پرده سینما

شهرام درخشان: مستند بدون پژوهش معنا ندارد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهرام درخشان: یکی از خصوصیات فیلم مستند ثبت تاریخ و فرهنگ یک کشور است، به این معنی که هر آنچه در مستند ثبت می شود، در تاریخ ثبت خواهد شد، در حالی که مستند خود اتفاقات روز جامعه را به تصویر می کشد، همان گونه که این اتفاقات در ادبیات و موسیقی و... ثبت می شود، با این تفاوت که فیلم برخلاف ادبیات متعلق به همه لایه های اجتماع است. شهرام درخشان

 

شهرام درخشان، مستندساز، در گفت و گو با پایگاه تحلیلی- خبری سینما تجربی همچنین درباره جشنواره «سینما حقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» جشنواره ای است که به صورت کاملا حرفه ای برگزار می شود و برگزاری آن نیز بسیار لازم و ضروری است، چرا که ماهیت این جشنواره حتی در سطح بین الملل نیز باارزش است و می تواند جشنواره ای مطرح باشد.

درخشان همچنین ادامه داد: در شرایطی که برای نمایش فیلم های مستند سالن سینمایی وجود ندارد و این فیلم ها به شبکه خانگی نیز راه پیدا نمی کنند، این جشنواره تنها امکان نمایش آنها را فراهم می کند.

وی با اشاره به جایگاه فیلم مستند و اهمیت آن در جامعه امروز ما اظهار کرد: یکی از خصوصیات فیلم مستند ثبت تاریخ و فرهنگ یک کشور است، به این معنی که هر آنچه در مستند ثبت می شود، در تاریخ ثبت خواهد شد، در حالی که مستند خود اتفاقات روز جامعه را به تصویر می کشد، همان گونه که این اتفاقات در ادبیات و موسیقی و... ثبت می شود، با این تفاوت که فیلم برخلاف ادبیات متعلق به همه لایه های اجتماع است.

او به بخش بین الملل این جشنواره اشاره و اذعان کرد: در برگزاری هر جشنواره ای معمولا سعی می شود که از بهترین ها دعوت شود، در  برگزاری این جشنواره هم باید همین گونه عمل شود، چرا که در این صورت فیلمسازان با شیوه های جدیدتر فیلمسازی آشنا خواهند شد.

این فیلمساز درباره اضافه شدن بخش پژوهش و ایده برگزیده در جشنواره امسال افزود: مستند بدون پژوهش معنا ندارد، به این معنا که پژوهش جز لاینفک مستند است، بنابراین باید از این بخش حمایت کرد، چون ضعف و قوت فیلم به این مسئله برمی گردد.

وی همچنین درباره مسابقه گرایش های موضوع این جشنواره اضافه کرد: بر اساس تقسیم بندی موضوعی می توان بی نهایت تقسیم بندی انجام داد اما مسئله مهم این است که این تقسیم بندی با چه هدفی صورت گیرد. تقسیم بندی موضوعی موجب می شود که مخاطب با توجه به علاقه اش فیلم های مشخصی را ببیند اما اگر بر اساس این تقسیم بندی نوعی تمایز و برتری به وجود بیاید، قابل انتقاد خواهد بود.

کارگردان بر کرانه های پارس با اشاره به جوایز دوره های پیش جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: به نظرم من، در هر بخش باید هم فیلم اول مورد توجه قرار گیرد و هم فیلم دوم، چرا که هر چه میزان جایزه ها بیشتر شود، نشان دهنده اهمیتی است که به مستندسازی داده ایم و در این صورت فیلمساز با شور و شوق بیشتری به کارهایش ادامه می دهد.

وی افزود: متاسفانه برگزیده های جشنواره های ما برخلاف تمام جشنواره ها تنها در ایام جشنواره مطرح می شوند، به این معنی که این جایزه ها تضمینی برای کارهای آینده فیلمساز نخواهد بود و با پیشنهادهای بهتر و بالاتری رو به رو نمی شوند.

او در پایان اضافه کرد: ما در کشوری زندگی می کنیم که از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موضوع های زیادی را برای مستندسازی دربرمی گیرد، بنابراین با وجود این امکانات بالقوه ضرورت توجه هر چه بیشتر  به جایگاه مستند و مستندسازی اهمیت زیادی پیدا می کند.

شهرام درخشان با مستند بر کرانه های پارس در دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت»، حضور داشته است.

 

 

  


 تاريخ ارسال: 1389/3/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.