پرده سینما

خداحافظی قریب الوقوع جنتی

پرده سینما







 

 

علیرضا رئیسیان: به‌جای هشت‌ماه اگر هشت روز هم اگر به پایان دولت بود، جنتی باید وزارت ارشاد را ترک می‌کرد

 

 

علی جنتی«جنتی از وزارت ارشاد استفعا می‌دهد»؛ این جمله، تیتر هفته گذشته خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها بود. این درحالی است که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال گذشته، تقریبا روز خوش ندیده است، به‌عبارت دیگر، هفته‌ای نبوده که حاشیه‌ای، دامنگیر وزارت ارشاد نشده باشد.

به گزارش «صبا» اوایل هفته گذشته، صحبت‌هایی پیرامون استفعای جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی، توسط یکی از پایگاه‌های خبری توسط هنرمندان دهان‌به‌ دهان چرخید تا این‌که در روزهای اخیر متوجه شدیم که انگار علی جنتی با مشاوره‌گرفتن از پدر خود، بر کناره‌گیری از منصب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصرّ است، پس از این‌که رسانه‌ها، استفعای جنتی را قطعی دانستند، از حسام‌الدین آشنا و احمد مسجدجامعی نیز به‌عنوان نزدیک‌ترین گزینه‌ها برای ریاست ساختمان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان بهارستان تهران نام بردند.

در این میان، امید می‌رفت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی که با شعار «تدبیر و امید» پا به عرصه گذاشت، خیلی از مشکلات زیربنایی که از گذشته تا‌به‌امروز در بدنه ساختاری و اجرایی فرهنگی کشور حاکم است را مرتفع کند یا دست‌کم ترمیم کند. نگاهی کوچک به حوزه‌های فرهنگی، بیانگر این است که معاونت‌های وزارت ارشاد نتوانستند سیاست‌هایی که مدنظرشان بود را اجرا و پیاده‌سازی کنند.

لغو کنسرت‌ها در مشهد، عدم صدور اخذ پروانه نمایش چند فیلم سینمایی، ناتوانی در برخورد با نشریه «یالثارات»، قصور پزشکی در وضعیت درمانی عباس کیارستمی، موضع‌گیری‌های عجیب حسین نوش‌آبادی؛ سخنگوی وزارت ارشاد در قبال فعالیت استاد محمدرضا شجریان، نحوه اکران فیلم سینمایی فروشنده و توصیه به اصغر فرهادی و... همه‌ و همه در کنار هم باعث شد که وزیر کنونی وزارت ارشاد با سیلی سرخ روزگار خود را سپری کند.

اعتراضات به‌وجودآمده به سمت‌وسویی رفته است که دیگر هنرمندان و سینماگران مدافع دولت تدبیر و امید نیز از وضعیت حاکم‌شده بر وزارت ارشاد شاکی شوند، اما در این میان آیا نکاتی که از دیدگانتان گذشت تنها دلایل کناره‌گیری علی جنتی است یا برای آن می‌توان گزاره‌هایی همچون تبلیغات انتخاباتی دولت حسن روحانی برای کسب رضایت هنرمندان و فرهنگیان همسو با خود را هم مدنظر داشت.

با علیرضا رئیسیان گفت‌وگو کرده‌ایم و نظر او را درخصوص رفتن وزیر ارشاد در هشت ماه پایانی ریاست‌جمهوری این دولت و خوب‌بودن و خوب‌نبودن و تاثیرات آن شنیده‌ایم که در ادامه می‌توانید بخوانید:

 

به‌جای هشت‌ماه اگر هشت روز هم اگر به پایان دولت بود، جنتی باید وزارت ارشاد را ترک می‌کرد

 

علیرضا رئیسیان؛ کارگردان فیلم سینمایی دوران عاشقی، در پاسخ به این سوال که آیا با وجود هشت‌ماه تا پایان عمر دولت، کناره‌گیری وزیر ارشاد، دردی از فرهنگیان درمان می‌کند؟ گفت: بله، بنده معتقدم که به‌جای هشت‌ماه اگر هشت‌روز هم به پایان عمر دولت باقی مانده بود، علی جنتی باید وزارت ارشاد را ترک می‌کرد و در وزارتخانه دیگری مشغول می‌شد.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که در سه سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال هیچ‌کدام از حوزه‌های فرهنگی رفتار و گفتار مناسبی نداشته است و این بزرگ‌ترین ضعف برای وزارتخانه بود، تصریح کرد: وزیر ارشاد و معاونان وی متاسفانه با پدیده‌های فرهنگی آشنا نبوده و نیستند و به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و موضع‌گیری‌های لحظه‌ای می‌کنند که چون تفکر درستی پشت موضع‌گیری نبوده است با گذشت چند روز و ساعت مجبور به تغییر موضع می‌شوند.

رئیسیان با اعلام این‌که طی مدت حضور علی جنتی در وزارت ارشاد، اتفاق خاصی رخ نداد، افزود: متاسفانه در سینما که اصلاً اتفاق مثبتی رخ نداد چه در بحث ساختاری چه در مقوله‌های دیگر و در دیگر حوزه‌های فرهنگی هم باتوجه به اطلاعاتی که به گوشم رسیده است، مطمئن هستم که اتفاق خاصی روی نداده است و امیدوارم که این سیل تغییرات دامنگیر معاونان وی هم بشود.

 

جانشین احتمالی جنتی

 

از سوی دیگر خبرگزاری «مهر» گزارش داد نام افرادی چون سید رضا صالحی امیری، حجت الله ایوبی، احمد مسجد جامعی، مصطفی کواکبیان، حسام الدین آشنا برای جانشینی جنتی بر سر زبانهاست و به تازگی مذاکراتی نیز با محمدحسین ایمانی خوشخو انجام شده است.

ایمانی خوشخو در کارنامه خود تجربه معاونت هنری وزارت ارشاد در سه دولت را دارد.

 



 تاريخ ارسال: 1395/7/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>رضا:

ایشان وزیر بسیار ضعیف و سست عنصری هستند و اعتبار تصمیمات و اختیارات یک وزارت خانه دولتی را بیش از حدی که بتوان تصور کرد دچار سقوط کرده اند. خدا کند هر چه زودتر استعفا دهند؛ البته به شرط آنکه وزیر قوی تری جایگزین ایشان شود.

1+0-

يكشنبه 25 مهر 1395



>>>روژان موسوی:

با رفتن ایشان خیلی موافق بودم. وزیر باید یکم دل و جرات داشته باشه آخه. .....درباره همه چیز کوتاه میکند این!

3+0-

يكشنبه 25 مهر 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.