پرده سینما

آغاز دور جدید اکران فیلم‌های پاپ‌کورنی از هشتم مه

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر شدیداَ تحت تعقیبفاصله ماه‌های مه تا اوت از سال‌ها پیش، بهترین و سودآورترین مقطع زمانی برای استودیوهای هالیوود بوده است. مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و خانواده‌ها وقت بیشتری برای دیدن فیلم‌ها دارند. تقریبا حدود 40 درصد از مجموع فروش سالانه فیلم‌ها در این فصل حاصل می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر مرزها تا حد زیادی مخدوش شده‌اند. البته هالیوود تابستان پیش فضایی کابوس‌وار را تجربه کرد، طوری که با احتساب نرخ تورم بدترین تابستان سینمایی از سال 1997 رقم خورد. بین هفته اول ماه مه تا پایان اوت، مجموع فروش بلیت سینما در ایالات متحده و کانادا رقمی حدود 05/4 میلیارد دلار بود که در مقایسه با همین مقطع در سال 2013 حدود 15 درصد کمتر بود. البته تحلیل‌گران بهار سال گذشته پیش‌بینی کرده بودند به خاطر رویدادهایی چون جام جهانی فوتبال، درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها در امریکای شمالی در مقایسه با سال 2013 حدود 11 درصد کاهش پیدا کند اما آن‌چه در نهایت اتفاق افتاد بدتر از حد انتظار بود. به همین خاطر، استودیوهای هالیوود امیدوارند بتوانند ناکامی سال گذشته را جبران کنند. تابستان سینمایی امسال از اول مه (11 اردیبهشت) با اکران فیلم «انتقامجویان: عصر اولتران» تولید شرکت‌های دیزنی و مارول آغاز شد. تا پایان اوت فیلم‌های زیادی روی پرده می‌روند که شامل بازسازی چند فیلم پرفروش قدیمی («مکس دیوانه» و «ارتباط فرانسوی») دنباله‌های پرطرف‌دار («نابودگر»، «ماموریت غیرممکن») و فیلم‌های ابرقهرمانی («انت-من») و البته فیلم‌های اکشن پرخرج («مگی») است. در ادامه نگاهی اجمالی به 20 فیلم‌ اکران تابستان 2015 داریم.


 

«شدیدا تحت تعقیب» (Hot Pursuit)

کارگردان: آن فلچر

تاریخ اکران: 8 مه (18 اردیبهشت)

● ریس ویدرسپون و سوفیا وارگارا در این اکشن کمدی نقش پلیس و شاهد اصلی دادگاه را ایفا می‌کنند. ویترسپون مسئول حفظ جان شخصیت واراگا است که باید در دادگاه علیه یک قاچاقچی موادمخدر شهادت بدهد. کار او زمانی سخت می‌شود که در‌می‌یابد تمامی شاهدان قبلی این قاچاقچی به‌قتل رسیده‌اند. آن فلچر سازنده این فیلم است قبلا فیلم‌های «27 لباس» و «پیشنهاد» را ساخته است.

 

«مگی» (Maggie)

کارگردان: هنری هابسن

تاریخ اکران: 8 مه (18 اردیبهشت)

● آرنولد شوارتزنگر در این تریلر ژانر وحشت به مبارزه با زامبی‌ها می‌رود تا اهالی شهر کوچکشان را نجات دهد، در حالی که دختر 19 ساله‌اش به جمع زامبی‌ها پیوسته است. هنری هابسن با این فیلم اولین تجربه کارگردانی را پشت سر گذاشته است. تریلر آخرالزمانی «مگی» اولین‌بار در چهاردهمین جشنواره ترایبکا نمایش داده شد.

 

«خونسرد باش» (Playing It Cool)

کارگردان: جاستین ریردون

تاریخ اکران: 8 مه (18 اردیبهشت)

● کریس اوانز نقش نویسنده‌ای متوهم را ایفا می‌کند که به نظرش تمام کمدی رمانتیک‌ها دروغی بیش نیستند و بر اساس کلیشه‌های ثابت نوشته می‌شوند. میشل ماناهان نقش زنی را در فیلم دارد که بیش از آن‌که مجذوب شخصیت اوانز در فیلم شده باشد به دروغ‌های او در مورد ثروتمند بودن و جایگاه ممتاز اجتماعی‌اش علاقه‌مند شده است. لوک ویلسن، آنتونی مکی و تافر گریس دیگر هنرپیشه‌های فیلم هستند.

 

پوستر عفو«عفو» (Absolution)

کارگردان: کانی واکسمن

تاریخ اکران: 15 مه (25 اردیبهشت)

● استیون سگال هنرپیشه نام‌آشنای فیلم‌های اکشن در تازه‌ترین ماجراجویی‌اش در نقش یک آدمکش قراردادی به نبرد قاچاقچیان انسان و رئیس آن‌ها (با بازی وینی جونز) می‌رود.

 

«ارتباط» (The Connection)

کارگردان: سدریک خیمه‌نز

تاریخ اکران: 15 مه (25 اردیبهشت)

● در نسخه‌ای تازه از فیلم «ارتباط فرانسوی»، در داستانی که در دهه 1970 و در مارسی می‌گذرد، ژان دوژاردین در نقش یک مامور قضایی پلیس (که در فیلم اصلی جین هکمن نقش او را بازی کرد) تلاش می‌کند شبکه‌ای از قاچاقچیان هرویین را شناسایی کند. این فیلم نخستین بار سپتامبر گذشته در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت. «ارتباط فرانسوی» در سال 1971 به کارگردانی ویلیام فریدکین فیلمساز امریکایی با اقتباس از کتابی به همین نام اثر رابین مور ساخته و موفق شد در رشته‌های مختلف از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی جایزه اسکار دریافت کند.

 

«هر چیز مخفی» (Every Secret Thing)

کارگردان: امی برگ

تاریخ اکران: 15 مه (25 اردیبهشت)

● الیزابت بنکس در نقش کارآگاهی در یکی از شهرهای کوچک ایالت نیویورک مسئولیت سنگینی دارد. هشت سال قبل دو دختر نوجوان کودکی را به قتل رساندند و به مرکز اصلاح فرستاده شدند. حالا این دو (با بازی داکوتا فانینگ و دانیل مکدانلد) ۱۸ ساله شده و به خانه‌هایشان برگشته‌اند. کمی پس از بازگشت آن‌ها کودکی ناپدید می‌شوند و همه از پلیس انتظار مداخله دارند. لورا لیپمن نویسنده فیلمنامه است.

 

«قتل خوب» (Good Kill)

کارگردان: اندرو نیکول

تاریخ اکران: 15 مه (25 اردیبهشت)

● ایتن هاوک نقش راهبر هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه را ایفا می‌کند که خیلی زود زندگی شخصی‌اش دستخوش تحولاتی عجیب می‌شود. این سومین همکاری مشترک نیکول نویسنده و کارگردان و ایتن هاوک بازیگر پس از فیلم‌های «گاتاکا» و «جنگ‌سالار» است. بروس گرین‌وود، جیک ابل و زو کراویتس دیگر بازیگران «قتل خوب» هستند که اولین بار در سپتامبر پیش در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و یکمین جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

 

پوستر مکس دیوانه«مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Road Fury)

کارگردان: جرج میلر

تاریخ اکران: 15 مه (25 اردیبهشت)

● تام هاردی ستاره چهارمین فیلم مجموعه اکشن و آخرالزمانی «مکس دیوانه» است. او همان نقشی را بازی می‌کند که مل گیبسن سال 1979 با بازی در آن به شهرت رسید. فیلم جدید ما را به دورانی می‌برد که حمل اسلحه آزاد است و مردم ناامید در جاده‌ها سرگردانند. چارلیز ترون دیگر بازیگر پروژه 145 میلیون دلاری «مکس دیوانه: جاده خشم» است که اولین بار در بخش خارج از مسابقه شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن روی پرده رفت. موفقیت اولین فیلم «مکس دیوانه» باعث شد دو دنباله بر آن ساخته شود: «مکس دیوانه 2: جنگجوی جاده» (1981) و «مکس دیوانه فراتر از تاندردام» (1985) که گیبسن در آن‌ها نقش مکس را بازی کرد. هر چهار فیلم مجموعه را جرج میلر کارگردان استرالیایی کارگردانی کرده است.

 

«غرب آرام» (Slow West)

کارگردان: جان مکلین

تاریخ اکران: 15 مه (25 اردیبهشت)

● فیلمی وسترن مملو از آدمکش‌های قراردادی. پسری 16 ساله تصمیم می‌گیرد برای ملحق شدن به خانواده‌اش به غرب امریکا سفر کند و در حالی که عده‌ای قصد جانش را کرده‌اند، مسافری نا‌شناس (با بازی میشائل فاسبندر) تصمیم می‌گیرد از او حفاظت کند.

 

«تومارولند» (Tomorrowland)

کارگردان: براد برد

تاریخ اکران: 22 مه (1 خرداد)

● جرج کلونی در نقش نابغه‌ای فراموش‌شده به یک نوجوان کنجکاو (با بازی بریت رابرتسن) آموزش می‌دهد که چگونه بعد دیگری را کنکاش کند. آن‌ها به مکانی در زمان و فضا معروف به تومارولند سفر می‌کنند. جایی که اقدامات آن‌ها مستقیم روی دنیا و خودشان تاثیر می‌گذارد. براد برد کارگردان و نویسنده این فیلم علمی تخیلی است. برد سازنده فیلم‌های انیمیشن «شگفت‌انگیزها» (2004) و «راتاتویی» (2007) است که هر دو برنده اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شدند. او برای هر دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بود.

 

«Aloha»

کارگردان: کامرون کرو

تاریخ اکران: 29 مه (8 خرداد)

● برادلی کوپر در فیلم جدید کامرون کرو نقش وکیلی را ایفا می‌کند که بعد از تحقیر شدن در شغلش، برای آرامش خاطر مدتی را در هاوایی می‌گذراند اما استون و ریچل مک‌آدامز به همراه بیل موری نقش شخصیت‌هایی را بر عهده دارند که زندگی او را در هاوایی عوض می‌کنند.

 

«جاسوس» (Spy)

کارگردان: پل فیگ

تاریخ اکران: 5 ژوئن (15 خرداد)

● ملیسا مکارتی در سومین همکاری‌اش با پل فیگ کارگردان و نویسنده در نقش سوزان کوپر مامور ویژه سیا ظاهر شده است که پس از زخمی شدن در یک ماموریت با یک مامور تندخو با بازی جیسن استیتم وظیفه دارند فرد ثروتمند تبهکاری را دستگیر کنند. مکارتی و فیگ پیش از این در دو فیلم «ساقدوش‌ها» و «گرما» همکاری کرده‌اند. رز برن دیگر بازیگر فیلم «ساقدوش‌ها» در «جاسوس» در نقش یک ضدقهرمان روس به‌نام راینا ظاهر شده است. مورنا باکارین، آلیسن جنی، بابی کاناویل و پیتر سرافینوویچ هم در «جاسوس»‌ بازی می‌کنند.

 

پوستر دنیای ژوراسیک«دنیای ژوراسیک» (Jurassic World)

کارگردان: کالین تره‌ورو

تاریخ اکران: 12 ژوئن (22 خرداد)

● در چهارمین فیلم از سری ژوراسیک پارک، دایناسور‌ها این بار از یک پارک گریخته و شهر را کاملا به هم می‌زنند. داستان فیلم 22 سال پس از اتفاقات هولناک فیلم اول روی می‌دهد. کریس پرات، بریس دالاس هوارد، تی سیمپکینز و نیک رابینسن هنرپیشه‌های اصلی این تریلر پرخرج هستند. چهارمین فیلم «پارک ژوراسیک» حدود 14 سال پس از فیلم سوم روی پرده سینماها می‌رود. «پارک ژوراسیک» و دنباله آن «دنیای گمشده پارک ژوراسیک» به ترتیب سال 1993 و 1997 روی پرده رفتند. اسپیلبرگ دو فیلم اول مجموعه دایناسوری «پارک ژوراسیک» را کارگردانی کرد و مدیر تولید فیلم سوم هم بود. فروش جهانی سه‌گانه «پارک ژوراسیک» درمجموع بیش از 1. 9 میلیارد دلار بود.

 

«پشت رو» (Inside Out)

کارگردان: پیت داکتر

تاریخ اکران: 19 ژوئن (29 خرداد)

● تازه‌ترین انیمیشن شرکت پیکسار انیمیشن استودیوز با صداپیشگی امی پولر، میندی کالینگ، بیل هدر و فیلیس اسمیت در ذهن یک دختر 11 ساله به‌نام رایلی می‌گذرد. احساسات مختلف رایلی شامل خشم، ترس، نفرت، غم و شادی سعی دارند مسیر زندگی‌اش را تغییر دهند. این فیلم جسورانه را پیت داکتر کارگردان انیمیشن‌های موفقی چون «شرکت هیولاها» و «بالا» بر اساس ایده‌ای از خودش کارگردانی کرده است. شرکت پیکسار آخرین بار سال 2013 انیمیشن «دانشگاه هیولاها» را روی پرده سینماها داشت که در دنیا حدود 744 میلیون دلار فروخت.

 

«پیدایش نابودگر» (Terminator Genisys)

کارگردان: آلن تیلور

تاریخ اکران: 1 ژوئیه (10 تیر)

● تازه‌ترین فیلم از سری فیلم‌های «نابودگر» 31 سال پس از اکران نخستین قسمت آن روی پرده سینما‌ها خواهد رفت. آرنولد شوارتزنگر بار بار دیگر در نقش T-800 موجود ماشینی ظاهر شده است. وقتی جان کانر (جیسن کلارک)، رهبر نیروی مقاومت انسان‌ها، گروهبان کایل ریس (جی کورتنی) را به سال 1984 بازمی‌گرداند تا از سارا کانر (امیلیا کلارک) مراقبت و از آینده حفاظت کند، وقوع یک اتفاق غیرمنتظره باعث ایجاد یک خط زمانی به‌هم‌ریخته می‌شود. اکنون گروهبان ریس خود را در یک نسخه جدید و ناآشنا از گذشته می‌یابد، جایی که با متحدانی دور از ذهن، دشمنان خطرناک جدید و یک ماموریت جدید روبه‌رو می‌شود: این‌که آینده را از نو طراحی کند. جی. کی. سیمونز، دایو اوکنییی، متیو اسمیت، کورتنی بی. ونس و لی بیونگ-هان دیگر بازیگران «پیدایش نابودگر» هستند. اولین «نابودگر» سال 1984 اکران شد و سه دنباله به همراه داشت. شواترزنگر در سه فیلم اول بازی کرد و در فیلم آخر با عنوان «رستگاری نابودگر» حضوری کوتاه داشت.

 

«خود/کم» (Self/Less)

کارگردان: تارسم سینگ

تاریخ اکران: 10 ژوئیه (19 تیر)

● مردی در حال مرگ (بن کینگزلی) در یک عمل جراحی پیشرفته موفق می‌شود روحش را در بدن یک مرد جوان (با بازی رایان رینولدز) وارد کند، اما این موجود جدید خود گذشته‌ای پر رمز و راز دارد که با شرایط جدید همخوانی نمی‌کند و مشکلاتی را برای مرد جوان به وجود می‌آورد.

 

«انت-من» (Ant-Man)

کارگردان: پیتن رید

تاریخ اکران: 17 ژوئیه (26 تیر)

● تازه‌ترین اقتباس از قصه‌های مصور مارول با بازی پل راد در نقش اسکات لانگ یک سارق حرفه‌ای. لنگ قابلیتی شگفت‌انگیز پیدا می‌کند. او می‌تواند ابعاد خود را کوچک اما قدرتش را بیشتر کند. اکنون لنگ با داشتین این توانایی باید با قهرمان درون خود روبه‌رو شود و به مربی‌اش دکتر هنک پیم (با بازی مایکل داگلاس) کمک کند. آن‌ها باید از راز لباس انت-من در برابر تهدیدها محافظت کنند و با یک سرقت بزرگ دنیا را نجات بدهند. ایوانجلین لیلی، بابی کاناویل، مایکل پنا و مارتین داناوان از دیگر بازیگران «انت-من» هستند. پیتن رید سازنده این فیلم است که سابقه ساخت کمدی نه چندان موفق «Yes Man» را دارد.

 

پوستر آقای هولمز«آقای هلمز» (Mr. Holmes)

کارگردان: بیل کاندون

تاریخ اکران: 17 ژوئیه (26 تیر)

● ایان مکلن درسومین همکاری‌اش با بیل کاندون این بار نقش شرلوک هولمز را در 93 سالگی ایفا می‌کند که خاطره‌ای را از 35 سال پیش در بخش اعظم فیلم روایت می‌کند.

 

«پیکسل‌ها» (Pixels)

کارگردان: کریس کلمبوس

تاریخ اکران: 24 ژوئیه (2 مرداد)

● آدام سندلر در «پیکسل‌ها» نقش یک قهرمان سابق بازی‌های آرکید را بازی می‌کند که می‌کوشد از زمین در برابر حمله موجودات بیگانه محافظت کند؛ بیگانه‌هایی که نسخه‌های غول‌پیکر شخصیت‌های کلاسیک بازی‌های ویدیویی مانند پک-من و دانکی کونگ هستند. کوین جیمز در فیلم نقش رئیس جمهور ایالات متحده را بازی می‌کند. جاش گاد، پیتر دینکلیج و میشل ماناهان دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

«ماموریت: غیرممکن ملت خودسر»

(Mission: Impossible Rogue Nation)

کارگردان: کریستوفر مکواری

تاریخ اکران: 31 ژوئیه (9 مرداد)

● این فیلم قسمت تازه دیگری از سری فیلم‌هایی است که تام کروز را به یکی از مشهور‌ترین قهرمانان ژانر اکشن تبدیل کرد. کروز بار دیگر به نقش ایتن هانت مامور تیم IMF (نیروی ماموریت‌های غیرممکن)، شاخه غیررسمی سیا مقابل دوربین رفته است. این بار ایتن و تیم او باید دشوارترین ماموریت خود تاکنون را به نتیجه برسانند. ماموریت آن‌ها نابود کردن «سندیکا» است، یک سازمان خودسر بین‌المللی و بسیار ماهر که هدفش نابودی IMF است. جرمی رنر، الک بالدوین، سایمن پگ، وینگ ریمز، سایمن مک‌برنی و ربکا فرگوسن دیگر بازیگران «ماموریت: غیرممکن ملت خودسر» هستند. این بار هم کروز دست به کار خطرناکی زده و ترجیح داده خودش در ارتفاع 915 متری از هواپیما خارج شده و یکی از سکانس‌ها را بازی کند.

 

 

پرده سینما، این گزارش امیر نوری‌زاده را برای انتشار از روزنامه صبا برگزید.


 تاريخ ارسال: 1394/2/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>eli:

Like Like

0+0-

دوشنبه 21 ارديبهش




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.