پرده سینما

کیمیایی: فیلم کمدی نسازید. برای خندیدن وقت بسیار است

پرده سینما

 







 

 

 

مسعود کیمیاییاختتامیه هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم‌سازی، ١٢ اسفند با حضور بسیاری از چهره‌های هنری کشور برگزار شد و مسعود کیمیایی، مدیر این جشنواره، نکاتی را به جوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی متذکر شد.

حسین حیدری‌پور، دبیر جشنواره، در ابتدا با تشریح چگونگی برگزاری این جشنواره از سالیان گذشته تاکنون گفت: هفتمین دوره جشنواره کارگاه آزاد فیلم که از سال ۸۵ کار خود را با همت مسعود کیمیایی به‌طور کاملا مستقل آغاز کرده است، میزبان ۳۰۰ اثر داخلی و ۱۴۰ اثر خارجی بود که از این میان ۹۷ فیلم در بخش مسابقه شرکت داشتند. این جشنواره بدون یک ریال دولتی برگزار شده و امیدواریم به‌زودی صاحب دبیرخانه دائمی شود تا هرساله برگزار شود.

مسعود کیمیایی، مدیر کارگاه آزاد فیلم، نیز صحبت‌هایش را درباره هنرجویان این آموزشگاه آغاز کرد و گفت: تنها چیزی که آرزو و آینده من است؛ آینده‌ای که چیزی از آن نمانده، این است که کارگاه آزاد فیلم با هنرجویان خوبش فیلم خوب و اجتماعی بسازد. او ادامه داد: فیلم اجتماعی بسازید. فیلم کمدی نسازید. برای خندیدن وقت بسیار است. هر کمکی که هست، کارگاه آزاد فیلم تا جایی که دستش می‌رسد، به شما کمک می‌کند. در ادامه این مراسم از فریماه فرجامی و بهروز افخمی تجلیل و اعلام شد که فریماه فرجامی به دلیل نامساعدبودن وضع جسمی‌اش نتوانسته در این مراسم حضور پیدا کند و در ادامه لوح تقدیر به بهروز افخمی اهدا و از وی تجلیل شد. مسعود کیمیایی پس از اعطای لوح تقدیر به افخمی که با دستخط خودش آن را نوشته بود، درباره این فیلم‌ساز گفت: افخمی را خیلی دوست دارم چون شجاع و جسور است و مهم‌تر اینکه هر کاری که دلش بخواهد، می‌کند.

کیمیایی افزود: گفته خودم را تصحیح می‌کنم، گفتم فیلم کمدی نسازید اما وقتی فیلم داریوش مهرجویی را یادم آمد فهمیدم می‌شود فیلم کمدی خوب ساخت، پس کمدی بسازید اما کمدی مبتذل نسازید.

پس از صحبت‌های کیمیایی، بهروز افخمی پس از دریافت لوح خود گفت: این بهترین هدیه‌ای است که تابه‌حال گرفته‌ام و وقتی در ایام نوجوانی فیلم‌های کیمیایی را می‌دیدم به خواب هم نمی‌دیدم که روزی مسعود کیمیایی برایم بزرگداشت بگیرد. همین‌طور به خواب هم نمی‌دیدم که با نعمت حقیقی همکاری کنم و او برایم فیلم‌برداری کند اما هرچیزی را که آرزو کنیم، برایمان اتفاق می‌افتد.

در بخش دیگری از این مراسم، از حامد ابراهیم‌پور، شاعر و مدرس سینما و علیرضا بهرامی، شاعر و مستندساز که در آثار و فعالیت‌هایشان ارجاعات و توجه‌هایی به فیلم‌های مسعود کیمیایی داشته‌اند، با حضور مسعود کیمیایی، بهروز افخمی و جواد طوسی روی صحنه تقدیر شد. نغمه دانش‌آشتیانی و مهدی احمدی به‌عنوان نمایندگان روزنامه هنرمند و خبرگزاری مهر لوح خود را دریافت کرده و از مصطفی زبرجد و هادی نصیری‌رحیمی به‌عنوان دو خبرنگار فعال و همراه با جشنواره تجلیل شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره معرفی شدند.

در بخش مستند، جایزه بهترین دستاورد فنی به عماد حسینی برای فیلم خانی‌آباد اهدا شد. جایزه بهترین تحقیق و پژوهش به سیدحمید میرحسینی برای حرکت در سکوت (دیپلم افتخار) و سیدعلی شیدایی برای فیلم لاله شو (تندیس) اهدا شد. در بخش بهترین کارگردانی: حبیب باوی‌ساجد برای «لالایی جنگ» جایزه این بخش را دریافت کرد. در بخش بهترین فیلم، محمد سنگوری برای برادران زمین شایسته دریافت جایزه معرفی شد.

در بخش جایزه صلح، تندیس و دیپلم افتخار جشنواره به سالم صلواتی برای ساخت فیلم بادبادک‌های بی‌باد اهدا شد.

در بخش بین‌الملل فیلم‌های سورتمه از کشور ایتالیا و دره نهنگ‌ها از ایسلند شایسته تقدیر دانسته شدند. در بخش داستانی، جایزه دستاورد فنی به سودابه کامرانی برای فیلم انعکاس سیاه (دیپلم افتخار) و امین اشرفی برای فیلم مهرآباد جنوبی (تندیس) اهدا شد. جایزه بهترین فیلم‌نامه، به حمیدرضا بابابیگی برای جیب‌های بارانی‌ات را بگرد اهدا شد. جایزه بهترین بازیگر زن، به کتانه افشارنژاد برای فیلم گاهی نیستی (دیپلم افتخار) و ژیلا شاهی برای بازی در فیلم باغ بی‌برگی (تندیس) اهدا شد. جایزه بهترین بازیگر مرد به حامد شیخی برای بازی در دو فیلم سراب و فرزندان اعدام اهدا شد. جایزه بهترین کارگردانی‌ در این بخش به رضا فهیمی برای کودکان ابری و شهرزاد دادگر برای ۵۰۰ مثقال طلا (هر دو دیپلم افتخار) و بابک قائمی برای فیلم جیب‌های بارانی‌ات را بگرد (تندیس) اهدا شد. جایزه ویژه هیأت داوران نیز به دو فیلم زیستن مرغ مقلد و فیلم من قدیمی هستم اهدا شد.

برگزیدگان، لوح و تندیس‌های خود را از مسعود کیمیایی، بهروز افخمی و فرزاد مؤتمن دریافت کردند. در پایان این مراسم نیز اعلام شد که از چند فیلم‌ساز (بابک قائمی، شهرزاد دادگر، عادل تبریزی و ایران انتظاری) با دراختیارگذاشتن تجهیزات تولید برای ساخت فیلم بعدی‌شان قدردانی خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1394/12/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.