پرده سینما

«خيلی محبوب» کن؛ منفور در مراکش؟!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

نمايش فيلم «خيلی محبوب» ساخته نبيل آيوچ كارگردان مراكشی از سوی كشورش ممنوع شد. به گزارش مهر و به نقل از هالیوودریپورتر، این فیلم كه هفته پیش برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم كن و در بخش دوهفته كارگردانان به نمایش درآمد، در كشورهای آفریقای شمالی اجازه اكران نخواهد یافت. مقامات مراكشی تصمیم گرفته‌اند به این فیلم اجازه اكران ندهند. به گفته وزیر ارتباطات، در بیانیه رسمی این وزارتخانه، این فیلم به‌طور جدی ارزش‌های اخلاقی زنان مراكشی را تحقیر كرده و نقض آشكار باورهای این كشور است.

این فیلم تاكنون در مراكش اكران نشده است و مقامات می‌گویند برمبنای بازخوردی كه در جشنواره بین‌المللی كن از آن گرفته‌اند، چنین تصمیمی اتخاذ كرده‌اند. ایوچ در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت:  نمی‌دانم چطور در حالی كه این فیلم حتی یك پیش‌نمایش نداشته است مقامات چنین تصمیمی گرفته‌اند. ادوارد وینتراپ مدیر بخش دوهفته كارگردانان كن گفت: سازمان‌دهندگان این برنامه متعجب هستند كه مراكش كه از بزرگترین جشنواره‌های فیلم را سازمان‌دهی می كند چطور چنین تصمیمی گرفته است.

این در حالی است كه آیوچ كارگردان مراكشی در جریان جشنواره فیلم كن و در مصاحبه‌ای گفته بود بر این باور است كه فیلمسازان در دوره ملك محمد ششم راحت‌تر و آزادتر هستند. او گفته بود: از زمان روی كار آمدن او آزادی بیان بیشتری در رسانه‌ها به‌وجود آمده و ما هنرمندان در ترس به‌سر نمی‌بریم. یك صفحه فیسبوكی نیز خواستار اعدام كارگردان و بازیگر زن اصلی فیلم لوبنا ابیدر شد و اعلام كرد حدس و گمان‌هایی وجود دارد كه هزینه ساخت این فیلم را صهیونیست‌ها تأمین كرده باشند. ایوچ با فیلم «مكتوب» در سال ۱۹۹۸ نماینده رسمی مراكش در اسكار فیلم خارجی‌زبان بود.



 تاريخ ارسال: 1394/3/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.