پرده سینما

كن شصت و سوم آغاز شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعتراض فیلمسازان زن، حضور كم فیلم‌های آمریكایی، ترس میهمانان از گرد و غبار آتشفشان ایسلند، رسیدن فیلم‌ها در دقیقه 90 و پرداختن به بحران اقتصادی و جنگ عراق در فیلم‌های این دوره، باعث شد حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن این دوره از جشنواره کن را به یک جشنواره جنجالی تبدیل کند

 

شهر ساحلی کن در کشور فرانسه، با افتتاح شصت و سومین جشنواره فیلم كن، میزبان تعداد زیادی از سینماگران جهان شده است. به رغم نگرانی‌های موجود به خاطر واهمه از عدم حضور تعداد زیادی از میهمانان این دوره از رقابت‌های كن، با كنار رفتن گرد و غبار موجود در جو اروپا و آفتابی شدن هوا، در یکی دو روز گذشته تعداد زیادی از سینماگران و همچنین بیش از 4 هزار و 500 روزنامه و خبرگزاری وارد كن شده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، راسل كرو، اما واتسون، خاویر باردم، كیت بلانشت، تیم برتون و آلخاندرو گونزالس‌ از جمله میهمانان جشنواره امسال هستند كه برای حضور در مراسم فرش قرمز هم‌ اكنون در كن به سر می‌برند.

بنا براین گزارش، دو موضوع بحران اقتصادی و جنگ عراق از جمله موضوعات مهم فیلم‌های این دوره از رقابت‌هاست.

شب گذشته جشنواره كن با نمایش فیلم رابین هود ساخته ریدلی اسکات افتتاح شد. این در حالی بود كه ریدلی اسكات به دلیل عمل جراحی بر روی زانو، قادر به حضور در این مراسم نشد.

شصت و سومین فستیوال فیلم کن در شهر ساحلی کن آغاز شد

در كنار فیلم پرهزینه رابین هود كه در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد، فیلم وال استریت 2 به كارگردانی الیور استون و شغل درون به كارگردانی چارلز فرگوسن نیز در این بخش نمایش داده خواهد شد.

در جشنواره کن امسال طی اقدامی غیر معمول، تنها یك روز مانده به برگزاری جشنواره، كن لوچ فیلمساز مورد توجه این جشنواره آخرین ساخته خود با نام جاده ایرلند را به این جشنواره رساند و بدین ترتیب، تعداد فیلم‌های بخش مسابقه به 19 فیلم افزایش یافت.

همچنین برخلاف سال‌های گذشته تعداد فیلم‌های آمریكایی جشنواره امسال بسیار كم است؛ تا آنجا كه در بخش مسابقه تنها یك فیلم آمریكایی با نام بازی منصفانه به كارگردانی دوگ لیمن، سازنده هویت بورن شركت كرده است، در عوض حضور سینمای آسیا در این دوره از رقابت‌ها بسیار پررنگ است، از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم كپی برابر اصل به كارگردانی عباس كیارستمی و  بازی ژولیت بینوش اشاره كرد.

از جمله نقطه ضعف‌های کن امسال حضور کمرنگ كارگردانان زن در این دوره از رقابت‌هاست، آنچنان كه حدود 220 فیلمساز زن طی بیانیه‌ای، اعتراض خود را نسبت به این مطلب اعلام كردند.

البته كریستین اسكات توماس، بازیگر انگلیسی در بدو ورود خود به كن با مذمت زنان فیلمسازی که بیانیه معترضانه را امضاء کرده بودند گفت: به نظر من این كار این عده از فیلمسازان زن جای تاسف دارد.

وی افزود: شما یك فیلم را چون توسط یك زن ساخته شده، انتخاب نمی‌كنید، بلكه آنرا چون یك فیلم خوب است انتخاب می‌كنید.

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری از نشست رسانه ای فیلم کپی برابر اصل کیارستمی در کن

 

در همین رابطه بخوانید

فستیوال کن: کیارستمی در مسابقه، الیور استون و وودی آلن در خارج از مسابقه

نگاهی به فیلم کپی برابر اصل کیارستمی

ارزیابی حضور کیارستمی در جشنواره فیلم کن

کن فیلم های بخش دو هفته با کارگردانان را اعلام کرد

خبرگزاری های مهم جهان جشنواره کن را تحریم کردند

کن شصت و سوم آغاز شد

جشنواره کن با سردی و سکوت آغاز شد

رونوشت برابر اصل کیارستمی در فستیوال کن به روی پرده رفت

بینوش: تجربه کار با کیارستمی بی نظیر بود

عباس کیارستمی: فیلمنامه «رونوشت برابر اصل» را مثل همیشه به فارسی نوشتم

ژولیت بینوش برای «رونوشت برابر اصل» بهترین بازیگر زن فستیوال کن شد


 تاريخ ارسال: 1389/2/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.