پرده سینما

توحیدی: تعامل را نباید به معنای هم‌سویی كامل دانست

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توحیدی: شاید دوستان علاقمند باشند خانه سینما، خانه سینمایی ساكت و آرام باشد، در حالی كه ما مسئولیت صنفی داریم و نماینده 29 صنف هستیم و باید خواسته‌های همه آنها را پیگیری كنیم.

 

 

 

به گزارش فارس، در پی برگزاری نشست خبری جواد شمقدری معاون امور سینمایی و مسائلی كه در آن مطرح شد، به خصوص مواردی كه در ارتباط با اختلاف شدید معاونت سینمایی و خانه سینما مطرح شد، با فرهاد توحیدی نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت‌وگویی انجام شده است كه ماحصل آن را می‌توانید در زیر بخوانید.

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما* مبنای كار خانه سینما، تعامل است

 

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینكه مبنای كاری خانه سینما تعامل است اظهار داشت: ما پیش از اینكه دولت دهم تشكیل شود و بنا به دعوتی كه آقای حسینی از خانه سینما داشتند با ایشان ملاقات كردیم و نقطه‌نظرات خود را در خصوص اصلاح امور سینما به ایشان ارائه دادیم، چرا كه خانه سینما قصد رویارویی نداشته و ندارد.

وی افزود: به هر حال باید قبول كنیم كه پیكره خانه سینما در حال حاضر به این شكل است كه منافع مالی‌اش در معاونت سینمایی تعیین شده است و ما در صدد هستیم تا بتوانیم منابع مالی خانه سینما را فراهم كنیم.

توحیدی تصریح كرد: خانه سینما اولین نهاد مدنی بود كه به دعوت وزیر ارشاد پاسخ مثبت داد و پیشنهادات خود را در خصوص بهبود وضعیت سینمای ایران ارائه دادیم كه پس از آن تا قبل از انتخاب معاون سینمایی نیز این تعامل را همچنان حفظ كردیم كه البته آقای شمقدری در این جلسه حضور نداشتند.

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما تأكید كرد: آقای شمقدری امروز معاون سینمایی هستند و فردا دوباره سینماگر می‌شوند بنابراین باید جانب انصاف را رعایت كنند و مطالب را درست بازگو كنند.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم بگویم كه این اختلاف و عدم تعامل را چه كسی بنیان گذاشته است چرا كه اصولا خانه سینما چیزی در دست ندارد كه بخواهد عدم تعامل پیشه كند.

 

* وزارت ارشاد در درجه نخست نمایندگان خانه سینما را كنار گذاشت

 

توحیدی خاطرنشان كرد: همه اهرم‌های تصمیم‌گیری و مكانیسم‌های مدیریتی در حال حاضر در وزارت ارشاد متمركز شده است. وزارت ارشاد است كه در درجه اول نمایندگان خانه سینما را از شوراها كنار گذاشت و در اولین جلسه‌ای كه با آقای شمقدری داشتیم ایشان قول دادند كه دو ماه بعد این مسائل درست شود كه اكنون ماه‌هاست كه از آن دو ماه گذشته و هنوز خبری از حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت نیست.

 

* هر كجا كه لازم باشد دفاع می‌كنیم و هر جا كه لازم شد به نقد می‌پردازیم

 

وی همچنین درخصوص صحبت‌های امروز معاونت سینمایی كه نمایندگان خانه سینما باید اساس حركت معاونت سینمایی را بر حضور در شوراها قبول داشته باشند گفت: طبیعی است كه اگر قرار است كسی به شورای پروانه ساخت برود باید تأثیرگذار باشد و نمی‌تواند بی‌تفاوت و ساكت بماند و هر مدیری نیز باید از این رویكرد استقبال كند.

توحیدی تأكید كرد: بنابراین خانه سینما هر جا كه عملكرد درستی دید و باید از آن دفاع می‌كرد، دفاع خواهد كرد و هر كجا كه لازم باشد آن عملكرد را نقد می‌كنیم.

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما* آقای شمقدری تنها معاونت سینمایی هستند كه نسبت به عملكرد همكاران خود نقد داشتند.

 

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما همچنین با اشاره به لایحه پیش‌نویس نظام جامع سینمایی اظهار داشت: منظور ما از تقدیم لایحه پیش‌نویس نظام جامع سینمایی این بود كه به دعوت آقای رئیس جمهور مبنی بر ارائه برنامه برای تغییر روند سینمای ایران لبیك بگوییم و طبیعی است كه این پیش‌نویس هزار و یك ایراد داشته باشد اما آیا همین دفترچه سیاست‌گذاری كه ارائه شده است فاقد هرگونه ایرادی بود؟

وی ادامه داد: آیا اتفاقاتی كه امروز در عرصه تولید می‌افتد به معنای همان ریل عوض كردن است؟

توحیدی اظهار داشت: آقای شمقدری تنها معاونت سینمایی هستند كه نسبت به عملكرد همكاران خود نقد داشتند بنابراین نقد ما نیز نسبت به این است كه در حال حاضر، برنامه‌‌ای برای اداره سینما وجود ندارد.

توحیدی تصریح كرد: آقای شمقدری و همكاران ایشان بیست و اندی سال این سینما را رصد كردند و طبیعی بود كه در بدو امر باید یك با یك برنامه جامع وارد عمل می‌شدند، اما امروز این برنامه جامع را نمی‌بینیم.

وی افزود: جنس شمقدری، جنس یك هنرمند است، ایشان كارگردان است و صداقت دارد اما تصور می‌كنم كه ایشان یك كمی انصاف را فراموش كرده‌اند چرا كه بنای ما بر تعامل است اما تعامل را نباید به معنای هم‌سویی كامل دانست چرا كه هركجا كه نقدی داشه باشیم، آن نقد را مطرح خواهیم كرد.

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما* با عدم حضور من در هیئت داوری جشنواره، نباید 5 هزار نفر دیگر را زیر سوال برد

 

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما همچنین با اشاره به صحبت‌های معاون امور سینمایی در مورد عدم حضور وی در هیئت داوری جشنواره و این كه این عدم حضور به اختلافات خانه سینما و معاونت سینمایی ارتباط دارد، تأكید كرد: اگر به صرف نرفتن من به هیئت داوری جشنواره عملكرد خانه سینما و 5 هزار نفر دیگر زیر سؤال برده شود، این موضوع صحیح نیست و اگر قرار است تنبیهی شود باید بنده را تنبیه كنند و من این تنبیه را با اشتیاق می‌پذیریم اما نباید یك مجموعه صنفی را زیر سوال ببریم.

توحیدی ادامه داد: به هر حال ما در امور سینمایی تصمیم‌گیرنده نیستیم و اگر می‌گوییم در همه شرایط همگام و هم‌سو نخواهیم بود به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست بلكه نقاط مثبت را می‌بینیم و در مقابل نقاط ضعف نیز به نقد خواهیم پرداخت.

 

* روبه‌رو شدن با فردی جامع مانند عسگر‌پور سخت است

 

نایب رئیس خانه سینما همچنین با اشاره به بحث دیگر مطرح شده درخصوص این كه گفته شده است وی از طریق یك تهیه كننده پیغام داده است تا عسگر‌پور از خانه سینما برود تا بودجه خانه سینما پرداخت شود، گفت: جنس و نوع آقای عسگر‌پور خیلی شبیه به دوستان دیگر است؛ اما ایشان سال‌ها مدیر دولتی بوده‌اند و در بالاترین سطوح مدیریتی حضور داشته‌اند. ایشان هم سینماگر است و هم یك مدیر موفق بوده و هر كجا كه حضور داشته موفق بوده و با ظرایف امر مدیریت هنری نیز آشنا است و به هرحال، كسانی كه ایشان را می‌شناسند به صراحت لهجه و قاطعیت وی در امر مدیریت اذعان دارند.

وی افزود: مسائل هنرمندان سینما و مسائل اسلامی همواره مورد توجه آقای عسگر‌پور بوده است و بالاخره در چنین شرایطی، حریف هم حریف هماوردی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مسائلی را كه ممكن است به فرهاد توحیدی نسبت داده شود، نمی‌توان به محمد‌مهدی عسگر‌پور نسبت داد و در این شرایط، روبرو شدن با چنین آدمی برای برخی دشوار است.

 

* ما خواسته‌های روشنی داریم و باید به آنها پاسخ داده شود

 

فرهاد توحیدی با اشاره به این كه شاید دوستان علاقمند باشند كه خانه سینما محلی ساكت و آرام باشد، گفت: شاید دوستان علاقمند باشند خانه سینما، خانه سینمایی ساكت و آرام باشد، در حالی كه ما مسئولیت صنفی داریم و نماینده 29 صنف هستیم و باید خواسته‌های همه آنها را پیگیری كنیم.

وی افزود: ما خواسته‌های روشنی داریم و هر كجا این خواسته‌ها با منویات معاونت سینمایی در تعارض است، بگویند تا ما بدانیم اما ما هیچ چیز زیادی جز امنیت شغلی نمی‌خواهیم و برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه كرده‌ایم.

نایب رئیس خانه سینما تأكید كرد: ما خواستار تأسیس صندوق بیكاری هستیم كه ریاست محترم جمهور دو سال قبل دستور تأسیس آن را صادر كردند اما هنوز خبری از آن نیست، ما خواستار ارائه سیاست‌های روشن در زمینه نظام تولید، اكران و تولید هستیم و در تمامی این زمینه‌ها نیز با معاونت سینمایی همكاری می‌كنیم.

 

* خواستار سینمایی هستیم كه هنرمندش دغدغه نان شب نداشته باشد

 

فرهاد توحیدی با اشاره به اینكه ما خواستار سینمایی هستیم كه در آن هنرمندش دغدغه نان شب، درمان، دارو، سلامت و بازنشستگی نداشته باشد گفت: در تمام این مسائل با دوستان حاضر به تعامل هستیم و اگر سیاست‌هایی پیگیری شود كه مخل این امور باشد در مقابل آن ایستادگی می‌كنیم، خواستار توجه بیشتر به مسائل صنفی هنرمندان هستیم.

 

* پیش‌نویس نظام‌نامه جامع سینمایی درست مطالعه نشده است

 

نایب رئیس خانه سینما همچنین در خصوص بخش دیگر از سخنان معاون سینمایی در مورد اینكه در پیش‌نویس نظام‌نامه جامع سینمایی تدوین شده توسط خانه سینما انحلال فارابی و انجمن سینمای جوان گنجانده شده است، گفت: یكی از برنامه‌های فارابی شفاف‌سازی كمك‌های مالی است كه متأسفانه این شفاف‌سازی به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد و مطرح شدن این موضوع نشان‌دهنده این است كه پیش‌نویس نظامنامه جامع سینمایی توسط دوستان درست مطالعه نشده است و دوستانی كه كار دولتی می‌كنند می‌دانند كه این پیش‌نویس است و ما باید ابتدا پیش‌نویس را به دولت ارائه بدهیم و از سوی دولت تحت عنوان یك لایحه به مجلس ارایه شود تا در نهایت با بررسی در كمیسیون فرهنگی به عنوان یك قانون ارائه شود كه این پروسه زمانی طولانی مدتی را می‌طلبد و احتمال هرگونه تغییری را در پیش‌نویس می‌دهد..

 

عکس ها از: الهام عبدلی

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

 

خانه سینما برای تأمین بودجه اش از تهیه کنندگان وام می گیرد


 تاريخ ارسال: 1389/2/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.