پرده سینما

بنیاد کیارستمی تاسیس می‌شود؟

پرده سینما

 







 

 

عباس کیارستمیاولین‌ روز برنامه‌ی بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور جمعی از هنرمندان ایرانی و خارجی در جشنواره جهانی فجر برپا شد؛ مراسمی که احمد کیارستمی فرزند بزرگ این فیلم‌ساز در پیام تصویری که داده بود در آن خبر داد که "بنیاد کیارستمی مراحل اولیه‌ی تاسیس را پشت سرمی‌گذارد."

به گزارش ایسنا، آیین‌نامه بزرگداشت زنده یاد عباس کیارستمی عصر دوم اردیبهشت ماه با حضور سفیر اسپانیا، تعدادی مهمان خارجی، سینماگران ایرانی از جمله بهمن فرمان‌آرا، همایون ارشادی، محمد بزرگ نیا و پخش تصاویری از چهره‌های مطرح سینمایی دنیا که درباره این فیلمساز فقید ایرانی سخن گفته بودند، در پردیس سینمایی «چارسو» برپا شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای علیرضا شجاع نوری همراه بود، این بازیگر از اولین سفرهایی که با کیارستمی داشت تا آخرین دیدارشان در بستر بیماری و هنگام برگزاری حراج آثار هنری که کیارستمی به صورت پخش زنده آن را دنبال می‌کرد،سخن گفت.

در ادامه رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنانی بیان کرد: سال گذشته وقتی این جشنواره را برگزار می‌کردیم کیارستمی در بستر بیماری بود و خوشبین بودیم که بیماری‌اش خوب شود و همان زمان تصمیم گرفتیم امسال را به نام او بگذاریم و حتی پوستر را هم انتخاب کردیم، اما متأسفم که او الان به ظاهر در میان ما نیست.

او همچنین از سیف‌الله صمدیان که برنامه های این بخش را تدارک دیده بود، قدردانی کرد.

صمدیان هم پس از پخش یک فیلم کوتاه درباره کیارستمی گفت: در چنین لحظه‌ای حس متناقضی دارم که وقتی به نام سینما جمع می‌شویم باید حال خوبی باشد ولی وقتی قرار است برای کیارستمی باشد که دیگر نیست ناراحت کننده است ولی قرعه‌ به نام ما افتاده است.

وی افزود: امروز حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم، همین انتقال پیام‌های حسی است و از فردا کارگاه‌هایی داریم با حضور همکاران خارجی این فیلمساز، همچنین ۶دانشجوی به هدف رسیده کیارستمی در کنار میشل فرودون جلسه‌ای را برگزار می‌کنند.

در ادامه پیامی تصویری از احمد کیارستمی پخش شد که در آن فرزند ارشد عباس کیارستمی گفت: از سال گذشته بیش از ۲۰۰بزرگداشت و مراسم مختلف برای پدرم برگزار شد اما من درختکاری‌هایی که به یاد پدرم در جاهای مختلف انجام شد را بیش از همه دوست داشتم.

او یادآور شد: ۱۰ سال قبل که پدرم در مراکش ورک‌شاپ داشت و اسکورسیزی هم در آنجا بود، به پدرم گفتم چرا وقتی او به کارگاهش می‌رود آنقدر با سرو صداست و برای تو این طور نیست که در جوابم گفت فیلم‌های اسکورسیزی را دیده‌ای؟ او آنقدر عظیم‌ فیلم‌ می‌سازد که حضورش هم مثل فیلم‌هایش است و من هم مثل فیلم‌هایم هستم. این مهمترین درسی بود که از پدرم گرفتم و اینکه هر دو با تفاوت‌هایشان به موفقیت‌های بزرگ رسیده بودند.

احمد کیارستمی همچنین خبر داد: در حال انجام دادن آخرین مراحل پس از تولید فیلم ۲۴ فریم هستم که درکن رونمایی می‌شود. همچنین  فیلمهایی که پدر در کانون ساخته بود هم توسط یک شرکت  خریداری شده که پس از بازسازی پخش خواهند شد.

او افزود: بنیاد کیارستمی هم شروع به کار کرده و مراحل اولیه تاسیس را دنبال می‌کند.

 

در بخشی دیگر از این مراسم ویکتودر الیسه از اسپانیا هم که در چارسو حاضر بود٬ گفت: هیچ وقت فراموش نمی‌کنم اولین‌باری که فیلم «کلوزآپ» را دیدم. وقتی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودم و آنجا احساس کردم یک نگاه تازه در سینمای دنیا متولد شده است.

او ادامه داد: سینمای کیارستمی، جایی متولد شد که سینمای اروپا خسته شده و از پا درآمده بود.کلاسیک گرایی و مدرنیسم همه اتفاق افتاده بودند. در عباس کیارستمی احساس و ‌مفهوم جمعی‌ وجود داشت. او ما را به بازنگری و تربیت نگاهمان به جهان وا داشت. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که آلودگی تصویری هم وجود دارد و این سوال هست که‌چطور می‌توان زندگی کرد؟عباس کیارستمی جواب این سوال را می‌دانست و حکمت و معصومیت را با هم گره می‌زد.

همچنین در این مراسم عنوان شد که دنیا فقیر می‌شود وقتی کسانی مثل عباس کیارستمی را از دست می‌دهد اما آثار او هست؛ آثاری که جزو میراث بشری محسوب می‌شوند.

در بخشی از این مراسم اپیزود اسب‌ها از فیلم ۲۴ فریم کیارستمی‌ به نمایش گذاشته شد.

در ادامه یک دقیقه از مصاحبه صمدیان با ژیل ژاکوب رییس سابق جشنواره کن پخش شد؛ او در این مصاحبه گفته بود که دوست دارد در یک مدرسه فیلمسازی ثبت نام کند و کیارستمی که از خلاق‌ترین فیلمسازان دنیاست به او درس دهد.

ژولیت بینوش هم در یک مصاحبه تصویری در پاسخ به اینکه عباس کیارستمی را چطور به یاد می‌آورد٬ گفت: صدای آرام و اندیشه او از اولین چیزهایی است که با شنیدن نامش به دهنم می‌آید. به عباس جز با شادی و شعف نمی‌توانم فکرکنم گرچه خیلی زود رفت. او هر بار که فیلمبرداری را می‌خواست شروع کند، خوب می‌دانست چه می‌خواهد.

این بازیگر مطرح سینمای جهان گفت: او از سکوت نمی‌ترسید و این‌ برایم بسیار خوشایند بود.

گاد فری چشای منتقد آمریکایی هم که در تهران و جشنواره جهانی فجر حاضر است، در سخنانی ضمن بیان خاطراتی  از همراهی با کیارستمی و آشنایی‌اش با این فیلم‌ساز فقید بیان کرد: خوشوقتم که پیش از دیگر منتقدان آمریکایی نوشتن درباره سینمای ایران را شروع کردم. عمق و زیبایی فوق العاده فرهنگ ایرانی بیشتر از هرچیزی جذاب بود و در این بین کیارستمی هنر و فرهنگ و تاریخ و همه را با هم می‌شناخت.

او ادامه داد: بعضی فیلمسازان فقط فیلم‌ می‌سازند ولی او یک هنرمند فوق العاده بود و از بزرگترین هنرمندان ایرانی در تاریخ چند هزار ساله این کشور است.

جاناتان روزنبام دیگر منتقد سینمایی مشهور آمریکایی نیز پیامی تصویری فرستاده‌ بود که در آن گفته بود: کیارستمی تا لحظه مرگ یک هنرمند مالتی مدیای بزرگ در دنیا بود.

مهرناز سعیدوفا پژوهشگر ایرانی هم‌ در پیامی تصویری تاکید کرده بود که آثار کیارستمی چقدر بر خوب نشان دادن ایران در مجامع بین‌المللی و به ویژه آمریکا که به لحاظ سیاسی مشکلاتی بوده کمک کننده و تاثیر گذار بوده است.

سمی کاپلان از ترکیه هم که همسایه کیارستمی معرفی شد و در جشنواره حاضر است٬ از کیارستمی به عنوان کسی یاد کرد که به او جسارت فیلمسازی را داده است.

 

در ادامه‌ این مراسم همچنین یادداشتی از دبورا یانگ‌ خوانده شد، علاوه بر این صحبت‌های اسکورسیزی در جشنواره مراکش هم درباره کیارستمی پخش شد.

او پیش از تقدیر از کیارستمی‌ گفته بود: از قدرت و خلوص فیلم‌های کیارستمی در شگفتم! او از معدود هنرمندانی است که قادر است تصویری بدون لحظه آغازین از هستی نشان دهد، فیلم‌های او مثل اشعار حماسی هستند.

در پایان این مراسم قرار بود فیلم کوتاهی از کیارستمی‌ پخش شود که به دلیل طولانی شدن مراسم به 3 اردیبهشت ماه ساعت ۱۵ موکول شد.



 تاريخ ارسال: 1396/2/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.