پرده سینما

داوودی: باید از علیرضا رئیسیان اعاده حیثیت شود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابوالحسن داوودی با اشاره به این كه در تاریخ كانون كارگردانان، گردهمایی شب گذشته بی سابقه بوده است گفت: چنین رفتاری در تاریخ صنف بی سابقه بود و باید از علیرضا رئیسیان اعاده حیثیت شود.

 

ابوالحسن داوودیابوالحسن داوودی كه به عنوان یكی از سه عضو ناظر مجمع فوق العاده كانون كارگردانان اداره مجمع را به عهده داشت در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص اتفاقات اخیری كه منجر به بركناری علیرضا رئیسیان، ناجوانمردانه بودن حركت هیأت رئیسه قبلی در برخورد با رئیسیان و همچنین جو بسیار مطلوبی كه در مجمع وجود داشت و منجر به برگزاری انتخاباتی سالم شد، به صحبت پرداخت.

 

* وجاهت و آبروی كانون هیچ وقت تحت تأثیر جریانی خاص قرار نگرفته بود

ابوالحسن داوودی در ابتدای گفت‌وگوی خود با اشاره به این كه در تاریخ 21 ساله كانون كارگردانان بیشترین چیزی كه اهمیت داشت حفظ وجاهت و آبروی این كانون بود گفت: حفظ وجاهت و آبروی كانون هیچ وقت تحت تأثیر جریانی خاص قرار نگرفته بود و به همین دلیل رفتار افراد طی یك هفته مانده به انتخابات كه چنین كار عجیبی را انجام داده اند برای همه ما غیرقابل توجیه بود.

 

* حتی بدترین رفتارها را نباید این چنین پاسخ داد

داوودی با تأكید بر اینكه حتی بدترین رفتارها را نیز نباید اینچنین پاسخ داد، گفت: حتی اگر كسی بدترین عمل و رفتار از او سر زده باشد نباید با او چنین رفتاری می‌شد به علاوه این كه شاید من شخصا در برخی از مواقع با علیرضا رئیسیان اشتراك نظر نداشته باشم اما وقتی كسی به عنوان رئیس یك تشكیلات صنفی انتخاب می‌شود به عنوان آبروی آن صنف به حساب می‌آید و باید از وی حمایت كرد.

 

* انتخابات بسیار سالمی برگزار شد

عضو ناظر شورای سه نفره مجمع عمومی كانون كارگردانان در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به این كه جوی كه در هیأت رئیسه به وجود آمده بود قابل دفاع نبود اظهار داشت: هیچ كدام از دوستان علاقه نداشتند كانون باتوجه به اتحاد و همدلی كه همیشه داشته است یك چنین جوی را تجربه كند و در واقع چنین جوی به هیچ عنوان قابل دفاع نبود و به هر ترتیب شب گذشته جو بسیار خوبی در مجمع حاكم شد و توانست با یك انتخابات بسیار سالم كانون را هدایت كند.

 

* در تاریخ كانون یك چنین گردهمایی بی سابقه بوده است

این كارگردان سینمای ایران در ادامه این گفتگو با اشاره به اینكه یك چنین گردهمایی در تاریخ صنفی سینمای ایران بی‌سابقه بوده است، گفت: من تقریبا در تمام صنوف حضور داشته‌ام اما یك چنین گردهمایی بی‌سابقه بوده است. در این مجمع عمومی 133 نفر حضور داشتند كه بیش از دو سوم اعضا را شامل می‌شد و با توجه به اعلامی كه دوستان انجام داده بودند و مصوبه‌ای كه سه ماه قبل تصویب شده بود. این مجمع به‌نوعی مجمع فوق‌العاده به حساب می‌آمد كه با این وجود اكثریت اعضا حاضر شدند كه تا به حال چنین حضور گسترده‌ای را به یاد ندارم.

 

* تشویق رئیسیان برای كسانی كه چنین تصمیم یكطرفه‌ای را گرفته بودند حائز اهمیت است

داوودی همچنین با اشاره به تشویق‌های رئیسیان از سوی اعضای كانون گفت: این رفتارها معمولا در مجامع اینچنین معانی زیادی داشته باشد كه شاید یكی از معانی آن تكثیر حركت متقابل است و برای دوستانی كه چنین تصمیم یك طرفه‌ای را برای بركناری علیرضا رئیسیان گرفته بودند، حائز اهمیت است به خصوص این كه در بین این دوستان افرادی با سابقه طولانی در صنف و منطقی كم نبودند و عجیب بود كه اینچنین احساسی برخورد كردند.

 

علیرضا رییسیان* اگر صحبت‌های رئیسیان درست باشد باید پیگیری شود

عضو ناظر مجمع عمومی كانون كارگردانان همچنین با اشاره به صحبت‌هایی كه در طی دو هفته اخیر از سوی رئیسیان و هیأت رئیسه سابق كانون مطرح شده است گفت: ما از هر دو طرف حرف‌های زیادی شنیدیم و این صحبتها بسیار آشكارتر از آن بود كه در محافل خبری مطرح شد و به خصوص در جمع كارگردانان اصلا چنین صحبت‌هایی پسندیده نیست و همان مقدار كه از جانب هیأت رئیسه مواردی را به رئیسه نسبت داده شد از جانب ایشان هم در جلسات خصوصی مواردی مطرح شد مبنی بر وابسته بودن كه اگر این موارد صحت داشته باشد باید پیگیری شود.

 

* استعفای هیأت رئیسه امری كاملا قانونی بود

داوودی همچنین با اشاره به اینكه هر مجمع عمومی كه در آن انتخابات برگزار می‌شود باید شورای مركزی برای انتخابات جدید استعفا كند گفت: باتوجه به اینكه در مجمع عمومی كانون كارگردانان قرار بود انتخابات برگزار شود طبیعتا شورای مركزی پس از پایان حرف‌ها و گزارش‌های خود باید استعفا می‌كرد تا انتخابات جدیدی برگزار شود بنابراین نه فشاری بر روی كسی بود و نه كاری غیرقانونی انجام شد و در واقع استعفای هیأت رئیسه امری كاملا قانونی بود تا انتخابات هیأت مدیره جدید برگزار شود.

وی در ادامه اظهار داشت: به هر حال حركت‌های قشنگی بعضا از سوی برخی از افراد انجام نشد و اینكه برخی بخواهند مجمع را از رسمیت بیندازند رفتاری بود كه تاكنون دیده نشده بود.

 

* انتخاب مجدد کرم‌پور نشان دهنده بی‌طرفی او است

وی همچنین در خصوص انتخاب مجدد مهدی کرم‌پور در هیات رئیسه جدید گفت: همیشه رفتارهای بی‌طرفانه مورد پسند دیگران قرار می‌گیرد و کرم‌پور نیز در این مدت نشان داده است که در مقابل جریان‌های مختلف موضعی بی‌طرف داشته است و همین امر باعث شد تا در هیات رئیسه جدید با چنین رأیی انتخاب شود.

 

* هیأت مدیره خانه سینما اجازه دخالت در امور صنفی را ندارد

ابوالحسن داوودی در خاتمه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال كه شنیده شده است هیأت مدیره خانه سینما از بازرسان مجمع خواستند تا نتایج انتخابات را در حضور آنان دوباره شمارش كنند، گفت: به نظر من این مسئله ربطی به خانه سینما ندارد و هیأت مدیره خانه سینما نمی‌تواند به مسائل درون صنفی دخالت كند و این كار خارج از عرف صنفی انجام می‌شود به علاوه این كه همه موارد در مجمع شب گذشته به صورت كاملا قانونی انجام شد و از مجموع 133 نفر عضو 107 نفر آراء خود را به صندوق انداختند و بعد از آن هم توسط یك شورای ناظر سه نفره متشكل از كیومرث پوراحمد، مسعود جعفری‌جوزانی و بنده همه چیز به دقت نظارت شد و در واقع این موضوع توهین به كانون كارگردانان خواهد بود.

 

در همین رابطه بخوانید

علیرضا رییسیان به اتفاق آراء برکنار شد

واکنش سینماگران به برکناری رییسیان از ریاست کانون کارگردانان

اولین بیانیه اسعدیان در کانون کارگردانان

عدم رأی اعتماد به شورای مرکزی سابق کانون کارگردانان؛ سیروس الوند بالاترین رأی را در هیئت رییسه جدیدی کسب کرد

داوودی: باید از رییسیان اعاده حیثیت شود

اظهار نظر صریح داوودی منجر به استعفای اسعدیان، برزیده، قدکچیان، میری، و مقدم از مجمع فیلمسازان شد


 تاريخ ارسال: 1389/2/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.