پرده سینما

نوش آبادی: وزارت ارشاد از ورود فاکس قرن بیستم استقبال میکند؛ مطمئن باشید کارگردان سریال «شهرزاد» آگاه به مسائل شرعی است

پرده سینما

 





 

 

 

حسن نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسخنگوی وزارت ارشاد در نشست امروز خود درباره شورای عالی سینما، جشنواره فیلم فجر، انتخاب مدیر دفتر موسیقی، سریال «شهرزاد» و صحبت‌های یکی از مدیران فاکس قرن بیستم سخن گفت.

به گزارش مهر، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد و معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین نشست خبری خود که روز دوشنبه ۲۳ آذرماه در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد در پاسخ به پرسشی پیرامون استعفای پی در پی اعضای شورای عالی سینما و مواضع وزارت ارشاد پیرامون این مساله، بیان کرد: ساختاری که برای این شورا تعریف شده، حضور رئیس‌جمهور به عنوان راس مجموعه به دلیل اهمیت حوزه سینما است. قانونگذار در این شورا پیش‌بینی کرده که ترکیب اعضا باید در بهترین و ارزشمندترین شکل خود چیده شود تا نظارت تاثیرگذاری بر مسائل سینمای کشور داشته باشد.

وی افزود: موضوع استعفا اساساً چیز جدیدی نیست، اما به هر حال این کشور دارای نخبه‌ها و افراد صاحبنظر زیادی است که می‌تواند جای افراد استعفا‌دهنده را پر کنند، البته ما به طور طبیعی از موضوع استعفا استقبال نمی‌کنیم ولی بعضی از افراد هستند که با بهانه‌های غیر جدی گاهاً از عضویت در شورا انصراف و استعفا می‌دهند و به هر ترتیب نمی‌توان مانع این فضا شد اما من بر این عقیده‌ام آنهایی که دلشان برای سینما می‌تپد باید تحمل و تلاش کنند تا مشکلات حل شود. گرچه من باز هم به این موضوع اشاره می‌کنم که افراد دیگری هستند که از وظیفه و تجربیات آنها می‌توانیم استفاده کنیم. به هر ترتیب شورای عالی سینما آنقدر جایگاه ارزشمندی دارد که رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این شورا فعالیت می‌کند.

 

از من انتظار پاسخگویی به جزییات را نداشته باشید

 

وی توضیح داد: بنده سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم که وظیفه‌ام فقط تبیین و تبلیغ سیاست‌ها و مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بنده در این جلسات فقط برنامه‌ها و سیاست‌های کلی را مطرح می‌کنم و پرداختن به جزئیات، وظیفه من نیست. اصولاً هم قرار نیست درباره تمامی جزئیات و حوادث مربوط به زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگو باشم. پس از من انتظار نداشته باشید که اطلاعات جزئی را پیرامون حوزه‌ها به شما اطلاع‌رسانی کنم. بنابراین اگر کسی از شورای عالی سینما استعفا داده باید از فرد مستعفی بپرسید که دلیل ماجرا چه بوده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاریخ اتمام بازسازی مجموعه تئاتر شهر، گفت: بخش اعظم بازسازی مجموعه تئاتر شهر در فرآیند جدید خود انجام شده و ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا مراحل تکمیلی بازسازی نیز انجام شود تا از این پس شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت سالن‌ها باشیم.

 

هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر محرمانه نیستند

 

نوش‌آبادی به روند برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز اشاره کرد و توضیح داد: تاکنون ۲۶۱ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که این فیلم‌ها هم‌اکنون توسط هیات انتخاب در حال بررسی است و به نظر می‌آید با توجه به حجم کیفی و کمی کار، هیات داوران کار سخت و دشواری را پیش‌رو دارند. تاکنون ۷۷ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۳۱ اثر در بخش نگاه نو یا فیلم‌ اولی‌ها، ۶۸ اثر در بخش هنر و تجربه و ۸۵ فیلم مستند به جشنواره ارسال شده است.

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا محرمانه بودن اسامی هیات انتخاب جشنواره مشکلی را ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: اینکه هنوز اسامی هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره اعلام نشده به معنای محرمانه بودن آن نیست. شاید یکی از دلایل اعلام نکردن اسامی، جلوگیری از شائبه لابی‌‌ها باشد. قطعاً آنچه که برای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر وجود دارد، این است که اسامی آنها به طور حتم مخفی نخواهد ماند و احتمالاً در روزهای آینده اسامی این افراد منتشر خواهد شد. به هر ترتیب هر چند ما به زمان جشنواره‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، حساسیت‌ها هم بیشتر می‌شود.

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون تبلیغ آثار فرهنگی و هنری داخلی در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور گفت: هر موسسه فرهنگی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور برای تبلیغ آثار خود همکاری داشته باشد، متخلف محسوب می‌شود و بر اساس مصوباتی که ما پیرامون این موضوع داریم، با موسسه یا افراد خاطی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. هنرمندان باید مراقب باشند که ارائه آگهی و پخش فیلم‌هایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای تخلف محسوب می‌شود و کسانی که بخواهند در رابطه با این موضوع اقداماتی را انجام دهند، قطعاً با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

 

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هفته آینده معرفی می شود

 

نوش‌آبادی درباره تاریخ انتخاب مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم گفت: همانطور که قبلاً هم اشاره شده بود، مدت حضور قانونی سرپرست دفتر موسیقی سپری شده و قطعاً هفته آینده مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر اشاره کرد و توضیح داد: تا هفته گذشته ۳۷ هزار و ۶۵۰ نفر عضو صندوق اعتباری هنر تحت حمایت بودند که از این تعداد دو هزار و ۱۴۷ نفر مشمول بیمه تامین اجتماعی، ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر مشمول بیمه تکمیلی شده‌اند. به طور کلی ما تا پایان سال ۵۰ هزار نفر را تحت پوشش فعالیت‌های صندوق قرار دادیم که به اعتقاد من کار بسیار بزرگی است و امیدوارم در ماه‌های آینده نیز شاهد فعالیت‌ها و کارهای بیشتری از صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان باشیم.

 

کمپانی فاکس بیستم، وزارت ارشاد ، سینمای ایران

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر سیاست‌های وزارت ارشاد در قبال تمایل ورود کمپانی فاکس‌ قرن بیستم به بازار سینمایی ایران گفت: من در جریان جزئیات ماجرا نیستم اما باید بگویم به طور کلی وزارت ارشاد از چنین فضایی استقبال می‌کند، چرا که تقویت مناسبات فرهنگی یکی از محورهای توسعه روابط خارجی است و اکنون بسیار خوشحالم که آنها نیز فهمیده‌اند که ایران در عرصه‌ فرهنگ و هنر بدیلی ندارد.

نوش‌آبادی درباره عرضه فیلم‌های موجود در شبکه نمایش خانگی و استفاده آنها در شبکه‌های خارجی، گفت: این تخلف محض است و هنرمندان و صاحبان اثر می‌توانند به لحاظ حقوقی، پیگیر ماجرا باشند، زیرا ما عضو کپی‌رایت هستیم و می‌توانیم با استفاده از قوانین مندرج سازمان جهانی که پیرامون موضوع کپی‌رایت وجود دارد از حقوق‌مان استفاده کرده و دفاع کنیم.

 

توهینی به مردم کرمان نشده است؛ مطمئن باشید کارگردان سریال «شهرزاد» آگاه به مسائل شرعی است

 

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابهامات و حاشیه‌های پیش‌آمده پیرامون مجموعه «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی، توضیح داد: طی روزهای اخیر خبرها و حاشیه‌هایی مبنی بر توهین این سریال به مردم شریف استان کرمان منتشر شده که موجب پدید آمدن شائبه‌هایی نیز شده است. به هر حال آنهایی که در جریان این سریال هستند، می‌دانند که در این سریال توهینی به مردم شریف کرمان نشده است و به اعتقاد من سریال «شهرزاد» یکی از پرمخاطب‌ترین و باکیفیت‌ترین سریال‌هایی است که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است. البته در بعضی از نقدهایی هم که مطرح‌ شده، کارگردان پاسخ داده که منتقدان عجله نکنند زیرا در قسمت‌های آینده این سریال شاهد تعریف و تمجیدهایی از مردم دوست‌داشتنی کرمان خواهیم بود که شائبه توهین را به طور کامل از بین خواهد برد.

وی افزود: آنچه موجب شائبه توهین شده به هیچ عنوان عمدی نبوده بلکه بیان یک موضوع در یک زمان تاریخی توسط یکی از شخصیت‌ها بوده که من معتقدم سازندگان سریال به هیچ عنوان قصدی برای توهین نداشته‌اند. بنابراین اگر مردم شریف کرمان صبر کنند، خواهند دید که در قسمت‌های آینده نیز از آنها تجلیل نیز به عمل خواهد آمد. 

نوش‌آبادی درباره رعایت چارچوب‌های مربوط به حجاب و شائبه‌های ایجاد شده پیرامون این موضوع در سریال «شهرزاد» نیز گفت: به اعتقاد من چارچوب‌های حجاب در سریال «شهرزاد» رعایت شده است. اتفاقاً در مجوزی هم که برای پخش این سریال به صاحبان اثر ارائه شده، تاکید بر رعایت شئونات دینی و حجاب به عوامل سازنده این مجموعه اعلام شد؛ ضمن اینکه بهتر است دنبال حداکثرها در فیلم‌ها نباشیم، چون دنیای هنر جایی نیست که همه این اندیشه‌های ارزشمند را بتوانیم در قالب یک فیلم بگذاریم. مطمئن باشید کارگردان سریال «شهرزاد» آگاه به مسائل شرعی است و هنرمندان مجموعه نیز خوب می‌دانند که باید حداقل‌ها را در مسائل شرعی رعایت کنند گرچه مطلوب ما همان حداکثرهاست، اما همین که بتوانیم حداقل‌ها را رعایت کنیم، خود می‌تواند هدایت‌کننده خوبی برای تحقق آرمان‌های حداکثری ما باشد.



 تاريخ ارسال: 1394/9/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.