پرده سینما

اندکی گرما در سرمای کوهپایه! جشنواره فجر در سومین روز

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سومین روز برگزاری، جشنواره فجر با رونق نسبی مواجه شد. پس از سپری شدن دو روز سرد، اندکی گرما به دامنه ی برج میلاد وارد شد.

قیچی ساخته کریم لک زاده از فیلمهای به نمایش آمده در بخش «سینمای هنر و تجربه» بود که در مجموع چندان غیرقابل قبول به نظر نیامد و توانست نظرات نسبتاً مساعدی را به خود جلب کند.

فیلم ابد و یک روز نخستین فیلم جشنواره بود که با سالن مملو از جمعیت و تشویق هایی که به قصد ستایش بود (و نه تمسخر!) مواجه شد. فیلم راضی کننده بود و پایان غافلگیرکننده آن بر ارزش هایش می افزود.

فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی با تغییر در برنامه، جای خود را هفت ماهگی جدیدترین فیلم هاتف علیمردانی داد. این فیلم هم مورد استقبال نسبی اهالی رسانه قرار گرفت.

یکی از غافلگیری های جشنواره فیلم ایستادن در غبار ساخته محمدحسین مهدویان بود. یک فیلم مستند که به تمامی بازسازی شده درباره زندگی شهید حاج احمد متوسلیان بود و وجود بازیگران متعدد، احتمالاً یکی از دلائل قرار گرفتن آن در بخش «سینمای ایران» شده بود. ایستادن در غبار یک اتفاق کاملاً نو در عرصه فیلمهای دفاع مقدس بود و بی شباهت به هر فیلم دیگری.

 

با اینهمه بی نظمی های جشنواره و برنامه ریزی های غلط همچنان استمرار دارد و غیرقابل گریز به نظر می رسد. سانس مهم ساعت 14 سالن اصلی به فیلمهای مستند اختصاص یافته که این برنامه ریزی غلط نه تنها یکی از بهترین ساعت های نمایش فیلم را به هدر داده، بلکه باعث شده ساعت نمایش فیلمهای مهم بخش «سودای سیمرغ» تا ساعت 1 و گاه 2 بامداد به طول بیانجامد. طبیعی است بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه که به خاطر مسیرهای دور نمی توانند تا دیروقت در برج میلاد بمانند از تماشای فیلمهای سانس های آخر صرفنظر می کنند.

مگر بخش مستند نمی توانست طبق روال سالیان گذشته در سالن های جنبی نمایش پیدا کند؟ واگر بخش مستند برقرار است چرا بخش «فیلم کوتاه» حذف شده است؟

سانس های آخر شب، به خصص در روزهای آخر هفته بیشتر به مهمانانی اختصاص دارد که «شخصی» هستند و شکل لباس و آرایش آنها نشان می دهد ربطی به اصحاب رسانه ندارند.

عملکرد روابط عمومی جشنواره همچنان ضعیف است. ظاهراً هیچکس کارمندان روابط عمومی را توجیه نکرده که نخستین اصل کاری آنها «ارتباط عمومی» است! و اینکه آنها باید در دفتر روابط عمومی استقرار داشته باشند، نه اینکه در محیط سالن بچرخند! آنها باید در دسترس اهالی رسانه باشند و اگرنه با فروتنی، دست کم با احترام با مراجعین برخورد کنند.

اگر دبیر جشنواره این تذکر را از نخستین روزهای جشنواره به کارکنان روابط عمومی می داد که روابط عمومی «ویترین» جشنواره است، قطعاً جشنواره سی و چهارم با اینهمه آسیب مواجه نمی شد.

 

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه به دبیری محمد حیدری برگزار می شود.

 

...


 تاريخ ارسال: 1394/11/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.