پرده سینما

مستندسازان معترض مقابل «خانه سینما»/ تجمعی كه بی‌نتیجه ماند

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

صبح روز گذشته، سه‌شنبه ١٦ خرداد، خانه سینما یکی از شلوغ‌ترین روزهایش را پشت سر گذاشت و باز هم اهالی کوچه سمنان خیابان بهار، شاهد تجمعی مقابل این خانه بودند. بسیاری از مستندسازان حاضر در این تجمع درخواست شنیده‌شدن حرف‌هایشان را داشتند. مدتی است «انجمن صنفی کارگری کارگردان‌های سینمای مستند» در وزارت کار ثبت شده و مورد تأیید خانه سینما نیز قرار گرفته است، این مسئله به حذف انجمن قدیمی «مستندسازان سینمای ایران» منجر شده و همین دلیل تجمع اعضای انجمن مستندسازان سینمای ایران مقابل خانه سینما بود. مستندسازان پلاکاردهایی همچون «دوباره خرداد، دوباره درهای خانه بسته این‌بار برای مستندسازان» و «تعلیق عضویت انجمن مستندسازان غیرقانونی است» در دست داشتند.

همایون اسعدیان، به نمایندگی از اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما پاسخ‌گوی معترضان بود. او در صحبت‌های کوتاهی گفت: «از آقای ابراهیم مختاری می‌خواهم که راه آقای جواد شمقدری، رئیس اسبق سازمان سینمایی را دنبال نکنند و از همه شما دعوت می‌کنم که به جامعه صنفی مستندسازان بپیوندید».

اسعدیان در جمع خبرنگاران افزود: «بعد از بازگشایی خانه سینما مجمع عمومی این خانه به اتفاق آرا تصمیم گرفت تا صنوف سینمایی در وزارت کار ثبت قانونی شوند که این وظیفه به هیئت‌مدیره خانه سینما محول و مراحل پیگیری ثبت صنوف دنبال شد. هیئت‌مدیره دو دوره قبل، چهار سال این کار را انجام دادند و در آن ۵۰ صنف سینمایی ثبت قانونی شدند که یکی از اولین صنوفی که ثبت شد صنف مستندسازان بود».  این عضو هیئت‌مدیره خانه سینما تأکید کرد: «از نظر خانه سینما، چون مصوبه مجمع عمومی پابرجاست، این وظایف به هیئت‌مدیره جدید نیز محول شده است که دنبال شود. صنوفی که در خانه سینما ثبت قانونی شده‌اند، در خانه سینما رسمیت دارند و صنوفی که هنوز ثبت قانونی نشده‌اند، فعالیت خود را ادامه می‌دهند تا به ثبت قانونی برسند».

او با اشاره به اعتراض گروهی از مستندسازان و تجمع آنها، گفت: «اینکه یک گروه از مستندسازان بخواهند برای خانه سینما تعیین تکلیف کنند، قطعا امکان ندارد؛ زیرا هیچ صنفی نمی‌تواند برای خانه سینما تعیین تکلیف بکند. حتی اگر عده‌ای تصور کنند مسیر خانه سینما غلط است، باید از راه قانونی آن وارد شوند و راه آن برگزاری مجمع عمومی است».

اسعدیان با اشاره به اینکه همه ما باید قانونی کار کنیم، گفت: «متأسفانه ما سال‌هاست كه هیئتی کار کردیم و گروهی اسم کانون برای صنف خود انتخاب کردند؛ اما نمی‌دانستند نمی‌توانند براساس قانون عنوان کانون را روی خود بگذارند، بلکه هر صنف باید ابتدا در شهر خود تأسیس شود؛ مثلا باید ابتدا انجمن کارگردانان تهران تشکیل شود و بعد این انجمن به انجمن‌های دیگر در استان‌ها بپیوندند و به‌طور کلان کانون را تشکیل بدهند».

تجمع مستندسازان در مقابل خانه سینما درحالی ادامه یافت که نیروی انتظامی در مقابل خانه سینما حضور پیدا کرد. در ادامه منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) به میان مستندسازان آمد؛ اما درنهایت میان او و همایون اسعدیان از یک سو و میان آن دو و مستندسازانِ در تجمع بحث‌هایی درگرفت.  اُرُد زند به نمایندگی از معترضان نیز گفت: «ما شش بار نامه نوشته‌ایم و از هیئت‌مدیره جدید خانه سینما خواسته‌ایم تا جلسه‌ای با ما برگزار کند، اما هیچ‌وقت به ما وقت نداده‌اند و ما را کاملاً نادیده گرفته‌اند. ما نمی‌خواستیم این اتفاق رخ دهد».  مهدی قربانپور، یکی دیگر از مستندسازان، بعد از خواندن بیانیه انجمن مستندسازان، گفت: «ما نامه‌های بسیاری به خانه سینما و وزارت ارشاد و شخص آقای صالحی‌امیری نوشتیم؛ اما متأسفانه ترتیب اثر داده نشد. اگر وزیر ارشاد به نامه ما رسیدگی نکند، به‌زودی در مقابل وزارت ارشاد تجمع خواهیم کرد».

 

 

برگرفته از روزنامه «شرق»



 تاريخ ارسال: 1396/3/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.