پرده سینما

خالق تصاویر رویایی درگذشت، مرگ ویلموش زیگموند

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

 

زیگموند تقریب یک هفته بعد از هاسکل وکسلر دیگر فیلمبردار تأثیرگذار هالیوود که برای چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ و در راه افتخار برنده اسکار شده بود، از دنیا رفت.

 

 

ویلموش زیگموندویلموش زیگموند فیلمبردار مجارستانی-آمریکایی که برای فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم برنده جایزه اسکار شد و سه بار دیگر نیز بخت دریافت این جایزه را داشت، از دنیا رفت.

ویلموش زیگموند جمعه اول ژانویه (۱۱ دی) در ۸۵ سالگی درگذشت. چند نفر از همکاران زیگموند روز یکشنبه خبر مرگ او را اعلام کردند.

زیگموند در ۱۹۷۷ برای فیلم علمی تخیلی برخورد نزدیک از نوع سوم به کارگردانی استیون اسپیلبرگ برنده اسکار بهترین فیلمبرداری شد. او برای فیلم‌های شکارچی گوزن (مایکل چیمینو، ۱۹۷۸)، رودخانه‌ (مارک رایدل، ۱۹۸۴) و کوکب سیاه (برایان دی پالما، ۲۰۰۶) نیز نامزد اسکار بود. دوران کاری او حدود پنج دهه ادامه داشت.

زیگموند در ۲۰۰۳ در یک نظرسنجی که توسط انجمن بین‌المللی فیلمبرداران انجام شد، به عنوان یکی از ۱۰ فیلمبردار بانفوذ تاریخ سینما انتخاب شد. او با استفاده خلاقانه از نورپردازی و رنگ، قابلیت‌های کارگردان‌ها را بالا می‌برد.

او متولد ۱۹۳۰ در شهر سگد در مجارستان بود. پدرش یک فوتبالیست معروف بود. زیگموند در رشته سینما در دانشگاه تئاتر و فیلم بوداپست درس خواند و بعداً فوق لیسانس فیلمبرداری گرفت. او چند سال به عنوان مدیر فیلمبرداری در بوداپست کار کرد. زیگموند بعد از حمله اتحاد جماهیر شوروی به مجارستان در ۱۹۵۶ از این کشور گریخت. او در ۱۹۶۲ تبعه آمریکا شد. زیگموند در لس آنجلس ساکن شد و به عنوان تکنسین و عکاس در لابراتوارهای عکاسی کار می‌کرد.

زیگموند در دهه ۱۹۶۰ در تعداد زیادی فیلم‌های مستقل کم‌هزینه و فیلم‌های آموزشی کار کرد. او در دهه ۱۹۷۰ بعد از همکاری با رابرت آلتمن در فیلم چشمگیر مکیب و خانم میلر (۱۹۷۱) به شهرت رسید و دو سال بعد در فیلم خداحافظی طولانی بار دیگر با آلتمن همکار شد. نجات‌یافتگان (جان بورمن) و شوگرلند اکسپرس (استیون اسپیلبرگ) از دیگر فیلم‌های زیگموند در این دهه بودند.

او در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ یکی از پرکارترین فیلمبرداران هالیوود بود و با کارگردان‌هایی چون جری شاتسبرگ (مترسک)، مایکل چیمینو (شکارچی گوزن، دروازه بهشت)، برایان دی پالما (وسوسه، ترکیدن) و جرج میلر (جادوگران ایستویک) کار کرد.

زیگموند در ۱۹۹۰ فیلم دو جک به کارگردانی جک نیکلسن را که دنباله فیلم محله چینی‌ها بود، فیلمبرداری کرد، همین‌طور فیلم ناامیدکننده آتش نخوت‌ها به کارگردانی دی پالما. نگهبان گذرگاه عابر پیاده (شان پن)، تقاطع (مارک رایدل)، ماوریک (ریچارد دانر)، آدمکش‌های حرفه‌ای (ریچارد دانر) و شبح و تاریکی (استیون هاپکینز)، از دیگر فیلم‌های زیگموند در این دهه بودند.

او همچنین در دهه ۲۰۰۰ تعدادی از فیلم‌های وودی آلن شامل ملیندا و ملیندا، رویای کاساندرا و با یک غریبه سبزه قدبلند آشنا می‌شوی را فیلمبرداری کرد.

جامعه فیلمبرداران آمریکا در ۱۹۹۹ جایزه یک عمر دستاورد را به زیگموند اعطاء کرد. جایزه یک عمر دستاورد کمرایمیج نیز در ۱۹۹۷ به او اعطاء‌ شد.

زیگموند تقریب یک هفته بعد از هاسکل وکسلر دیگر فیلمبردار تأثیرگذار هالیوود که برای چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ و در راه افتخار برنده اسکار شده بود، از دنیا رفت.

 

برگرفته از خبرگزاری صبا

 


 تاريخ ارسال: 1394/10/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.