پرده سینما

آیدین آغداشلو: دنیای تجسمی رفته رفته جایگاه واقعی اش را در جامعه پیدا می کند

پرده سینما

 





 

 

 

آیدین آغداشلوهنرمند باید با همه توان به خلق آثار هنری بپردازد و معرفی،تبلیغ و فروش کار را به متخصصان امر بسپرد.

آیدین آغداشلو هنرمند پیشکسوت و استاد نقاشی در گفتگو با خبرگزاری صبا گفت: خوشبختانه جامعه تجسمی در کشور در مسیری پیش می رود که مسیر مهمی است و شاید بلافاصله مقصد نهایی آن مشخص نباشد اما آنچه اهمیت دارد این است که این راه، راه درستی است و دنیای تجسمی رفته رفته جایگاه واقعی اش را در جامعه پیدا می کند. سال گذشته شاهد آن بودیم که خیلی از آثار هنری به قیمت واقعی فروخته شد و حتی در برخی موارد آثار بالاتر از قیمت واقعی به فروش رسید.

اینکه یک نقاش با تمام توان کار کند و پس از برپایی نمایشگاه و یا شرکت در حراجی ها اثرش به فروش برسد نوعی مقبولیت و دل گرمی برای اوست.

وی افزود:برپایی همایش ها و سمینارهای تخصصی در زمینه هنر، جذب دانشجویان به رشته های هنری، افتتاح گالری های جدید در سراسر کشور و توجه ویژه مجموعه دارها به هنرهای تجسمی همگی اتفاقات مثبتی است که در سال های اخیر و به طور مشخص در سال گذشته این حوزه از هنر را در مسیری درست پیش برد.هرچند هنرهای تجسمی هم مانند سایر جریان های هنری بالا و پایین های خودش را دارد اما به اعتقاد من این بدنه در حال رشد است و این مهمترین چیزی است که باید در نظر داشت.

وی ادامه داد: از منظر اقتصاد اگر بخواهیم این هنر را نگاه کنیم شاید وضعیت چندان مطلوب نباشد چرا که بازار تجسمی به صورت مستقیم وابسته به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و رکود فعلی است و به طور مثال قیمت تابلوها نسبت به سال های قبل روند صعودی محسوسی نداشته است اما این قضیه خیلی اهمیت ندارد و نباید تنها با توجه به آن از سایر پیشرفت ها غافل شد.

این پیشکسوت نقاشی خاطر نشان کرد: سال جاری از هر نظر سال خوبی است چه به لحاظ اقتصادی و چه از نظر افتتاح گالری ها و حراجی های بزرگ تهران، همچنین گردهمایی هایی که به صورت کاملا تخصصی در مراکز فرهنگی و دانشگاهی این مرز و بوم برگزار می شود همه نشان از پیشرفت حوزه هنرهای تجسمی دارد.مثلا افتتاح گالری در شهر کرمان که هیچ وقت نگارخانه نداشته و یا گالری هایی که هرچند در آغاز توسط افرادی با منافع مادی تاسیس می شود اما در نهایت منافع معنوی با ارزشی را در راستای خدمت به هنرهای تجسمی  در پی دارد.البته این اتفاق ها را نباید تنها محدود به یک زمان خاص دانست.این اقدامات از 13،14 سال قبل بذرافشانی شده و تازه در این سال ها به بار نشسته است.

آغداشلو تصریح کرد: به اعتقاد من هیچ اشکالی ندارد که افراد با دانش اندک وبا تأسیس یک نگارخانه به دنیای تجسمی وارد شوند چرا که این کار بدون شک به رونق این حوزه کمک می کند و در طول زمان آن ها که خیلی از ماجرای تجسمی دور باشند پرت میشوند و مابقی به مرور جایگاهشان را پیدا می کنند.

وی در خصوص نیاز امروز جامعه تجسمی گفت: همان طور که گفتم عناصر زیادی از گالری دار و مجموعه دار تا خود اشخاص به هم دست یاری داده اند تا  کمک کنند که دنیای تجسمی جلو برود و بیشتر قد بکشد اما آنچه به عنوان نکته ای مشخص قابل ذکر است این است که رسانه های جمعی آنطور که باید از ظرفیتشان استفاده نمی کنند و با وجود مجله های خوب و تخصصی هنوز در این حوزه ضعف بسیا داریم.

وی اظهار کرد:صدا و سیما به عنوان موثرترین منبع برای معرفی و تبلیغ هنرهای تجسمی آن طور که باید عمل نمی کند و در مورد مطبوعات هم جای صفحه ای که هر روز نقد و معرفی هنری داشته باشد خالی است.

 

وی در پایان یادآور شد:معرفی و توضیح هنر وظیفه هنرمند نیست. هنرمند باید اثر هنری خوبی را خلق کند و همه توانش را در ارایه آثار مطلوب بگذارد و تبلیغ و فروش کار را به متخصصان این حوزه بسپرد.پس نباید از هنرمند توقع داشت که بعد از خلق یک اثر هنری  دغدغه معرفی هنر و تبلیغ آن را هم داشته باشد.

 

 گزارش از عاطفه گودرزی



 تاريخ ارسال: 1395/1/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.