پرده سینما

اشک و لبخند فرهادی بعد از نامزدی دراسکار

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

اسکارقطار جوایز فروشنده به ایستگاه آخر خود نزدیک شد. اردیبهشت امسال این قطار در شصت‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن با کسب جوایز بهترین فیلمنامه‌نویسی برای اصغر فرهادی و بهترین بازیگری مرد برای شهاب حسینی به راه افتاد. به مونیخ، بمبئی، وایادولید، شیکاگو، سفر کرد و عصر دیروز زمانی شریل بون آیساکس، رییس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نامزدهای بهترین‌های سال گذشته میلادی هشتادوهشتمین دوره آکادمی اسکار را اعلام کرد، فروشنده با نامزدی در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار خود را یکی از مدعیان کسب این جایزه معرفی کرد. 

اصغر فرهادی هرچند این نامزدی را افتخار بزرگی دانست اما از حادثه پلاسکو نیز ابراز تاسف کرد. او به ایسنا گفت: افتخار بزرگی است که نام ایران را در جمع کشورهای سازنده بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان می‌بینم. آرزو می‌کردم این خبر خوشحال‌کننده را در روزهایی می‌شنیدم که مردم ایران غرق در اندوه حادثه تلخ فروریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان و همچنین قهرمانان بزرگوار و فروتن آتش‌نشانی نبودند. برای خانواده‌های این عزیزان از صمیم قلب آرزوی بردباری دارم.

حالا فروشنده باید چهار نامزد دیگر این بخش را که فیلم‌های تونی اردمان به کارگردانی مارن اده از آلمان، تنا ساخته بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا، مردی به نام اووه هنز هولم از سوئد و سرزمین من به کارگردانی مارتین زندولیت از دانمارک هستند، پشت سر بگذارد تا سومین  اسکار خود را به خانه بیاورد. اما رقیب اصلی فرهادی فیلم تونی اردمان به شمار می‌رود که از جشنواره کن 2016 با فروشنده هم‌مسیر بود و حتی در برخی جشنواره‌ها آن را پشت سر گذاشت.

برخلاف سال‌های گذشته که مراسم معرفی نامزدهای اسکار در سالن ساوئل گولدوین تی‌تر در بورلی هیلز و با حضور اهالی رسانه برگزار می‌شد، امسال آکادمی این مراسم را لغو و اسامی نامزدها را به صورت زنده روی وب‌سایت رسمی آکادمی و یوتیوب قرار داد. بون آیساکس نامزدهای این دوره از اسکار را به همراه بری لارسون، امانوئل لوبزکی و جنیفر هادسون، جیسون ریتمن و کن وتنبی، گروهی از بازیگران و هنرمندانی که در سال‌های گذشته برنده اسکار شده بودند، معرفی کرد. فیلم موزیکال لا لا لند به کارگردانی دامین شزل و با بازی رایان گاسلینگ و اما استون با کسب نامزدی در 14 بخش پیشتاز هشتادوهشتمین دوره از آکادمی اسکار است. پیشتازی لا لا لند با رکورد نامزدی فیلم‌هایی همچون همه‌چیز درباره ایو (1950) به کارگردانی جوزف ال. مکنیه‌ویچ و تایتانیک (1997) ساخته جیمز کامرون برابر است. این فیلم در بخش‌های اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری نقش اول زن و مرد، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و... نامزد شده است. آکادمی اسکار دو سال متوالی به خاطر یکدست سفیدپوست بودن بیست بازیگر نقش اول و مکمل زن و مرد با جنجال و بحث‌های نژادی و قومیتی روبه‌رو شد. رویه آکادمی در فقدان تنوع نامزدان و از جمله نادیده گرفتن زن‌ها در میان نامزدها و رای‌دهندگان آکادمی اسکار، مسئولان این رویداد را با انتقادات و اعتراضات گسترده مردم روبه‌رو کرد و در نهایت مسوولان این آکادمی تغییرات بنیادین در مورد رای‌ها، روند کار و ساختار مدیریت با هدف افزایش گوناگونی اعضایش را در دستور کار خود قرار دادند.آکادمی با معرفی نامزدهای بخش‌های بازیگری امسال که ویولا دیویس، دیو پتل، اوکتاویا اسپنسر، دنزل واشنگتن، ماهرشالا علی، نائومی هریس و روث نگا، بازیگران سیاه‌پوست آن را تشکیل می‌دهند به این قائله خاتمه داده است.

ایزابل اوپر، بازیگر فرانسوی که جایزه بهترین بازیگری زن گلدن گلوب را برای بازی در فیلم او به دست آورد، یکی از نامزدهای بهترین بازیگری زن آکادمی اعلام شد. او به کارگردانی پاول ورهوفن، جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن را به دست آورد، جایزه‌ای که فروشنده از تصاحب آن بازماند. اوپر برای دستیابی به این جایزه باید با روث نگا برای بازی در فیلم عاشقی، اما استون لا لا لند، ناتالی پورتمن جکی و مریل استریپ فلورنس فاستر جنکینز رقابت کند.  در بخش بهترین فیلم نیز 9 اثر نامزد دریافت این جایزه شده‌اند که ورود، ستیغ اره‌ای، لا لا لند، ارقام پنهان، شیر، منچستر کنار دریا،  اگر سنگ از آسمان ببارد، نور ماه و حصارها این فهرست را تشکیل داده‌اند. سال گذشته 7 اثر در این بخش نامزد دریافت جایزه بودند که افشاگر این جایزه را نصیب خود کرد. ورود به کارگردانی دنیس ویلنوو، ستیغ اره‌ای از مل گیبسون، لا لا لند دامین شزل، منچستر کنار دریا از کنث لانرگان و نور ماه از بری جنکینز نامزدهای بخش بهترین کارگردانی معرفی شدند.

 

 

 

بهار سرلک

 

برگرفته از روزنامه «اعتماد»



 تاريخ ارسال: 1395/11/6
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>روژان موسوی:

عرض احترام.فیلم رو برای دومین بار دیدم و متاسف شدم.اثری که با جدایی فرسنگ ها فاصله دارد و مولفه های اقای فرهادی رو در خودش نداره،با تمام این مسائل از ته دل ارزوی موفقیت برای این فیلم در اسکار ۲۰۱۷ دارم انشالله که برنده شوند.

22+16-

چهارشنبه 6 بهمن 1395



>>>محسن:

سلام بنده مخالف سرسخت این فیلم آقای فرهادی ام با حفره های شدید فیلمنامه ای! این فیلم با الی و جدایی بسیار تفاوت دارد و برای من قابل قبول نیست و حتی اعتقاد دارم این فیلم از گذشته هم بد تر است. اعتبار چیز بدی نیست اما خود اثر هم مهمه. به امید اینکه اسکار را بگیرد .آرزوی موفقیت برای خودش نه سینمای ایران چون این فیلم بهترین سینمای ایران نیست.

12+30-

چهارشنبه 6 بهمن 1395



>>>سعید مهرپور:

تو هستی که هستم اعتبار سینمای ایران به نام خدا میدانم اصغر فرهادی مخالف زیاد دارد هیچ عیبی هم ندارد اما چه بخواهیم و نخواهیم او فعلا اعتبار سینمای ایران است . حالا او با فروشنده به اسکار میرود و دیگران بمانند و درجا بزننند و آثار تک بعدی بسازنند . ما که سر مستیم از اینکه فرهادی ادای دین به مهرجویی و مرحوم کیارستمی میکند و قدم به جاده اسکار گذاشته است . آن هم نه یک بار بلکه سه بار . سینما با تو معنا پیدا میکند چون الفبایش را میدانی !!!!!! یا علی

40+1-

چهارشنبه 6 بهمن 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.