پرده سینما

لهستانی‌ها ۹۰ سالگی آندری وایدا را جشن گرفتند

پرده سینما

 







 

 

آندره وایداسینمای لهستان با تدارک برنامه‌ای ویژه که با نمایش مجموعه آثار آندری وایدا و همچنین برپایی نمایشگاهی از زندگی وی همراه بود، 90 سالگی این کارگردان تأثیرگذار و کهنه‌کار سینمای جهان را جشن گرفت.

به گزارش ایسنا، وایدا که ساخت 40 فیلم بلند را در طول دوران طولانی فعالیت سینمایی خود در کارنامه دارد در آثارش به برهه‌های حیاتی تاریخ کشور لهستان پرداخته است و هم اکنون مشغول ساخت فیلمی بر اساس زندگی ولادیسلاو وسترزیمنسکی لهستانی است که آثارش از سوی رژیم کمونیستی ممنوع اعلام شده بود.

وایدا اخیر اعلام کرده است تا زمانی که انرژی داشته باشد به ساخت فیلم ادامه می‌دهد و موفقیت فیلم‌هایش را نیز مرهون تلاش تمامی عوامل سازنده دانست.

فیلم قبلی این کارگردان مطرح والسا: مرد امیدوار نام داشت که روایتگر داستان زندگی رهبر جنبش دموکرات و یکی از تاثیرگذارترین افراد در تغییر دوره‌ی کمونیستی لهستان بود.

به گزاش یاهو نیوز، وی در سال 1981 با فیلم معروف مرد آهنی موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم از جشنواره کن شد و در جوایز اسکار نیز نامزد بهترین فیلم خارجی بود.

وایدا در سال 2000 در حالی به پاس پنج دهه کار خلاقانه در سینما جایزه‌ی اسکار افتخاری دریافت کرد که فیلم‌های دیگر او شامل سرزمین موعود، کاتین و دوشیزگان ویلکو نیز به جمع نامزدهای نهایی اسکار خارجی راه یافته بود.

جشنواره‌ برلین در سال 2006 با اعطای خرس طلای افتخاری و جشنواره فیلم ونیز نیز در سال 2013 با اعطای جایزه دستاورد سینمایی خود از این کارگردان بلندآوازه تقدیر کردند.

انگشتر عقاب‌نشان (1993)، هفته مقدس (1996) و مرد مرمرین (1976) از جمله دیگر ساخته‌های استاد سینمای لهستان است.


 تاريخ ارسال: 1394/12/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.