پرده سینما

سال ۲۰۱۶، سال استثنایی فستیوال کن

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فستیوال کناعطای نخل طلای غیرمنتظره به کن لوچ و نادیده گرفته شدن برخی از پرامیدترین فیلم‌ها چون کمدی آلمانی تونی اردمن از مهمترین اتفاقات، اختتامیه کن 2016 بودند.

به گزارش ایسنا، هیات داوران جشنواره کن که امسال ریاست آن بر عهده جورج میلر کارگردان استرالیایی بود، در نهایت به توافق نظر بر اعطای جایزه نخل طلای بهترین فیلم به کن لوچ برای فیلم من، دنیل بلیک رسیدند، تصمیمی که همچون اغلب ادوار برگزاری این رویداد سینمایی موافقان و مخالفان خود را داشت.

لوچ چهره محبوب کن که دومین جایزه نخل طلا را از این جشنواره دریافت می‌کرد پس از کسب این جایزه گفت: " ما تلاش کردیم در این فیلم وجه نمایشی زندگی روزمره را در تمام اشکال و غالب‌های آن ارائه دهیم".

اما کمدی تونی اردمن ساخته مارن اده از آلمان پیش از آغاز مراسم اختتامیه از سوی اغلب منتقدین سینمایی شانس اول کسب نخل طلای بهترین فیلم بود اما این فیلم در شب پایانی جشنواره یک نظاره‌گر بود و تنها به جایزه فیپرشی (انجمن منتقدین بین المللی فیلم ) بسنده کرد که پیش از مراسم اختتامیه اعلام شده بود.

فیلم پترسون به کارگردانی جیم جارموش و فیلم هیجانی و جذاب او از پلوورهوفن نیز از دیگر ناکامان بزرگ کن شصت‌و‌نهم بودند.

ایزابل هوپرت، کریستین استوارت و همچنین سوینا براگا از سرشناس‌ترین بازیگران حاضر در کن امسال بودند که سالن برگزاری مراسم اختتامیه را دست‌خالی ترک کردند و رقابت را به نقش آفرینی خوب اما نه چندان استثنایی ژاکلین ژوزه برای فیلم رُازی من باختند.

ژاکلین ژوزه در نشست خبری پس کسب این جایزه عنوان کرد: برلیانت مندوزا (کارگردان فیلم رُازی من) به همه دنیا نشان داد خانواده چقدر اهمیت دارد و این پیام اصلی این فیلم است".

فستیوال کنجایزه بزرگ جشنواره کن که مهمترین جایزه پس از نخل طلای بهترین فیلم است نیز در حالی به خاویردولان برای فیلم اینجا آخر دنیاست رسید که این تصمیم با انتقاد شدید برخی از منتقدین روبه رو شد و بسیاری از آنها این فیلم عجیب را دستمایه طنز قرار داده بودند و حتی حضور او در سالن مراسم اختتامیه نیز تعجب همگان را برانگیخته بود اما شاید اعطای این جایزه منتقدان را متقاعد کند تا یک بار دیگر فیلم را با دقت ببینند.

دولان در نشست خبری برندگان جشنواره کن درباره فیلمش گفت: "می خواستم با فیلمم کاری کنم تا افراد با خانواه‌هایشان صحبت کنند. پیام فیلم این است که ما باید جزیئات رفتاری یکدیگر را بشناسیم"

دو فیلم دیگر که براستی شایسته تقدیر در کن امسال بودند نیز به حق خود رسیدند؛ فارغ التحصیلی از کریستین مونجیو و خریدار شخصی از الیورآسایاس که هر دو به صورت مشترک جایزه بهترین کارگردانی را به خانه بردند و البته نباید فراموش کرد که فیلم آسایاس پس از نمایش در کن از سوی برخی مخاطبین هو شده بود.

آسایاس با تمجید از کریستین استوارت بازیگر فیلمش گفت: "استورات چیزهای زیادی از ژولیت بینوش در فیلم قبلی‌ام ابرهای سلیس ماریا آموخت و من ظرفیت‌های او را به خوبی در این فیلم حس کردم".

کریستین مونجیو نیز عنوان کرد: "اگر روند را تغییر ندهیم، سینمای مؤلف ناپدید خواهد شد. باید از سینمای هنری حمایت کنیم".

اما پیتر بردشاو منتقد سینمایی ارشد گاردین در ادامه درباره فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی می‌نویسد: این فیلم اثری جدی و ارزشمند است، گرچه دلالت‌های غیرشفاف درفیلم شبیه اغلب فیلم‌های دیگر فرهادی بود اما با این حال این فیلم در جشنواره با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و جوایز بهترین فیلمنامه را به دلیل پیچیدگی در ظرافت ساختاری و همچنین بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی کسب کرد تا تنها فیلم شب اختتامیه با دو جایزه نام گیرد.

حسینی کار خود را در ایفای نقش در فیلم فروشنده فوق العاده خوب انجام داده است و در حالی موفق به کسب جایزه شد که رقبایی سرسختی چون پیتر سایمونشک (تونی اردمن )‌ و آدام درایور ( پترسون) را پیش رو داشت.

همچنین شهاب حسینی در نشست خبری در پایان مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن گفت: دو جایزه از میان جوایز به فیلم فروشنده از ایران رسید، این فوق‌العاده است و اصغر فرهادی نیز این دو جایزه مهم را ادای احترامی به سینمای ایران دانست.

می‌توان گفت که جشنواره فیلم کن سال استثنایی را پشت سر گذاشت و در بخش رقابتی خود میزبان مجموعه‌ای فوق‌العاده از استعدادها بود که هیچ کدام از آنها ناامید کننده نبودند.

 

 

در همین رابطه ببینید

 

عکسهای شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، و اصغر فرهادی در فستیوال کن ۲۰۱۶

 

عکسهای ترانه علیدوستی در فستیوال کن ۲۰۱۶

 

عکسهای دست اندرکاران فیلم «فروشنده» در فستیوال کن ۲۰۱۶


 تاريخ ارسال: 1395/3/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.