پرده سینما

در پی موفقیت «ناهید» در کن گزارش شد: سهم سینمای ایران در «نوعی نگاه»

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ناهید ساخته آیدا پناهندهسینمای ایران تا امروز در بخش «نوعی نگاه» جشنواره‌ی فیلم کن در سال‌های مختلف حضور داشته است و می‌توان گفت که یک جایزه اصلی (به همراه جایزه روسلینی)،‌ یک جایزه هیات داوران و یک جایزه آینده درخشان، سهم این سینما از این بخش بوده است. به گزارش ایسنا، پرونده حضور سینمای ایران در جشنواره فیلم کن 2015 با کسب جایزه مشترک «آینده درخشان» با فیلم‌ساز هندی در بخش «نوعی نگاه» توسط فیلم ناهید ساخته آیدا پناهنده پیش از مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی بسته شد.

 

به بهانه کسب تنها جایزه سینمای ایران در دوره شصت و هشتم جشنواره کن در بخش نوعی نگاه، مروری خواهیم داشت بر حضور سینماگران ایرانی در این بخش در سال‌های مختلف تاکنون:

 

* بهرام بیضایی با فیلم چریکه تارا اولین حضور پس از انقلاب ایران را در بخش «نوعی نگاه» در سال 1980رقم زد و سینمای نوین ایران نیز برای نخستین‌بار در سال 1991 با فیلم درکوچه‌های عشق ساخته خسرو سینایی در بخش نوعی نگاه حضور یافت.

 

* سال 1992 سالی پربار برای سینمای ایران در کن بود، عباس کیارستمی زندگی و دیگر هیچ را در بخش نوعی نگاه به نمایش درآورد و دو جایزه معتبر «جایزه روسلینی» و جایزه «بهترین فیلم بخش نوعی نگاه» را دریافت داشت.

 

* مخملباف نیز در سال 1995 برای نخستین‌بار به کن پا گذاشت و با دو فیلم نوبت عاشقی و سلام سینما در بخش نوعی نگاه حضور یافت و سال بعد از آن نیز فیلم «گبه» از مخملباف در بخش نوعی نگاه جشنواره‌ی کن سال 1996 به ‌نمایش در آمد.

 

* در سال 1997 که سینمای ایران مهم‌ترین جایزه‌ی تاریخ سینمای خود در آن مقطع، یعنی نخل طلای بهترین فیلم جشنواره را برای طعم گیلاس ساخته‌ی عباس کیارستمی دریافت کرد، امیر نادری فیلم منهتن از روی شماره را به عنوان محصول آمریکا در بخش نوعی نگاه به نمایش درآورد.

 

 

 

* سمیرا مخملباف نیز در سال 1998 پا به جشنواره کن گذاشت و فیلم سیب را در بخش نوع نگاه عرضه داشت.

 

* در سال 2000 حسن یکتاپناه با فیلم جمعه در بخش نوعی نگاه و بهمن قبادی با فیلم زمانی برای مستی اسب‌ها در بخش پانزده روز کارگردان‌ها و حضور یافته و به طور مشترک جایزه دوربین طلایی آن سال کن را دریافت کردند.

 

در سال 2002 که سینمای ایران حضور پررنگی در کن داشت علاوه بر عباس کیارستمی که با فیلم ده در بخش مسابقه حضور داشت داریوش مهرجویی با فیلم بمانی و بهمن قبادی با فیلم آوازهای سرزمین مادری‌ام در بخش نوعی نگاه حضور یافتند و سرانجام قبادی جایزه فرانسوا شوالیه را برای آوازهای سرزمین مادری‌ام دریافت کرد.

 

* در سال 2004 جعفر پناهی با فیلم طلای سرخ جایزه هیأت داوران بخش نوعی نگاه را گرفت.

 

*عباس کیارستمی در سال 2005، ریاست هیأت داوری جایزه دوربین طلایی را به عهده داشت و نیکی کریمی با فیلم یک شب در بخش نوعی نگاه حضور داشت.

 

*در سال 2006 هیچ فیلمی از ایران در جشنواره پذیرفته نشد اما مرجان ساتراپی نویسنده ایرانی مقیم فرانسه داور بخش نوعی نگاه بود.

 

* در سال 2009 فیلم بهمن قبادی با نام چه کسی از گربه‌های ایرانی خبر داره؟ به‌عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش رسمی «نوعی نگاه» به نمایش گذاشته شد.

 

* در سال 2011 ساخته‌ی محمد رسول‌اف با عنوان به امید دیدار که در بخش نوعی نگاه پذیرفته شد.

 

 

* آخرین حضور ایران در بخش نوعی نگاه کن امسال و در شصت و هشتمین دوره این رویداد سینمایی رقم خورد که با کسب جایزه آینده درخشان برای فیلم ناهید اولین ساخته بلند سینمایی آیدا پناهنده همراه بود.


 تاريخ ارسال: 1394/3/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.