پرده سینما

علیرضا تابش جایگزین حجت الله ایوبی خواهد شد

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

با ورود صالحی امیری به بهارستان؛ علیرضا تابش جایگزین حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی خواهد شد

 

 

علیرضا تابشپس از ورود سیدرضا صالحی امیری به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به احتمال زیاد حجت الله ایوبی از سمت ریاست سازمان سینمایی وزارت ارشاد استعفا خواهد داد.

به گزارش خبرنگار صبا، سیدرضا صالحی امیری پس ازعدم موفقیت درکسب آرا از نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصدی‌گری وزارت ورزش و جوانان روز گذشته با کسب 180 رای موفق شد ادامه فعالیت های مدیریتی و اجرایی خود را در وزارتخانه ارشاد و فرهنگ و اسلامی پیگیری کند.

پس از تکیه صالحی امیری بر صندلی وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به احتمال قوی شاهد تغییرات زیادی درمعاونت های فرهنگی و هنری وزارتخانه ارشاد خواهیم بود.

حال شنیده‌های خبرنگارصبا حاکی از این است که پس ازحضورصالحی امیری در بهارستان حجت الله ایوبی ازسمت ریاست سینمایی وزارت ارشاد استعفا خواهد داد و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی جایگزین وی در  سازمان سینمایی وزارت ارشاد خواهد شد.

در آخرین گفتگویی که روزنامه صبا در ابتدای سال جاری با علیرضا تابش داشت، مدیرعامل بنیاد فارابی به موارد زیر اشاره کرد:

 

اولویت سیاست‌های سینمایی:

 

در پایان هر سال و مشخصاً پس از پایان جشنواره فیلم فجر، دغدغه و مشغولیت ذهنی مدیران و کارشناسان مجموعه سازمان سینمایی و البته اهالی سینما، کم و کیف برنامه‌های سال آتی سینما است و این هم مختص بنیاد سینمایی فارابی که متولی حمایت از سینمای حرفه‌ای می‌باشد، نیست بلکه در همه بخش‌های سینما مثل فیلم کوتاه، مستند، نمایش خانگی و... همین شرایط برقرار است. البته سیاست‌ها و برنامه‌های هر بخش، اکنون تبیین شده و در هرحال جمع‌بندی و آماده شدن برای اعلام و انتشار عمومی است. ما با جهت‌گیری که سال قبل داشتیم بطرف چابک‌سازی و کوچک کردن تشکیلات بنیاد حرکت خواهیم کرد همچنین در بخش‌هایی که شائبه موازی کاری و رقابت با بخش خصوصی است. فعالیت‌های خودمان را متوقف خواهیم کرد و البته به سمت حمایت بیشتر از فعالیت بخش خصوصی در این حوزه حرکت می‌کنیم.

 

حمایت فارابی از فیلم اولی ها:

 

مسئله حمایت‌ها در سینما یک بحث مبنایی است، حمایت از آفرینش‌های هنری و فرهنگی وظیفه دولت است. رونق اقتصادی سینما هم یک بحث نسبی است. حمایت از فیلم اولی‌ها هم به عنوان یک ضرورت با هدف زمینه‌سازی ورود نسل نو و اندیشه جوان و پویا در این سال‌ها پی گیری شده است، اینها هر کدام در جای خود باید دیده شود. حالا اگر در شرایطی هم با اعمال سیاست‌های تشویقی، بخش خصوصی وارد این عرصه شد منعی ندارد، ولی به هرحال تکلیف از بخش دولتی ساقط نیست.

از طرفی این امر کاملاً بدیهی است که اگر بخش خصوصی بتواند از پیش‏تولید تا پخش یک فیلم سینمایی روی پای خود بایستد طبیعتاً فارابی و دیگر نهادهای سینمایی ترجیح خواهند داد سراغ پروژه‏های عظیم‏تری که دیگران توانایی انجام آن را نداشته باشند بروند، حالا فیلم اول باشد یا فیلم چندم کارگردان. به هرحال بخش خصوصی سرمایه خود را جایی می گذارد که بتواند منافعی برایش داشته باشد. اشکالی هم ندارد. ولی آیا حمایت از فیلم اولی می‌تواند برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی لزوماً تامین کننده منافعش باشد؟

 

توجه به ژانرهای مهجور:

 

مسأله‏ عرضه و تقاضا، یکی از ابتدایی‏ترین اصول زیرساختی اقتصاد محسوب می‏شود. بدیهی است سازندگان و هنرمندان سینما هم سعی دارند از این قاعده مستثنی نباشند. یکی از سرفصل‏های اساسی بنیاد فارابی در سال جاری، تلاش برای احیای ژانرهای مهجور است. البته این نکته ظریف را هم باید در نظر داشته باشیم که ژانر در معنای دقیق خود ممکن است همانند آنچه در سینمای دنیا متداول است در سینمای بومی ما نهادینه نشده باشد ولی همانطور که عرض کردم قطعاً برای خروج از برخی بن‌بست‏های اقتصادی سینما، راهی بجز توجه ویژه به این قبیل ژانرها نداریم.



 تاريخ ارسال: 1395/8/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید:

خب این یعنی از سر تا پای سازمان سینمایی هم تغییر میکنه؟ یعنی دبیر جشنواره فجر هم تغییر میکنه؟ اون هم در این مدت کوتاه؟

36+5-

شنبه 15 آبان 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.