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) را امضا کردند.

بر اساس این خبر، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«مرزها زبان فاصله‌اند و تو ای حبیب خدا، از تمام فاصله ها عبور کردی تا به همگان بیاموزی آنسوی همه مرزهای نژادی و اعتقادی و جغرافیایی بهشتی هست که در آن بشر تا آستان حق قد می کشد.

باور داریم که پلشتی هیچ توهینی، غبار بر ساحت مقدست نمی نشاند. احدی از پیروانت را نمی راند و چیزی نصیب خاطیان نمی کند. جز گمگشتگی بیشتر از وادی اخلاق و انسانیت و مهر... .

پس به ما بیاموز که چون تو برای این گم گشتگان فانوس دانایی روشن کنیم. بر جهلشان افسوس خوریم و بر کید و کین خونریزشان فائق آییم.

باشد که زبان سینمای ایران در این بحران زبانی نزدیک به کلام مهربان تو و منادی همان اخلاقی باشد که برای اکمال آن مبعوث شدی...

صلوات خدا و درود همه بندگان آزاده نثار تو باد.»

این بیانیه در حال امضا توسط سینماگران است، همچنین علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر با حضور در میان هنرمندان این بیانیه را امضا کرد.

این بیانیه تاکنون توسط هنرمندانی چون مهتاب کرامتی، فرشته طائرپور، رویا تیموریان، جعفر صانعی مقدم، بهزاد کزازی، لیلا زارع، آزیتا موگویی، محمود کلاری، فرزاد موتمن، هانیه توسلی، همایون اسعدیان، رضا ناجی، بیژن امکانیان، ساره بیات، حسین یاری، بهرنگ تنکابنی، ریما رامین فر، حامد بهداد، برزو ارجمند، آزاده صمدی، اکرم محمدی، مهسا کرامتی، رعنا آزادی ور، محمد نشاط و... امضا شده است.

 

 

 

علیرضا رضاداد: جشنواره فجر نقطه آغازی برای همدلی است

 

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجرهمه سینمای ایران نیست بلکه نقطه آغازی برای همدلی و اکران است.

علیرضا رضاداد در مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سخنان کوتاهی افزود: در ایام نوروز سینمای ایران یعنی دهه فجر قرار داریم،که هم بزرگداشت دهه فجر است و هم به تماشای بخش ستایش برانگیز از هنر ایران می نشینیم.

وی در ادامه افزود: امروز بار یگر به اتفاق همه هنرمندان عهدی را می‌بندیم که چند روز پیش با هم نجوا کردیم و گفتیم یا رسول‌الله مرزها زبان فاصله‌اند و تو ای حبیب خدا از مرزها عبور کردی تا به همه بیاموزی آن طرف مرزها بهشت است پس به ما بیاموز که چون تو برای این گمگشتگان فانوس روشن کنی باشد که زبان سینمای ایران زبان نزدیک به کمال توست.

وی در پایان افزود: برای سینمای ایران و سینما دوستان دهه ای پر از شور و نشاط و امید و موفقیت آرزومندم.

 

 

 

واقعیت‌های فقر و نابرابری، دستمایه‌ای برای فیلمنامه‌نویسان

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم با بیان اینکه تصور نادرستی درباره سینمای ایران وجود دارد که فقط قشر خاصی را در آن می‌بینیم، گفت: در کلیت سینمای ایران تنوع زیادی دیده می شود و در دوره های مختلف سینمایی، فضای سیاسی و شرایط اجتماعی متفاوت باعث شده که مجموعه فیلم های تولید شده در مدت زمان بعد از انقلاب، جریان های فکری متعدد موجود در جامعه را بیان کند.

علی ربیعی که در مراسم افتتاحیه جشنواره سخن می‌گفت، سینما را یک رسانه ارتباط جمعی معرفی و بیان کرد: سینما هم هنر و هم وسیله ارتباط جمعی است که این دو ویژگی باعث شده این هنر را از باقی هنرها متمایز کند.

او همچنین افزود: فیلم تنها هنر-رسانه ای است که امکان تجسم تمامی تخیلات بشر که از ابتدای تاریخ در ذهن خود داشته را فراهم کرده و با فیلم، انسان می تواند ذهنیات و قوه تخیل خود را به همان صورتی که وجود دارد بیان کند.


 تاريخ ارسال: 1393/11/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>zigo:

فیلم های مزخرف امسال اصلا ارزش سینما رفتن ندارند.یه تعداد فیلم نفتی بی خاصیت

0+0-

يكشنبه 12 بهمن 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.