پرده سینما

امیر قویدل در بندر مه آلود سوار ترن مرگ شد

پرده سینما

امیر قویدل

  پرده سینما- امیر قویدل كارگردان سینمای ایران به دلیل نارسایی كبد در سن 62 سالگی ظهر امروز درگذشت.  به گزارش خبرنگار شهر، امیر قویدل كارگردان پیشكسوت سینمای ایران و كار گردان آثار همچون بندر مه آلود و خونبارش و دل نمك پیش از ظهر امروز به دلیل نارسایی كبد در سن 62 سالگی در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت.

امیر قویدل كه فیلم بار هستی را آماده نمایش دارد، به دلیل بیماری كبدی از 27 مهرماه در بیمارستان پارسیان بستری بود و امروز دار فانی را وداع گفت.

 پیكر مرحوم امیر قویدل روز سه‌شنبه 19 آبان ماه از مقابل خانه سینمای شماره 2 تشییع می‌شود.

 

راما قویدل فرزند این كارگردان سینما به فارس در این باره گفت: مراسم خاكسپاری روز سه‌شنبه 19 آبان ماه انجام می‌شود و كانون كارگردانان سینمای ایران امور مربوط به تشییع و خاكسپاری مرحوم قویدل را پیگیری می‌كند.

 

همچنین به گزارش روابط عمومی خانه سینما، این مراسم رأس ساعت 10 صبح از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما واقع در خیابان وصال شیرازی با حضور مسئولان و هنرمندان سینما و مردم برگزار خواهد شد.

 

قویدل متولد 1326 مشهد بود و مدرك تحصیلی فوق دیپلم فعالیت در تئاتر را داشت. شروع فعالیتش در سینما با نوشتن فیلمنامه و دستیاری كارگردان فیلم مرگ در باران

ساموئل خاچیكیان در سال 1353بود. از جمله آثار و فعالیتهای وی می توان به كار گردانی آثاری همچون رخساره، بندر مه آلود، گالان، دل نمك، ترن، سردار جنگل، میرزا كوچك خان، برنج خونین و خونبارش اشاره كرد.

 

قویدل همچنین دستیاری ساموئل خاچیكیان در فیلم‌های مرگ در باران، اضطراب و كوسه‌ جنوب را در كارنامه هنری اش دارد.


 

سخنان سینماگران درباره قویدل

علی معلم: خوشحالم که «آل» را پیش از مرگ قویدل به او تقدیم کردم/ قرار بود «آل» را قویدل بسازد

مهر-

تهیه‌کننده فیلم سینمایی آل با ابراز تاسف از درگذشت امیر قویدل، از اینکه توانسته در زمان زنده بودن این هنرمند آل را به وی تقدیم کند اظهار خوشحالی کرد.

علی معلم در این باره گفت: امیر قویدل یکی از پیشگامان حوزه سینمای دلهره است که در فیلمسازی خود اتمسفری عالی به کار می‌برد. او در فیلم سینمایی سردار جنگل با امکانات محدود صحنه‌هایی آفرید که به طور نمونه سکانس یخ زدن میرزا کوچک خان در کوهستان یکی از بهترین صحنه‌های سینمایی در ایران محسوب می‌شود.

این تهیه‌کننده و منتقد سینما افزود: او به همراه ساموئل خاچیکیان یکی از پیشگامان سینمای دلهره و ژانر پلیسی در ایران بود و بندر مه‌آلود و ترن او از جمله آثار شاخص سینمای ایران هستند. این دو هنرمند که با یکدیگر همکاری داشتند در زمان خودشان با امکانات محدود کیفیت بصری بالایی را تولید می‌کردند.

 

معلم با اشاره به همکاری خود با مرحوم قویدل عنوان کرد: من در پروژه سینمایی دل‌نمک مشاور تهیه‌کننده بودم. او روحیه کاری بسیار خوبی داشت و متعهد بود.

عاشق کارگردانی بود و مطمئنم تا همین اواخر نیز با وجود بیماری با این علاقه زندگی می‌کرد. او با مناعت طبع زندگی کرد و این برای یک فرد در سینمای ایران ارزش دارد.

وی درباره تقدیم کردن فیلم آل (بهرام بهرامیان) به وی و ساموئل خاچیکیان گفت: ما قرار بود در آل ابتدا با مرحوم قویدل همکاری کنیم که مراحل پیش‌تولید طول کشید و ایشان نیز دچار بیماری بود و از آنجا که آل کاری سخت بود، نتوانستیم با هم کار کنیم. سال‌های زیادی بود که همدیگر را می‌شناختیم.

معلم تاکید کرد: این دو هنرمند فقید از پیشکسوتان حوزه تکنیکی در سینما هستند و این کار من ادای احترام به این دو عزیز از دست رفته است. در حال حاضر کمتر کسی به گذشته فکر می‌کند و نگران آنهایی نیست که روزی برای این سینما زحمت کشیده‌اند و حتی یادی از آنها نمی‌کنند. این کار حداقل سپاسگزاری ما را نشان می‌دهد و امیدوارم با نمایش آل شان و آبروی او را حفظ کنیم.

 

قزل‌ایاق:

اولین نمایش آخرین اثر امیر قویدل در جشنواره فیلم فجر

فارس-

جلال قزل‌ایاق تهیه‌كننده سینما گفت: بار هستی آخرین ساخته مرحوم امیر قویدل را برای ارایه به جشنواره فیلم فجر آماده می‌كنیم.

جلال قزل‌ایاق تهیه كننده آخرین فیلم مرحوم امیر قویدل با اظهار تأسف از درگذشت این كارگردان، گفت: فیلم بار هستی را برای ارایه به جشنواره فیلم فجر آماده می‌كنیم.

 

 

وی ادامه داد: فیلم را برای این كه به نسخه 35 میلیمتری تبدیل شود، به اداره كل نظارت و ارزشیابی ارایه داده‌ایم و مجوز پروانه نمایش آن را نیز دریافت كرده‌ایم اما هنوز این فیلم آماده نمایش نشده است و این‌ روزها تیتراژ پایانی و ابتدایی فیلم را آماده می‌كنیم.

قزل‌ایاق گفت: امیر قویدل تنها كارگردانی فیلم بارهستی را برعهده داشت و متأسفانه پس از پایان فیلمبرداری، در ماه‌های متمادی، در بستر بیماری بود. به این علت، تمام كارهای فنی فیلم زیر نظر خودم انجام شد اما از نقطه نظرات ایشان استفاده می‌كردیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم زودتر كارهای فنی فیلم به اتمام برسد تا بتوانیم بار هستی را به عنوان یادگاری ایشان به جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر ارایه دهیم.

 

سخنان فرامرز قریبیان درباره  «ترن» و «امیر قویدل»

 

فارس

- در پی درگذشت امیر قویدل، فرامرز قریبیان كه در دو فیلم ترن و بندرمه آلود این سینماگر دو جایزه بازیگری را از جشنواره فیلم فجر گرفته است، از هم‌كاری با این فیلمساز سخن گفت.

فرامرز قریبیان ضمن اظهار تاسف از درگذشت امیر قویدل گفت: او یكی از بهترین كارگردانان كارهای پلیسی و فردی بسیار مرتب و منظم در كارش بود و فوت او یكی از كارگردانان خوب سینما را از ما گرفت.

قریبیان كه در فیلم‌های ترن و بندر مه‌آلود به كارگردانی مرحوم قویدل بازی كرده است، در مورد ترن گفت: فیلمبرداری ترن كار بسیار مشكلی بود. راه‌آهنی كه به شمال كشور می‌رود، تك‌ خطه است و تنها در ایستگاه‌ها دو خطه می‌شود تا قطارها از كنار هم بگذرند و به راه خود ادامه دهند. این موضوع كار ما را زمان فیلمبرداری ترن بسیار سخت می‌كرد و هر دفعه، پس از گرفتن یك یا دو پلان صبر می‌كردیم تا قطاری عبور كند و دوباره كار را ادامه می‌دادیم. این شرایط با سردی فراوان هوا همراه بود اما ترن فیلم خوبی شد و آن را در میان آثارم بسیار دوست دارم.

قریبیان در ادامه در مورد این فیلم گفت: به یاد می‌آورم اولین باری كه فیلم را در جشنواره فیلم فجر دیدم، از جلوه‌های ویژه ضعیف فیلم یكه خوردم و امیر قویدل به همراه هادی مشكات تهیه‌كننده فیلم را پیدا كردم و از آنها خواستم با فیلمبرداری مجدد صحنه‌های جلوه‌های ویژه فیلم را درست كنند. قویدل هم به این موضوع اصرار زیادی كرد اما این اتفاق نیفتاد و من و قویدل هر دو ناراحت بودیم كه فیلمی به این خوبی دچار چنین مشكلی شده. این خاطره جالبی از ترن

برای من است كه خاطره شیرینی نیست.

قریبیان در ادامه تصریح كرد: به یاد می‌آورم حتی زمان فیلمبرداری ترن، برای مسلط شدن به نقش، شخصا هدایت قطار را یاد گرفته بودم و راهبر ترن با اعتمادی كه به من پیدا كرده بود، سر صحنه حاضر نمی‌شد و این از خاطرات شیرین من از فیلم ترن است كه در آن با مرحوم خسرو شكیبایی هم‌بازی بودم كه او هم خیلی زود از میان ما رفت.

قریبیان برای هر دو فیلم ترن و بندر مه آلود در سال‌های 66 و 72، به ترتیب برنده جایزه لوح زرین و سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است.

 

كامران قد‌كچیان: كارهای امیر قویدل آثار خوب سینمای بدنه هستند

 

ایسنا-

كامران قد‌كچیان گفت: كارهایی كه از امیر قویدل در سینما ماند، آثار خوب سینمای بدنه هستند.

این كارگردان با اظهار تأسف از درگذشت امیر قویدل، از او به عنوان همكار سال‌های دورش یاد كرد و اظهار داشت: او بسیار آدم دقیقی در كارش بود و سعی می‌كرد با وسواس خاصی فیلم بسازد و آثار خوبی را نیز در سینمای ایران به یاد گذاشت.وی افزود: او همیشه مشغول كار بود و در سال‌هایی هم كه سینما حضور نداشت در تلویزیون به تولید اثر پرداخت.

 

  


 تاريخ ارسال: 1388/8/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.