پرده سینما

منیژه حكمت: اتحادیه‌تهیه‌كنندگان یك صنف از هم پاشیده است‌

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منیژه حكمت با اشاره به از هم پاشیده بودن صنفی اتحادیه تهیه‌كنندگان نوشت: وقتی گردانندگان اتحادیه، خارج شدن اعضای اتحادیه از آن را به رسمیت نمی‌شناسند، چرا تهیه‌كنندگان استعفا نامه بنویسند و برای جایی ارسال كنند كه قبولش ندارند؟

 

منیژه حکمتمنیژه حكمت تهیه‌كننده سینما در نامه‌ای كه در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، با اشاره به از هم پاشیده بودن صنفی اتحادیه تهیه‌كنندگان نوشت: اتحادیه به اصطلاح تهیه‌كنندگان ادعا كرده است كه 163 عضو دارد. شاید ندانید كه در این لیست كلیه افرادی كه قبل از فروپاشی حضور داشته‌اند، همچنان به عنوان اعضای حاضر ثبت شده‌اند. بهانه هم این است كه كسی به ما استعفا نداده است. مجبورم بگویم طبیعی است، وقتی خارج شدن از اتحادیه را به رسمیت نمی‌شناسند، چرا باید استعفا نامه بنویسند و برای جایی ارسال كنند كه قبولش ندارند و بقول حقوقدانان به رسمیتش نمی‌شناسند.

وی در ابتدای یادداشت خود، نوشته است: نزدیك به دو سال است كه علاقه نداشتم درباره تشكلی موسوم به اتحادیه تهیه كنندگان، به دلایل متعدد حرف بزنم یا یادداشتی بنویسم. اما ظاهرا برخی افراد عضو تشكلات صنفی تلاش دارند تا با حرف‌های غیر مستند و داد و هوار آن هم در شرایطی كه باید از هرگونه تفرقه پرهیز كرد، آب در آسیاب دشمنان سینمای ایران بریزند.

شاید اگر مطلبی با عنوان توضیح روابط عمومی اتحادیه تهیه‌كنندگان ... در خبرگزاری فارس نبود، باز هم درباره این به اصطلاح تشكیلات صنفی ازهم‌پاشیده سكوت می‌كردم. اما نشد كه بشود...

وی ادامه داد: بنابراین با پوزش از همكاران محترم و علیرغم میل باطنی صرفا برای اطلاع افكار عمومی و برخی همكاران محترم چند نكته را یادآوری می‌كنم.

1 - اتحادیه به اصطلاح تهیه‌كنندگان ادعا كرده است كه 163 عضو دارد. شاید ندانید كه در این لیست كلیه افرادی كه قبل از فروپاشی حضور داشته‌اند، همچنان به عنوان اعضای حاضر ثبت شده‌اند. بهانه هم این است كه كسی به ما استعفا نداده است.

مجبورم بگویم طبیعی است، وقتی خارج شدن از اتحادیه را به رسمیت نمی‌شناسند، چرا باید استعفا نامه بنویسند و برای جایی ارسال كنند كه قبولش ندارند و به قول حقوقدانان به رسمیتش نمی‌شناسند.

بد نیست كه بگویم استعفای من هم در یكی از جلسات و در اعتراض به فردی لمپن صورت گرفت آن هم روی ورقه‌ای كاغذ و قبل از خروج رسمی من و گروه زیادی از همكاران كه بعدا انجمن تهیه‌كنندگان مستقل را تشكیل دادیم. (بعد از متن استعفا، به خواست برخی از همكاران شورای مركزی وقت، اینجانب چند جلسه حضور یافتم)

2 - از نكات جالب جوابیه اتحادیه و از دلایل جالب‌تر اینكه چرا 163 نفر به عنوان عضو اعلام استعفا ننموده‌اند، چرا از اینكه كسی آنجا را قبول ندارد تا استعفا بدهد. باید اضافه كنم كه بر اساس ماده 7 فصل 4 اساسنامه به اصطلاح اتحادیه تهیه‌كنندگان، عدم پرداخت حق عضویت طی دو سال متوالی باعث سلب عضویت می‌شود. در این زمینه بد نیست كه بدانید اعضای كانون تهیه كنندگان فیلم ایران و مجمع فیلم‌سازان سینمای ایران بیش از 5 سال است كه از اتحادیه خارج شده‌اند و طبیعتا حداقل 4 سال است كه حق عضویت نداده‌اند. ولی اتحادیه به اصطلاح تهیه كنندگان این دو تشكیلات صنفی را عضو اتحادیه می‌داند. دوستان عزیز اتحادیه چگونه بگوییم چون قبولتان ندارند، استعفا نداده‌اند. مگر اینكه شما به اجبار بخواهید این تهیه كنندگان عزیز را به عضو تشكیلات معرفی كنید تا فروپاشی این تشكیلات مشخص نشود.

 

3 - باید اضافه كنم كه اعضای جدا شده انجمن تهیه‌كنندگان مستقل نیز نزدیك به سه سال است كه حق عضویت نپرداخته‌اند یعنی به زبان سلیس فارسی نخواسته‌اند كه عضو تشكیلاتی موسوم به اتحادیه باشند. 4 - شورای عالی تهیه‌كنندگان و توزیع كنندگان فیلم ایران تاكنون دو بار به دو مركز اصلی تصمیم‌گیری سینما (معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما) لیست كامل اعضای سه تشكیلات تهیه‌كنندگی (مجمع فیلمسازان سینمای ایران، كانون تهیه‌كنندگان فیلم ایران، انجمن تهیه كنندگان مستقل سینمای ایران) را ارائه كرده‌اند. اما تشكیلات موسوم به اتحادیه علی رغم اینكه باید اسامی افرادی كه اتحادیه را ترك كرده‌اند از فهرست خود خارج كند كه البته به دلیل فروپاشی و خروج اكثریت مطلق اعضا، خلاف اساسنامه موجود اقدامی نمی‌كنند.

وی در انتها آورده : پیشنهاد می‌كنم كه لیست افراد معدود باقی مانده در تشكیلات موسوم به اتحادیه، به خانه سینما ارسال شود و هیئت مدیره محترم خانه سینما با توجه به سه لیست تشكیلات كانون، مجمع و انجمن، لیست آنها را پالایش كرده كه لااقل خودشان را بیش از این گول نزنند.

حرف آخر اینكه اعضای تشكیلات شورای عالی تهیه كنندگان و توزیع كنندگان سینمای ایران طی فرم‌هایی كه اعضا جهت عضویت پركرده‌اند، نوشته‌اند كه عضو هیچ تشكیلات دیگری نخواهند بود بنابراین این ادعای واهی تشكیلات موسوم به اتحادیه چندان مشكل نیست.

 

در همین رابطه بخوانید

خیزش جدید اتحادیه تهیه کنندگان برای انحلال «شورای عالی تهیه کنندگان»


 تاريخ ارسال: 1389/2/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.