پرده سینما

تأملی بر جا ماندن فیلم مجیدی از اسکار؛ فرصتی که برای نسل نو از دست رفت!

پرده سینما


 







 

جایزه اسکار آکادمی اسکار دیشب اسامی ۹ فیلمی را که به دور بعدی رقابت بخش اسکار خارجی زبان ۲۰۱۶ راه یافتند، اعلام کرد. همانطور که پیش بینی می شد فیلم محمد رسول الله (ص) ساخته مجید مجیدی که از سوی ایران معرفی شده بود وارد فهرست کاندیداها نگردید. اگرچه فیلم محمد رسول الله (ص) به عنوان یک تولید ملی و دینی اثر مناسبی برای مخاطبان محسوب می شود، اما طبیعی بود که برای ارائه به اسکار فیلم های مناسب تری از آن وجود دارند.

به نظر می رسد اعضای هیئت انتخاب در طول سالیان گذشته به نوعی سینمای ایران را به مجید مجیدی «بدهکار» حس کرده اند. چراکه در طول دوره های گذشته مجیدی چهار بار با فیلم‌های بچه‌های آسمان، رنگ خدا، باران و آواز گنجشک‌ها در رقابت اسکار شرکت است که البته تنها برای فیلم بچه‌های آسمان، وارد فهرست پنج فیلم نهایی شده است.

در حالی است که امسال فیلم های پیشروانه تری مانند چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ساخته وحید جلیلوند، ناهید ساخته آیدا پناهنده، در دنیای تو ساعت چند است؟ ساخته صفی یزدانیان، رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی، شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار، ماهی و گربه ساخته شهرام مکری، خداحافظی طولانی ساخته فرزاد مؤتمن، احتمال باران اسیدی ساخته بهتاش صناعی ها، اعترافات ذهن خطرناک من ساخته هومن سیدی و... از تولیدات سینمای ایران بودند، معرفی فیلم مجیدی به اسکار فرصتی خوب را نه تنها برای این فیلمسازان، بلکه برای سینمای ایران از دست داد.

امیدواریم حالا که از التهاب روزهای انتخاب گذشته، اعضای هیئت انتخاب نماینده ایران به اسکار معرفی: فرشته طائرپور، محمد بزرگ‌نیا، شهرام جعفری‌نژاد، سید روح‌الله حسینی، شادمهر راستین، رسول صدرعاملی، محمدرضا هنرمند، آرش امینی و امیر اسفندیاری توضیح قانع کننده ای برای این گزینش داشته باشند.

 

 

به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، در حالی که نماینده ایران یعنی محمد رسول الله به دور بعد راه نیافت، پسر شائول از مجارستان و فیلمی از کلمبیا به عنوان تنها نماینده سینمای لاتین در این فهرست جای گرفته‌اند.

نه تنها محمد رسول الله (ٌص) ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران موفق نشد به دور بعدی برسد که امسال هیچ فیلمی از آسیا به دور بعدی راه پیدا نکرد. 

اسامی فیلم‌های منتخب عبارتند از:

جایزه اسکاربلژیک: برند عهد جدید ساخته ژاکو ون دورمل، به زبان فرانسوی. این فیلم کمدی محصول مشترک فرانسه و بلژیک و لوکزامبورگ در بخش دوهفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد. بیانیه‌ای که تاریخ مرگ مردمان در آن نوشته شده وقتی در شهر بروکسل منتشر می‌شود، می تواند منجر به یک بی‌نظمی تمام عیار شود.  

کلمبیا: در آغوش گرفتن ابلیس ساخته سیرو گوئراو. فیلم دو داستان از سال ۱۹۰۹ و ۱۹۴۰ را روایت می کند که در هر دو شمنی آمازونی و آخرین بازمانده از یک قبیله در مرکز داستان است. او سفری با دو دانشمند آلمانی و آمریکایی می کند تا یاکرونا گیاهی مقدس را پیدا کند.

دانمارک: فیلم یک جنگ به کارگردانی توبیاس لیندهولم که در بخش مسابقه افق‌های جشنواره ونیز به نمایش درآمد، فیلمی درام درباره پیامدهای جنگ و درمورد کلاوس میکائل پدرسن یک افسر ارتش است که همراه نیروهایش در یکی از ولایات افغانستان مستقر است. سربازان در یک مأموریت عادی در یک آتش متقاطع سنگین گیر می‌افتند. کلاوس برای نجات آن‌ها تصمیمی می‌گیرد که عواقب آن نه تنها او بلکه خانواده‌اش در دانمارک را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فنلاند: شمشیرباز به کارگردانی کلاوس هارو با اقتباس از داستانی واقعی در دوران جنگ سرد، اندل نلیس قهرمان شمشیربازی استونیایی را که از پلیس مخفی شوروی سابق فرار می‌کند، به عنوان موضوع خود انتخاب کرده است.

فرانسه: موستانگ ساخته دنیس گامز ارگوون به زبان ترکی. این فیلم که جایزه لیبل سینمای اروپایی دو هفته کارگردانان جشنواره کن امسال را که به بهترین فیلم اروپایی اهدا می‌شود دریافت کرد، در جزیره‌ای متروک در دریای سیاه می‌گذرد و پنج خواهر جوان را تصویر می‌کند که به دلیل جنسیت خود، با مشکلات زیادی در جامعه سنتی روبه‌رو هستند.

آلمان: هزارتوی دروغ‌ها ساخته یولیو ریچارلی، درامی تاریخی و درباره یک دادیار جوان است که در دهه ۱۹۵۰ تلاش می‌کند تا به پشت پرده کشتار دسته‌جمعی در آشویتس برسد. نخستین دادگاه آشویتس در فرانکفورت به دنبال همین تلاش شکل گرفت.

جایزه اسکار مجارستان: پسر شایول ساخته لازلو نمس، درامی هولوکاستی است که داستانش در ۱۹۴۴ در آشویتس روی می‌دهد. سائول جنازه پسری را می‌بیند که سوزانده شده و به باور این که پسرش است، تصمیم می‌گیرد آن را به خاک بسپرد.

ایرلند: زنده باد ساخته پدی بریتناچ، فیلمی اسپانیایی زبان درباره کوبا است که با تحسین جشنواره تلوراید روبه رو شد. در حالی که موضوع، زبان و مکان فیلم خیلی از ایرلند فاصله دارد، اما به دلیل این که کاری زیبا و انسانی از کارگردانی ایرلندی است، برای اسکار انتخاب شده است. نوجوانی به نام یسوس در هاوانا در آرزوی بازیگر شدن است و وقتی سرانجام شانسی به دست می‌آورد، باید با پدرش که در گذشته بوکسور بوده، مبارزه کند.

اردن: ذیب ساخته نجل ابونوار فیلمی عربی زبان است که چندین جایزه از جمله جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم ونیز و جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم بلگراد دریافت کرده است. این فیلم در دوران عثمانی در حجاز و همزمان با جنگ جهانی اول می‌گذرد و داستان پسر بچه‌ای را روایت می‌کند که با سفری در بیابان به عنوان راهنمای یک افسر بریتانیایی، به حقایقی می‌رسد.

 

پنج نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۶ روز ۱۴ ژانویه سال آینده معرفی می‌شوند و مراسم اعطای جوایز نیز روز ۲۸ فوریه درلس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

سال پیش از ۸۳ فیلم ارسال شده به آکادمی، آیدا به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ (دوشنبه ۱۰ اسفند) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود



 تاريخ ارسال: 1394/9/27
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

حالا میتوان به جدایی نادر از سیمین بالید.

3+0-

يكشنبه 29 آذر 1394



>>>کاوه قادری:

اشاره شده به اینکه : ((به نظر می رسد اعضای هیئت انتخاب در طول سالیان گذشته به نوعی سینمای ایران را به مجید مجیدی «بدهکار» حس کرده اند. چراکه در طول دوره های گذشته مجیدی چهار بار با فیلم‌های بچه‌های آسمان، رنگ خدا، باران و آواز گنجشک‌ها در رقابت اسکار شرکت کرده است که البته تنها برای فیلم بچه‌های آسمان، وارد فهرست پنج فیلم نهایی شده است)). این گزاره به غایت درست است و متاسفانه موفقیت «بچه های آسمان» باعث شد مسئولین سینمای ایران به سینمای مجیدی بیشتر به چشم سینمایی اسکارپسند نگاه کنند؛ سینمایی که به علت بازتکرار افراطی برگ برنده های بدست آمده اش از آثاری همچون «بدوک» و «پدر» و «بچه های آسمان» در آثار بعدی همچون «رنگ خدا» و «باران» و «آواز گنجشک ها»، حتی دیگر برای اسکار هم دمده و کلیشه ای و نخ نما شد و رنگ باخت؛ و البته این رنگ باختن سوای نقصان های پرتعداد روایی و دراماتیک فیلم جدید مجیدی است که قطعاً آن ها نیز در عدم انتخاب برای اسکار نقش داشته اند. در ادامه اشاره شده به : (( در حالی است که امسال فیلم های پیشروانه تری مانند چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ساخته وحید جلیلوند، ناهید ساخته آیدا پناهنده، در دنیای تو ساعت چند است؟ ساخته صفی یزدانیان، رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی، شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار، ماهی و گربه ساخته شهرام مکری، خداحافظی طولانی ساخته فرزاد مؤتمن، احتمال باران اسیدی ساخته بهتاش صناعی ها، اعترافات ذهن خطرناک من ساخته هومن سیدی و... از تولیدات سینمای ایران بودند، معرفی فیلم مجیدی به اسکار فرصتی خوب را نه تنها برای این فیلمسازان، بلکه برای سینمای ایران از دست داد)). متأسفانه این گزاره نیز درست است و ناشی از عدم اعتمادی که متولیان و مسئولین سینمایی مملکت به استعدادهای جوان و فیلمسازهای پیشرو دارند؛ درست همانند انتخاب هایشان در جشنواره ی فجر که همیشه به جای کشف فیلمسازان پیشرو و استعدادهای جوان از طریق اهدای جوایز جشنواره به آن ها، جوایز را به فیلمسازان خاص معدودی اختصاص می دهند و در واقع با دادن این فرصت و امکان به فستیوال های خارجی برای کشف جوانان و استعدادهای سینمای خودمان، دست به فرصت سوزی عظیم و دهشتناک و جانسوز می زنیم که آخرین نمونه اش بعد از انتخاب امسال، به انتخاب سال گذشته ی نماینده ی ایران در اسکار بازمی گردد که اجازه دادیم تا فیلم «چند متر مکعب عشق» به سادگی از سوی افغانستان و به عنوان نماینده ی آن ها در اسکار معرفی شود. در این باب گفتنی زیاد است و شوربختانه این قصه سر دراز دارد.

3+0-

شنبه 28 آذر 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.