پرده سینما

محمدرضا اعلامی تا خاک بدرقه شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محمدعلی سجادی: محمدرضا دق كرد. هر وقت او را می‌دیدم گرفتار بود البته ما خیلی هم همدیگر را نمی‌دیدیم و رفیق گرمابه و گلستان نبودیم، اما بعضی‌ وقت‌ها، این ندیدن عین دیدن است. من نتوانستم در چشم همسرش نگاه كنم و شاید فردا كس دیگری نتواند در چشم همسر من نگاه كند. همه ما داریم دق می‌كنیم. محمدرضا نمی‌دانم امروز تو راحت شده‌ای یا عده‌ای دیگر؟

 

سخنرانی مرتضی شایسته در مراسم تشیع پیکر محمدرضا اعلامی. عکس از الهام عبدلیاهالی سینما صبح دیروزبا حضور در ساختمان شماره 2 خانه سینما محمدرضا اعلامی را به خانه ابدی بدرقه كردند. محمدعلی سجادی از جمله سخنرانان این مراسم بود كه گفت: نقطه ضعف محمدرضا مثل خیلی از بچه‌های دیگر، در عشق به سینما بود. اعلامی تاوان عشقش به سینما را داد.

به گزارش فارس، در این مراسم كه ساعت 9 صبح آغاز ‌شد، هنرمندان بسیار زیادی حضور داشتند و اكثر مسئولان و مدیران سینمایی نیز به احترام این فیلمساز در مراسم تشییع پیكر وی حاضر شده بودند.

محمد‌مهدی عسگر‌پور رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما به عنوان اولین سخنران در سخنانی گفت: سینمای ایران یكی دیگر از فیلمسازان سخت‌كوش خودش را از دست داد مرحوم اعلامی از كارگردانان صاحب نام سینمای ایران كه سال‌ها در كار خود تلاش زیادی داشت.

وی ادامه داد: اعلامی از نسل آدم‌های خاصی است كه در شرایطی فیلمسازی كرد و شرایط سخت ایام باعث شد دچار سختی‌های فراوانی در تولید بشود و همكاران ایشان شهادت می‌دهند كه وی در كاری كه می‌خواست انجام دهد، فردی پرتلاش و سخت‌كوش و مؤمن بود.

عسگر‌پور در خاتمه اظهار داشت: این ضایعه را به خانواده ایشان تسلیت می‌گویم و امیدوارم این روند رو به رشد متوفیات به خصوص در سینمای كشور رو به كاهش برود.

مرتضی شایسته رئیس اتحادیه تهیه‌كنندگان و پخش‌كنندگان سینمای ایران و تهیه‌كننده فیلم سینمایی ماشاء‌الله خان... كه با مرگ ناگهانی اعلامی ناتمام ماند، به عنوان سخنان بعدی گفت: محمدرضا اعلامی در بین ما نیست. یك شخصیت مخلص، انسانی درست، نویسنده و كارگردانی توانا و تهیه‌كننده‌ای كه كارش را بلد بود، اكنون از دست ما رفته است و دیگر در بین ما جایی ندارد.

شایسته در پایان گفت: من این ضایعه را به خانواده اعلامی و همچنین خانواده سینمای ایران تسلیت می‌گویم و امیدوارم كه راه ایشان در این سینما پررهرو باشد.

مهدی كرم‌پور سخنگوی كانون كارگردانان سینمای ایران نیز به عنوان سخنان بعدی اظهار داشت: محمدرضا اعلامی هم رفت. یكی جلوی این سیل رفتن را بگیرد و به فرشته مرگ بگوید كه از ما چه می‌خواهد.

وی ادامه داد: محمدرضا اعلامی دوست و همكار ما بود، من در این چند روزه وقتی صفحات روزنامه‌ها و سایت‌ها را نگاه می‌كنم، همه از نقطه ضعف می‌گویند كه یكی از بهترین‌های دهه شصت بود اما چرا اعلامی از نقطه ضعف جلوتر نرفت.

كرم‌پور ادامه داد: امروز سینمای ایران بین دو لبه سینمای مبتذل خصوصی و پروپاگاندای دولتی قیچی می‌شود و كسی به فكر سینمای ما نیست.

سخنگوی كانون كارگردانان سینمای ایران در خاتمه گفت: اعلامی به خاطر سینما حتی به زندان رفت و تعریف می‌كرد وقتی به زندان رفته، هر كسی دلایل زندان رفتنش را می‌گفت و او می‌گوید: من فیلم ساختم و به خاطر فیلم‌سازی به زندان افتادم!

وی در خاتمه اظهار داشت: ما خیلی راحت می‌رویم و شده‌ایم مثل آن درویش كه سرش را به درخت تكیه می‌دهد و می‌رود ما خیلی راحت می‌رویم و قول می‌دهیم كسی ما را هول ندهد.

جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی‌بصری وزارت فرهنگ و ارشاد وزارت اسلامی به عنوان سخنران بعدی مراسم گفت: مرگ تقدیری است كه در سرنوشت همه ما نوشته شده است و ما در صفی قرار گرفته‌ایم كه همه آن را تجربه خواهیم كرد بنابر این بیاییم وظایف خود را در قبال همدیگر بشناسیم.

شمقدری گفت: اگر ما نسبت به مرگ اعلامی و اعلامی‌ها افسوس می‌خوریم و باید بدانیم هر كدام چه وظایفی داریم. اعلامی رفت درست مانند رسول ملاقلی‌پور اما بخش بزرگی از سینمای بزرگ ایران هنوز هستند و در این جمع حاضر هستند و اگر امروز جمع شده‌ایم تا او را بدرقه كنیم و برای شادی روح او دعا كنیم، باید یاد بگیریم كه وظایف خود را در مقابل همدیگر درست انجام دهیم.

معاون امور سینمایی تأكید كرد: سینمای ایران امروز بیش از حد مقطع دیگری نیاز به اتحاد به همدلی دارد و ما باید اتحاد و همدلی را یاد بگیریم و اگر این كار را انجام دهیم، مطمئنا روح ایشان نیز با آرامش از میان ما خواهد رفت.

شمقدری در خاتمه صحبت‌های خود گفت: برای من سخت است كه بتوانم صحبت كنم، چرا كه ایشان چند هفته قبل با من ملاقات داشت و قرار بود كاری را در مورد یك سوژه بسیار پرارزش به نگارش درآورد كه متأسفانه دست اجل مهلت نداد. من به خانواده ایشان و به خصوص مادر ایشان تسلیت می‌گویم. همچنین به مادر ایشان تبریك می‌گویم كه چنین انسان بزرگی را تربیت كرد و امیدوارم راهش ادامه داشته باشد.

محمدعلی سجادی در مراسم تشیع پیکر محمدرضا اعلامی. عکس از الهام عبدلیمحمدعلی سجادی كه از دوستان نزدیك اعلامی به حساب می‌آمد، سخنران بعدی مراسم بود و در سخنانی گفت: شاملو می‌گوید زندگی به طرز بی‌رحمانه‌ای كوتاه است البته زیبایی‌اش هم در همین است. همه ما می‌میریم و باید بمیریم با هر اعتقاد و سلیقه‌ای كه داریم اما متأسفانه بعضی از مرگ‌ها زود اتفاق می‌افتد و بعضی‌ها میرانده می‌شوند. این صحبت‌ها شاید اعتراضی به آنهایی باشد كه خیلی چسبیده‌اند به این زندگی و اتفاقا در رثای مرگ حرف می‌زنند و فكر می‌كنم محمدرضا مثل خیلی از بچه‌های دیگر، نقطه ضعفش در عشق به سینما بود.

سجادی در ادامه اظهار داشت: ما كارمان را با هم شروع كردیم و بدون این كه بخواهیم، با هم بودیم و هستیم، به ویژه وقتی كه روز جمعه خبر دادند محمدرضا رفته است، اصلا نتوانستم باور كنم... البته دیگر باور كردن یا نكردن فرقی نمی‌كند و از باور كردن گذشته است. شاید آدم به شكل بی‌رحمانه‌ای بگوید كه: راحت شد، اما چقدر آدم باید تاوان عشقش را بدهد؟ و اعلامی تاوان عشقش به سینما را داد.

این كارگردان سینما در خاتمه صحبت‌هایش گفت: محمدرضا دق كرد. هر وقت او را می‌دیدم گرفتار بود البته ما خیلی هم همدیگر را نمی‌دیدیم و رفیق گرمابه و گلستان نبودیم، اما بعضی‌ وقت‌ها، این ندیدن عین دیدن است. من نتوانستم در چشم همسرش نگاه كنم و شاید فردا كس دیگری نتواند در چشم همسر من نگاه كند. همه ما داریم دق می‌كنیم. محمدرضا نمی‌دانم امروز تو راحت شده‌ای یا عده‌ای دیگر؟ روحت شاد.

آرش اعلامی فرزند محمدرضا اعلامی. عکس از الهام عبدلیآرش اعلامی فرزند محمدرضا اعلامی سخنران بعدی مراسم بود. او كه به دلیل تألم‌خاطر شدید نمی‌توانست به خوبی صحبت كند، به احترام حاضران در مراسم تشییع پیكر پدرش، دقایقی به صحبت پرداخت.

وی گفت: نمی‌دانم چه باید بگویم اما فقط می‌توانم تشكر كنم از همه كسانی كه ما را در این چند روزه تنها نگذاشتند، واقعا از همه ممنون هستم، ممنون كه پدرم را دوست داشتید، آنقدر صحبت‌های قشنگی شد كه من نمی‌دانم چه بگویم.

وی ادامه داد: ما كسی را از دست دادیم كه فقط پدر من نبود. ما همیشه با هم كار می‌كردیم. فقط از همه تشكر می‌كنم از همه مسئولان سینمایی كه آمده‌اند و دوستان عزیز. امیدوارم روزی باشد كه دیگر حداقل هر كس كه در این سینما و حرفه قرار دارد، بتواند به آرزوهای خود برسد. شرایط واقعا سخت است، از همه تشكر می‌كنم.

امین تارخ سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما آخرین سخنران مراسم تشییع پیكر محمدرضا اعلامی بود كه در سخنانی گفت: قرار نبود كه من سخنرانی كنم كه نه سخنران هستم نه سخندان، اما به حسب وظیفه آمدم و من هم به سهم خود این ضایعه دردناك را به خانواده اعلامی و تك تك اعضای خانواده سینمای ایران تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: یكی از شانس‌های حرفه‌ای من در سینما همكاری با اعلامی در قالب فیلم رازها بود، اما همانطور كه دوستان هم گفته‌ام سر آن فیلم، من به وضوح شاهد مشكلاتی كه آن مرحوم پشت سر گذاشت، بودم.

تارخ تصریح كرد: اعلامی برای سینما به زندان رفته بود و خاطراتی را داشت، چیزی را در زندگی‌اش كم داشت و چند بار ابراز كرده بود كه ضربه‌ای كه من در تولید یك اثر هنری خورده‌ام هنوز اثرش را بركارم گذاشته است.

این بازیگر سینمای ایران خاطر نشان كرد: اعلامی این فیلم را با دست خالی ساخت خودش تهیه‌كنندگی را برعهده گرفت و مجددا زیر بار قرض رفت و از آغاز كار با شرمندگی ابراز كرد كه من را دریابید تا این فیلم را بسازم تا بتوانم بخشی از بدهی‌هایم را بپردازم. این موضوع برای یك هنرمند از هر چیزی سخت‌تر است.

تارخ تصریح كرد: اعلامی كاری نكرده بود كه بخواهد بابت آن شرمنده باشد او فقط می‌خواست فیلم بسازد و نباید این همه ابراز شرمندگی می‌كرد و ابراز شرمندگی را باید ما بكنیم كه او را كمك نكردیم.

سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما در خاتمه صحبت‌هایش گفت: این روز باید بقیه را دریابیم كه آمدگی تولید دارند و در تب و تابش دارند می‌سوزند و قبل از این كه دل سوخته آنها تبدیل به تن سوخته بشود، باید آنها را دریابیم.

این مراسم در ساعت 10:30 دقیقه با ورود پیكر محمدرضا اعلامی به داخل محوطه خانه سینما و سپس تشییع آن به سمت قطعه هنرمندان خاتمه یافت.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس از حاضران در این مراسم می‌توان به جواد شمقدری، محمد‌مهدی عسگر‌پور سید‌علیرضا سجاد‌پور، مهدی مسعودشاهی، سید‌احمد میرعلایی، شفیع‌آقا محمدیان، ابراهیم داروغه‌زاده، محمدسریر، محمد‌رضا سكوت، نادر مقدس، مرتضی شایسته، رضا كریمی، خسرو امیرصادقی، حبیب كاوش، مهدی صباغ‌زاده، علی سرتیپی، كامران قدكچیان، اصغر بیچاره، محمدرضا شرف‌الدین، فرشته طائر‌پور، فرهاد توحیدی، كامران ملكی، منوچهر شاهسواری، سید‌جمال ساداتیان، نازنین مفخم، حبیب‌الله كاسه‌ساز، سعید اسدی، محمد زرین‌دست، اكبر خواجویی، رضا میركریمی، حبیب احمد‌زاده، محمود اربابی، احمد امینی، علی ژكان، علی روئین‌تن، محمد درمنش، ماهایا پطروسیان، سیامك شایقی، حسن آقاكریمی، علی‌اكبر ثقفی، جعفر گودرزی، مهدی میامی، محمد‌حسین لطیفی، مهدی كرم‌پور، محمد‌رضا عرب، مصطفی احمدی، حمیدرضا دیبایی، محمد‌علی سجادی، فردوس كاویانی، حبیب اسماعیلی، مجید جوانمرد، امین تارخ، كیهان ملكی، عزیز‌الله حمید‌نژاد، فرشاد محمدی، عبدالله علیخانی، امیر اسفندیاری، داریوش بابائیان، مسعود مهرابی، هوشنگ گلمكانی، مرتضی رزاق‌كریمی، سیما تیرانداز، غلامرضا موسوی، محمد ابراهیم معیری، حسین فرح‌بخش، حبیب‌ایل‌بیگی، كامبوزیا پرتوی، جلیل فرجاد، محمدعلی باشه آهنگر، مجید قاری‌زاده، هارون یشایایی اشاره كرد.

 

عکس ها از: الهام عبدلی

 

در همین رابطه ببینید

 

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از مراسم تشیع پیکر محمدرضا اعلامی

 

در همین رابطه بخوانید

 

پس از 33 سال اثر دیگری از ایرج پزشکزاد بر پرده سینما؛ محمدرضا اعلامی ماشاالله خان در دربار هارون الرشید را می سازد

محمدرضا اعلامی درگذشت

محمدرضا اعلامی تا خاک بدرقه شد

مرتضی شایسته: کارگردان «ماشاالله خان...» پس از چهلم مرحوم اعلامی معرفی می شود


 تاريخ ارسال: 1389/3/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.