پرده سینما

بالاترین نشان فرهنگی ژاپن برای مارتین اسکورسیزی

پرده سینما

 







 

 

 

مارتین اسکورسیزیمارتین اسکورسیزی جایزه فرهنگی امپراطوری ژاپن را دریافت می کند، جایزه‌ای که پیش از این به کارگردانان سرشناسی چون عباس کیارستمی نیز اعطاء شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از لس‌آنجلس تایمز، مارتین اسکورسیزی از بزرگترین کارگردانان سینمای معاصر جهان که سرگرم مراحل پایانی ساخت فیلم جدیدش سکوت در کشور ژاپن است، در ماه اکتبر جایزه امپراطوری ژاپن که بالاترین نشان فرهنگی در این کشور است را به پاس یک عمر دستاورد هنری در سینما دریافت خواهد کرد.

پیش از این چهره‌های مهم سینمای جهان از جمله فدریکو فلینی، اینگار برگمن، آکیرا کوراساوا، آرتور میلر، فرانسیس فورد کاپولا، ژان لوک گدار، کن لوچ، سوفیا لورن و البته عباس کیارستمی بالاترین نشان فرهنگی ژاپن را دریافت کرده‌اند.

سیندی شرمن هنرمند تجسمی آمریکایی، گیدون کرمر ویولونیست اهل لتونی، پائولو مندس داروشا معمار اهل کشور برزیل و انت مساگر مجسمه‌ساز فرانسوی از جمله دیگر چهره‌هایی هستند که امسال جایزه امپراطوری ژاپن را دریافت می‌کنند.

فیلم سکوت جدیدترین ساخته اسکورسیزی براساس رمان برنده جایزه نوشته شوساکو اندو، نویسنده ژاپنی در سال 1966 است که پیش از این دوبار در سال‌های 1971 به کارگردانی ماساهیرو سینودا و در سال 1996 به کارگردانی ژائو ماریو گریلو به سینما آمده بود.

داستان این فیلم بر اساس رویدادی واقعی و درباره یک مُبلغ آئین مسیحیت در قرن هفدهم با بازی لیام نیسون است که به ژاپن سفر می‌کند و در آنجا مجبور می‌شود دین مسیحیت را تکذیب کند و از آن روی برگرداند. دو کشیش جوان‌تر با بازی آدام درایور و آندرو گارفیلد که برای نجات این مبلغ راهی ژاپن می‌شوند نیز به سرنوشتی مشابه دچار می‌شوند.

گفته می‌شود این فیلم که از آن به عنوان چالش برانگیزترین فیلم اسکورسیزی یاد می‌شود برای مدت 23 سال پروژه سینمایی مورد علاقه اسکورسیزی بوده که در نهایت امسال به سینما می‌آید.

گستردگی و قدرت دانش سینمایی اسکورسیزی را که به "دایره‌المعارف متحرک سینمایی" تشبیه شده است، همیشه ستودنی بوده و او را از مهم‌ترین فیلم‌سازان آمریکایی در سطح دنیا می‌دانند که عشق و علاقه فراوان و دیوانه‌وارش به سینما همواره زبانزد بوده است؛ تا جایی که کسی نیست که نداند سینما مترادف است با نام یکی از مهم‌ترین عشاقش یعنی "مارتین اسکورسیزی".

اسکورسیزی را با فیلم‌های ماندگارش چون خیابان‌های پایین شهر، راننده تاکسی، گاو خشمگین، رفقای خوب و البته دوستی و همکاری متناوب با بازیگر بزرگ سینما رابرت دنیرو می‌شناسند.

تنگه وحشت، عصر معصومیت، کازینو، دار و دسته نیویورکی، هوانورد، مُردگان، جزیره شاتر،‌ هیوگو و گرگ وال‌استریت از دیگر ساخته‌های این کارگردان آمریکایی هستند.

جایزه فرهنگی امپراطوری ژاپن از سال 1989 و در شاخه‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و سینما وتئاتر به برگزیدگان اعطاء می‌شود و مراسم امسال نیز روز 18 اکتبر در توکیو برگزار می‌شود و برگزیدگان نشان امپراطوری ژاپن همراه با جایزه نقدی 15 میلیون ینی (حدود 146 هزار درلا) را از دستان شاهزاده هیتاچی دریافت می‌کنند.

 



 تاريخ ارسال: 1395/6/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.