پرده سینما

آکادمی اسکار تسلیم منتقدان شد؛ دو برابر کردن تعداد اعضای زن و ایجاد تنوع نژادی!

پرده سینما

 








 

 

آکادمی اسکارآکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای ایجاد تنوع نژادی، در نامزدهای جوایز اسکار قوانینی جدید وضع کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بانی جوایز اسکار با انجام مجموعه‌ای تغییرات عمده در مورد رأی‌گیری و عضوگیری موافقت و در عین حال سه کرسی جدید به هیئت‌رئیسه 51 نفر خود اضافه کرد. تمام این اقدامات بخشی از هدف آکادمی برای دو برابر کردن تعداد اعضای زن و ایجاد تنوع نژادی در اعضای آکادمی تا سال 2020 است.

به گزارش صبا به نقل از  ورایتی، این تغییرات در جلسه اضطراری پنجشنبه‌شب هیئت‌رئیسه آکادمی تصویب شد. آکادمی همچنین پنجشنبه با مقامات شبکه ای‌بی‌سی و نمایندگان کریس راک مجری رنگین‌پوست مراسم هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار دیدار کرد. در این دیدار تأیید شد که راک روز 28 فوریه (بامداد دوشنبه 10 اسفند به ‌وقت ایران) مجری مراسم اسکار خواهد بود.

چهره‌هایی چون جادا پینکت اسمیت، اسپایک لی و ویل اسمیت گفته‌اند در اعتراض به نبود تنوع نژادی بین نامزدهای اسکار امسال در مراسم شرکت نمی‌کنند. برخی دیگر از راک خواسته بودند از اجرای مراسم صرفه نظر کند. راک هنوز به طور مستقیم به این مسئله اشاره نکرده است، اما منابع نزدیک به راک می‌گویند او اعتقاد دارد اگر بماند بیشتر می‌تواند به حل مشکل کمک کند، چرا که جوایز آکادمی تماشاگران جهانی دارد.

امسال برای دومین بار پیاپی تمام 20 نامزد جوایز اسکار بازیگری سفیدپوست هستند. در دیگر بخش‌های اصلی نیز رنگین‌پوستان نادیده گرفته شده‌اند که این مسئله اعتراض‌های بسیاری را به همراه داشته است. از 305 فیلم واجد شرایط تنها چند فیلم ساخته کارگردانان رنگین‌پوست و تنها چند فیلم ساخته کارگردانان زن هستند.

شریل بون آیزاکس رئیس آکادمی روز جمعه در بیانیه‌ای تغییرات جدید را رسانه‌ای کرد. او افزود: آکادمی قصد دارد پیشتاز باشد و منتظر اقدامات صنعت فیلمسازی نمی‌ماند. اقدامات جدید در مورد ترکیب هیئت‌رئیسه و روند رأی‌گیری تأثیر آنی خواهد داشت و آغازگر روند ایجاد تغییرات قابل‌ملاحظه در آرایش اعضای آکادمی خواهد بود.

اسکاراین اقدامات همچنین بر موقعیت رأی دادن اعضای جدید و قدیمی تأثیر می‌گذارد. از سال 2016 هر عضو جدید آکادمی تا 10 سال اجازه دارد در رأی‌گیری برای انتخاب نامزدها و برندگان جوایز اسکار شرکت کند. اگر یک عضو در مدت 10 سال همچنان در عرصه فیلمسازی فعال باشد، موقعیت رأی دادن او تمدید می‌شود. به اضافه، اعضاء بعد از سه دوره 10 ساله یا در صورتی که نامزد دریافت جایزه آکادمی شوند، مادام‌العمر حق رأی دادن خواهند داشت.

این استانداردها عطف به ماسبق شده و اعضای فعلی آکادمی را نیز شامل می‌شود. به عبارت دیگر، اگر یک عضو فعلی در 10 سال گذشته فعال نبوده است، همچنان می‌تواند با داشتن دیگر معیارها برای رأی دادن واجد شرایط باشد. اگر یک عضو فعلی فعال شناخته نشود به موقعیت "ممتاز" منتقل می‌شود. اعضای "ممتاز" به جز حق رأی دادن از تمام امکانات آکادمی استفاده خواهند کرد. این قانون از دوره بعدی جوایز اسکار اعمال خواهد شد.

آکادمی همچنین برای افزایش فوری تنوع در هیئت‌رئیسه، سه کرسی به هیئت‌رئیسه خود اضافه کرد که به پیشنهاد رئیس آکادمی و با موافقت اعضای هیئت‌رئیسه برای دوره‌های سه ساله نامزد می‌شوند. هیئت‌رئیسه فعلی شامل 51 نفر است.

روز جمعه پس از انتشار بیانیه آکادمی در مورد ایجاد تغییرات جدید در مورد رأی‌گیری و عضوگیری، تعدادی از اهالی هالیوود به این مسئله واکنش نشان دادند. آوا دوورنی کارگردان فیلم سلما در توئیتر از این اقدام به عنوان "یک قدم خوب در سفری طولانی و پیچیده برای مردم رنگین‌پوست و هنرمندان زن" یاد کرد.

 

در همین رابطه بخوانید

 

اعتراض به نژادپرستی نیمه‌خودآگاه! اسکار ۲۰۱۶ و صف مخالفان و معترضان

آکادمی اسکار تسلیم منتقدان شد؛ دو برابر کردن تعداد اعضای زن و ایجاد تنوع نژادی!

رأی دادن برای اعضای آکادمی یک امتیاز است و نه یک حق؛ توضیحات آکادمی درباره تغییرات اساسی قوانین


 تاريخ ارسال: 1394/11/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.