پرده سینما

دعوت از عباس کیارستمی برای پیوستن به رای دهندگان آکادمی اسکار

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در فهرست رای‌دهندگان آکادمی اسکار نام کهنه‌کاران سینما از جمله عباس کیارستمی و کن لوچ هم دیده می‌شود که هر دوی آنها نخل طلای جشنواره کن را به خانه بردند. در این فهرست که از ٦٨٣ سینماگر دعوت به عمل آمده، اسامی ٢٨٣ سینماگر بین‌المللی از ٥٩ کشور فهرست شده است؛ ٤٦درصد اعضا زن و ٤١درصد آنها اقلیت‌های نژادی و قومی را تشکیل می‌دهند. جوان‌ترین آنها ٢٤ ساله و پیرترین آنها ٩١ ساله است.

 

 

جایزه اسکارهشتادوهشتمین مراسم جایزه اسکار، سال گذشته با جنجال و بحث‌های نژادی و قومیتی برگزار شد؛ رای‌دهندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ٢٠ بازیگر نامزد بخش‌های جایزه بهترین بازیگری زن و مردِ نقش‌ اول و مکمل را تماماً سفید‌پوست انتخاب کرده بودند. این اقدام آکادمی با اعتراض سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان مواجه شد و جریان «اسکار خیلی سفید» راه افتاد. اما سرچشمه این هیاهو به سال ٢٠١٥ برمی‌گشت که در بین نامزدهای آکادمی اسکار در فهرست‌های مختلف بخش‌های بازیگری نام هیچ بازیگر رنگین‌پوستی دیده نمی‌شد. رویکرد دو سال متوالی این آکادمی در فقدان تنوع نامزدان و از جمله نادیده گرفتن زن‌ها در میان نامزدها و رای‌دهندگان آکادمی اسکار، مسوولان این رویداد را با انتقادات و اعتراضات گسترده مردم روبه‌رو کرد و در نهایت مسوولان این آکادمی تغییرات بنیادین در مورد رای‌ها، روند کار و ساختار مدیریت با هدف افزایش گوناگونی اعضایش را در دستور کار خود قرار دادند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی روز چهارشنبه فهرست افراد دعوت شده به این رویداد را منتشر کرد. نیمی از این افراد زن هستند و تقریبا تعداد زیادی را آفریقایی- امریکایی‌ها تشکیل می‌دهند. در این فهرست نام کهنه‌کاران سینما از جمله عباس کیارستمی و کن لوچ هم دیده می‌شود که هر دوی آنها نخل طلای جشنواره کن را به خانه بردند. در این فهرست که از ٦٨٣ سینماگر دعوت به عمل آمده، اسامی ٢٨٣ سینماگر بین‌المللی از ٥٩ کشور فهرست شده است؛ ٤٦درصد اعضا زن و ٤١درصد آنها اقلیت‌های نژادی و قومی را تشکیل می‌دهند. جوان‌ترین آنها ٢٤ ساله و پیرترین آنها ٩١ ساله است.

شریل بون آیساکس، رییس آکادمی در بیانیه‌ای که به همراه این فهرست منتشر کرده، نوشته است: «این اقدام در پی تعهد بلندمدت ماست به خوشامدگویی به استعدادهای شگفت‌آوری که صنعت فیلم امروز را منعکس می‌کنند. ما برای آنهایی که علاقه‌مند به فعالیت در این صنعت خارق‌العاده و طبقه‌بندی‌شده‌ هستند، فرصت‌هایی ایجاد کرده‌ایم.»

عباس کیارستمیجاستین چانگ، منتقد روزنامه لس‌آنجلس‌‌تایمز در مورد تازه‌ترین اقدام این آکادمی می‌نویسد: «جای تعجب نیست که برخی از کارگردان‌ها و نویسنده‌ها از جمله لنی آبراهامسون و آدام مک‌کی که هر دو نامزد بخش کارگردانی اسکار ٢٠١٦ به ترتیب برای فیلم‌های اتاق و کسری بزرگ بودند یا رایان کوگلر که فیلم کرید او مورد توجه این آکادمی قرار نگرفت و یکی از دلایل شکل‌گیری «اسکار خیلی سفید» شد، به این آکادمی دعوت شدند. فیلیس نگی که برای فیلمنامه‌نویسی درام کارول نامزد جایزه اسکار شد یا لازلو نمس، کارگردان مجارستانی که برای ساخت فیلم پسر شائول برنده جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار شد، شگفتی این فهرست‌ نیست. تعداد فیلمسازان دعوت‌شده‌ای که تا به حال نامزد یک جایزه اسکار نشده‌اند و حتی انگیزه دریافت جایزه‌ای از این رویداد سینمایی را ندارند، شگفتی‌ساز است.»

چانگ در ادامه می‌نویسد: «هر فردی، از جمله شریل بون آیساکس، مدتی را در جریان جشنواره‌های فیلم بگذراند، حتما با اسامی افرادی همچون کاترین بریلات، نوری بیلگه‌جیلان، میا هنسن لووه، محمد الصالح هارون، عبدالطیف کشیش، تاکشی کیتانو، هیروکازئو کورئیدا، کیوشی کوروزاوا، یورگوس لانتی‌موس، جولیا لوکتف، لوکرسیا مارتل، اورسلا می‌یر، پارک چانووک، لین رمزی، کارلوس ریگاداس و جیا ژانگ‌که آشناست و اگر فیلم‌های آنها را بشناسید، می‌دانید که گرچه شایسته دعوت به آکادمی اسکار هستند اما نتیجه این اقدام قابل پیش‌بینی است.»

این منتقد از این اقدام مبتکرانه آکادمی ابراز خوشحالی می‌کند و می‌نویسد: «این خوشحالی نمی‌تواند جلوی این حس ناباوری که بزرگانی همچون عباس کیارستمی و کن لوچ برای نخستین‌بار در مقام رای‌دهنده به این آکادمی دعوت می‌شوند بگیرد. اگر هفته گذشته به من خبر می‌دادند که ونگ بینگ، کارش به آکادمی اسکار کشیده شده، بیشتر از زمانی که مستند تا هنگامی که دیوانگی ما را جدا کند از بینگ درباره زندگی در آسایشگاه روانی را می‌دیدم، می‌خندیدم.»

 

 

 

برگرفته از روزنامه اعتماد

بهار سرلک

 

در همین رابطه بخوانید

 

 

یاران گمشده آزادند؛ بازخوانی دیدار عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو

 

کیارستمی، اصلی که کپی ندارد؛ نگاهی به کارنامه ششمین کارگردان برتر جهان

 

روایتی از موفقیت عباس کیارستمی در کن؛ واکاوی جایزه‌ای که ۱۹ سال پیش اهدا شد

 

به انتخاب مجله نیویورکر؛ فیلم کیارستمی سومین فیلم برتر قرن ۲۱

 

دعوت از عباس کیارستمی برای پیوستن به رای دهندگان آکادمی اسکار



 تاريخ ارسال: 1395/4/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

خبر خوبی است. بهبودی یکی از قدیمی ترین فیلمساز ماندگار سینمای ایران و بازگشت به کار

29+0-

شنبه 12 تير 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.