پرده سینما

كامران شیردل نشان شوالیه گرفت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در مراسمی كه در سفارت ایتالیا در تهران برگزار شد، نشان شوالیه هنر و فرهنگ ایتالیا به كامران شیردل مستندساز ایرانی اعطا شد. كامران شیردل اولین فیلمساز ایرانی است كه این عنوان را از جانب دولت ایتالیا دریافت كرده‌ است.

 

شیردل در روزهای جوانی در دهه 1350. سمت چپ: شیردل. سمت راست: آنتونیونیبراساس گزارش فارس، در متنی كه در دلایل اهدای این نشان از سوی دولت ایتالیا منتشر شده آمده است: وی با جسارت و صلابتی درخور تجلیل و تكریم، با بهره‌گیری از مفاهیم، معانی و تجربیات گرانقدر مكتب نئورئالیسم ایتالیا _ كه وی خود به‌درستی از جمله شاگردان اساتید صاحب نام این مكتب بوده ـ در معرفی، اشاعه و تفهیم این مكتب و دستاورد‌های مهم آن و معرفی بزرگان آن از جمله روبرتو روسلینی، ویتوریو دسیكا، چزاره زاواتینی، لوكینو ویسكنتی و هم‌چنین كارگردانان بزرگ دهه شصت و هفتاد ایتالیا هم‌چون میكل‌آنجلو ‌آنتونیونی، فدریكو فلینی، فرانچسكو روزی، جیلو پونته كوروو و دیگران نقشی بسیار سازنده را برعهده داشته است.

در ادامه این متن آمده است: كامران شیردل مؤسس و مدیر اولین جشنواره‌ مستقل ملی و بین‌المللی سینمای مستند كیش بوده كه جایگاهی والا نزد مستندسازان آزاد‌اندیش ایرانی و در منطقه ایفا كرد و در به حركت درآوردن چرخه خلاقیت و تولید در میان نیروهای جوان مستند‌ساز و امید‌بخشی، اعتبار و معرفی آنان تاثیر‌ی بی‌ماندگار جای گذاشت.

در خاتمه متن اهدای نشان فرهنگو هنر دولت ایتالیا به شیردل آمده است: حضور و نقش كارآمد شیردل به عنوان داور بین‌المللی در عرضه جشنواره‌های فیلم مستند در اكثر كشورهای جهان _ به‌ویژه ایتالیا _ و نمایش حضور و معرفی آثارش در میان جامعه مستند‌سازان و هم‌چنین انتخاب اصلح فیلم اونشب كه بارون اومد به‌عنوان یكی از والاترین شیردل در سال های جوانی. از چپ به راست: کامران شیردل، فرانچسکو روزی، منوچهر انورنمونه‌های ماندگار مستند‌سازی در سطح جهان و تاریخ سینما غیرقابل انكار و درخور این عنوان افتخار‌آمیز است.

در این متن، كامران شیردل به عنوان یكی از پدران سینمای مدرن و امروز ایران نام برده شده كه به‌ویژه در پایه‌گذاری سبك و سیاق سینمای مستند اجتماعی با نگرشی نقادانه نقشی بسیار اساسی و بنیادین داشته است.

لازم به توضیح است کامران شیردل تحصیلات عالی خود در رشته سینما را در کشور ایتالیا انجام داده و گویا در زمان ساخت فیلم  انجیل (کتاب آفرینش) (1966) در ایتالیا، یکی از دستیاران جان هیوستن در این فیلم بوده است. در دهه 1350 شیردل نه تنها یکی از مؤثرترین مستندسازان ایرانی بود، بلکه با فیلم صبح روز چهارم به عنوان یکی از سینماگران مهم عرصه سینمای داستانی درخشید. در طول برگزاری جشنواره جهانی فیلم تهران که فیلمسازانی مثل میکل آنجلو آنتونیونی و فرانچسکو روزی به ایران دعوت می شدند، شیردل در جلسات گفت و گو با این فیلمسازان نقش مجری/مترجم/کارشناس را ایفا می کرد و مصاحبه طولانی او با فرانچسکو روزی در آن سال ها یکی از بهترین مصاحبه های انجام شده با این فیلمساز است.

در طول سه دهه گذشته کامران شیردل نه تنها فعالیت فیلمسازی در حوزه سینمای داستانی را ادامه نداد، بلکه فعالیت خود در مستندسازی را بیشتر حول و حوش تهیه مستندهای صنعتی متمرکز ساخت. به هرحال اهدای این جایزه مهم به این فیلمساز ایرانی را به عموم هموطنان ایرانی تبریک می گوییم.

 

 

کامران شیردل در این سال ها

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.